Hur gör ni när ni har/ska skaffa(t) foderhäst??

B

Bettan_G

Jag tänker skaffa foderhäst men hur gör man då om hästen är i typ skåne (jag bor i norrbotten) och så har man ju inte ens provridit hästen? Och så har man farit över hela sverige så är man itnew ens nöjd med hästen? Hur hade ni gjort ( inte nu för att hästen är i skåne , bara ett exempel :) )? Ska man bara försöka ta reda på så mkt så möjligt om hästen elr vad?

Sv: Hur gör ni när ni har/ska skaffa(t) foderhäst??

Det smartaste är ju om man hittar flera hästar man vill titta på så man slipper åka bara för en. Innan du ens överväger och titta på den så ta reda på så mycket så möjligt. Så du vet om det ens är värt och titta på den.

Naturligtvis är det allra bästa att provrida hästen. Om du VERKLIGEN inte tänker åka och titta så be om videor på det du vill se, gärna både riden, i hantering och i frihet.

hehe jag hade nog inte valt en häst så långt bort.Det är ju endå en bra bit,och skulle inte häller varken ta emot en hästjag inte provridit, Och absolut inte skicka i väg en häst till männsikan jag aldrig träffat :P

Okej, tack för svaren :D hade nog aldrig kommit på att be om video :D tack

Jag som hästägare hade nog inte skickat min häst på foder till andra ändan av landet, lite svårt att hålla koll på att hästen sköts ordentligt. Jag åker o ser till min häst som är ute på foder med jämna mellanrum.

Jag bor iofs inte så långt bort som Norrland (även om skåningarna tycker det), utan några mil norr om Uppsala.

Men i alla fall så när jag letade foderhäst så letade jag med en radie på typ 20 mil hemifrån. Var och provred ett par men fastnade inte riktigt för någon.

Hittade en annons med en häst i Skåne just, det lät så himla rätt så jag tog kontakt med ägaren och eftersom det fortfarande kändes helt rätt efter att ha pratat med henne så flög jag ner över dagen för att provrida - utan att ens ha sett kort på hästen innan. Den hästen köpte jag efter ett år och har fortfarande kvar.

Annars är väl kanske råden just att ta reda på så mycket som möjligt innan, be om kort och video, och samla ihop ett gäng med hästar att titta på i samma vända.

jag tog den apsolut enklaste vägen, frågade min ridlärare om ja får ta min favoritheppa på foder, och det gick bra. vi har dessutom en sån deal att när jag inte hinner så går hästen på lektion

okej, ni har då alla rätt i det ni säger :D

När du letar foderhäst ska du gå tillväga på exakt samma vis som om du skulle köpa den.

Väljer du att inte åka och titta på hästen så är det ditt val, men att hästen är fullt frisk och passar till det du vill använda den till är MINST lika viktigt när du tar en häst på foder som när du köper den.

Jag skulle ju defintivt åkt och provridit, men jag tror ju också att du faktiskt kan hitta andra hästar närmre där du bor som ska ut på foder. ;)
Det är nog enda skillnaden på om jag skulle köpa eller ta på foder. En häst till salu åker jag mer än gärn många långa mil uppåt Sverige för att kolla på, men vad gäller foderhäst så skulle jag nog helt enkelt försöka leta närmre.

Okej, men skåne vara endast ett exempel ;) men tack för råden och svaren :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 374
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 573
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka