Hur gör ni när ni...

Sv: Hur gör ni när ni...

Hästarnas vinterhage är inte helt gräsfri, och de äter gräset i den takt som det växer upp. Sedan får de gå i den hagen medans gräset växer upp i sommarhagarna och sedan (i år från början av maj) så har de fått gå korta stunder på sommarhagen varannan dag i början, nu varje, ungefär 0,5-1 h/dag. (ökar tiden succesivt). De går i vinterhagen nattetid och det kommer de att göra åtminstone en månad till även när de kommer att gå på sommarhagen hela dagen.
Samtidigt som vi har vant in dem på sommarhagen så har vi trappat ner kraftfodret succesivt.
Vi erbjuder dem fortfarande hö men de verkar inte vilja äta av det längre.

Senast ändrad:

Betar i grimma och grimskaft så fort det kommer gräs, längre och längre perioder. (Hästarna har inget gräs alls i hagen under våren...) Sen får de gå i gräshage bara ett par timmar i början, så lite längre varje dag.

Har inte hästarna möjlighet till gräshage så går jag ut och går med hästen och låter den beta i början bara en 20 min men sen längre och längre! Men bäst är om man har möjlighet till hage då man kan släppa den där en stund varje dag för att senare släppa några timmar sen hela dagar!

Vid 18.00 går hästarna in, men de som ska beta flyttas istället över till en del av beteshagen och tas sedan in vid 19-20-tiden istället. Om ett par dagar kommer de att släppas över dit vid lunch istället, och om ytterligare någon vecka redan på morgonen. Efter några dagar på "dagbete" får de börja gå ute dygnet runt.

Min egen häst är dessutom handbetad ca 15 minuter/dag innan detta schema började.

Det finns rejält med gräs i vinterhagen, så de vänjs till automatiskt allt eftersom det växer upp.
Sen drar vi succesivt ner på kraftfoder och hö vartefter betet blir kraftigare.

Vi har stora hagar där det kommer upp ganska mycket gräs, så de vänjs in sakta så. Dessutom repar jag gräs, ca 10-12 kg/dag, men det är mest för att spara in på hösilaget som är nästan slut, betessläppet blev liksom en vecka senare än vi räknat med.

Jag har gräs i mina vinterhagar så de vänjer sig automatiskt innan betessläppet.

Våra får gå i grimma och grimskaft men de ibland kan de få gå i 1a sommarhagen några timmar. De hinner inte komma längre än ett par meter in i hagen och där står de sen!

Släpper hästarna tidigt i sommarhagen, i år var det i mitten på april. Fodrar samtidigt med hö.

Vi har hagar här runt stallet som dom kommer att få gå i dagtid under ett par veckor innan det är dax för att gå i riktiga sommarhagen dygnet runt.
Bara det växer upp gräs någon gång... :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka