Hur gör ni när ni åker bort?

prinsessfeminist

Trådstartare
Och inte för en helg eller kanske fyra dagar - utan nästan två månader? :confused:

Jag har nu letat på annars så pålitliga Buke där man kan hitta djurservice-annonser. En gång fick jag (tack vare en annons på Buke) kontakt med en tjej som tog hand om vår stora dam en lång tid. Hunden hade en underbar semester med båtfärd, bad i Småland och promenader i statsmiljö med mycket glass osv. :love:

Nu när Bukefalos egen hundservice-annonssida inte finns mer - hur söker ni hundvakter?

Någon som har tips om vad man kan hitta på när hundens mormor och morfar inte finns tillgängliga och bekantskapskretsen mest består av hundovana personer eller personer som gillar att resa och absolut inte vill vara "bunden vid hunden".

Dela med er av era tips. Jag blev riktigt ställd nu... Hur gör du när du åker bort och vovven inte kan hänga med?

Jag har ju snälla föräldrar och en fd. sambo som ställer upp om det behövs. Kan ingen av dem så ber jag någon av mina vänner vara hundvakt. De är ju alla hundmänniskor och kan ställa upp i alla fall en kort period.

Jag har lämnat till hundpensionat. Men det har varit högst en vecka. I två månader skulle jag inte vilja lämna min hund på pensionat.
Så jag skulle hoppas på vännerna antar jag (fast bara hundvana), eller avstå från resan. Fast det vet jag att du varken kan eller vill :)

Kanske jag skulle kunna ta hand om den lille skrutten. Men då gäller det ju att mina inte har löpperiod. Jag ska höra med sambon.

vad gullig du är! :love: Men det var inte därför jag lade ut frågan. Jag bara undrar hur folk gör... Detta är verkligen ett problem för oss.

Bortavaron är nästan två månader. Det är jättelång tid. Ibland är det knepigt att ha hund. Precis som du, så tycker jag att hundpensionat kan duga en kortare period. Förra gången ställde en hundovan vän upp (som skulle testa sonens hundintresse som var = noll efter en och en halv månad) och den andra stora hunden fick en ung tjej + pojkvän som drog med henne på allt möjligt.

Det var två mycket nöjda hundar som vi fick tillbaka den gången, men de har varit på pensionat också. De verkade ok, men det är klart att det är skillnad på att bo i bur eller att ligga i soffan hos en familj... :cool:

Som längst har vi haft våra hundar på pensionat i 6 veckor. Det gick hur bra som helst. Hundarna har ju inte den tidsuppfattningen som vi människor och räknar dagar.

Det som jag ser som viktigt är att hunden känner stället och har varit där några gånger tidigare. Första gången vi skulle vara borta lämnade vi först in hundarna en eftermiddag och efter ytterligare några dagar fick de vara där ett dygn. Sen tyckte de det var jättekul att komma tillbaks när vi lämnade in dem inför semestern.

Vårt personliga krav var också att hundarna skulle ha tillgång till en egen rastgård och genom en lucka i boxen kunna välja själva om de vill vara ute eller inne. Våra hundar är så vana att vara ute mycket här på gården att jag inte tror de skulle trivas med "bara" några promenader om dagen. Men promenader får de också förståss.

Enda nackedelen med att ha hundarna på "kollo" så länge är kostnaden.

Förra hösten hade våra gamlingar gått bort och vi hade en ny liten unghund som vi skolade in efter samma recept.

Jag kanske är pjoskig ;) men det känns i varje fall bättre för mig som ägare att veta att hunden kommer till ett känt ställe och inte känner sig bortlämnad och övergiven. Har hunden varit där förr vet den ju att den inte blir lämnad för gott.

Jag skulle aldrig åka bort så länge. Max en vecka vill jag lämna bort henne, och då ska det vara omöjligt att ta med henne ungefär.

Och ja, jag har familj i utlandet, så det kan du inte säga åt mig :smirk:

Om något skulle hända mig och jag fick ligga på sjukhuset har jag min mamma som alltid skulle ställa upp för mig. Sen har jag min låtsasmamma som föder upp min ras och som alltid ställer upp om hon kan :)

Jag struntar i att vara borta så länge, och har stått över många roliga saker, som exempelvis USA-resa i 1 månad, festresor till Grekland, Bulgarien osv..
Dock så passade jag på innan jag skaffade min nuvarande att åka bort i 2 veckor och festa av mig utomlands :D

Snälla föräldrar, skulle det nog handla om för min del... Fast vi försöker också hjälpas åt inom rasen, i alla fall för den lilla, så där skulle jag nog kunna hitta passning också. Jag har lite hundklubbskompisar som kanske skulle kunna komma i fråga också.

Vad är det för hund/hundar, och när ska ni resa? Pm:a mig så kan vi väl se om vi kan hitta en lösning... :) Mina vovvar är alltid intresserade av nya kompisar!

jag har tyvärr varken föräldrar eller vänner som hade haft möjligheten att ta hand om båda mina hundar i två månader. de hade fått delas på, och inte ens då är det säkert att det hade gått nåt vidare. blir jag svårt sjuk så hade det nog fått fungera ändå, men hundarna hade inte fått den aktivering de behöver. ska tillägga att varken föräldrar eller vänner är hundkunniga eller ens -intresserade. nu ska jag faktiskt utomlands i morgon för att hälsa på min syster några dagar men då har jag fått dela på hundarna och jag kommer vara nervös trots att hundpassarna (min sambo och min bästa väninna) känner hundarna mycket väl. fast så är jag alltid nojjig med mina bebisar, och de gånger jag åkt ifrån mina hundar kan räknas på ena handens fingrar.

Hittar men ett litet bra hundpensionat, som vi har gjort, med intresserad och engagerad ägare så trivs hundarna jättebra. Vi har använt samma pensionat i snart 15 år och ser till att hundarna får vara där lite då och då, även om det egentligen inte behövs, just för att de skall känna sig hemma. Hundpensionatet är deras "kollo". :D När vi svänger in på vägen till pensionatet känner hundarna igen sig och blir alldeles vilda av glädje där bak i bilen.

Vi bor på landet så de träffar inte så många andra hundar regelbundet. Istället för att se hundpanget som något nödvändigt men ont blir våra hundar överlyckliga att få komma dit. Så hundarna går det ingen nöd på, tvärt om.

Då är det värre för oss - matte och husse. Man saknar ju sina kompisar om man är borta länge. Därför har vi nu bla rabiesvaccinerat och tänkt att de skall få hänga med på några utlandsresor för att testa.

Jag har sån tur att min kille har en mindre fanclub av människor som vill vill vill ta hand om honom, den dag vi har två däremot så blir det lite svårare fast då har jag min granne som alltid är hemma och som är van att ha tre hundar (har bara en nu) och som har hundgård och en stuga där dom skulle få vara då han inte hade dom lös eller inne i huset... Fast jag misstänker att om vi skulle skaffa en till så skulle nog stor del av "fancluben" ställa upp ändå.

Jag är lite "bortskämd" med sånt där ;)

Jag har kattpensionat och här händer det i bland att vi har gäster som stannar länge och det går hur bra som helst.
Det är ju i dom fallen extra viktigt att dom får den tid och uppmärksamhet som dom vill ha när deras familjer inte är hemma, jag har förutom dygns pris även en rabatterad månadshyra det går säkert att prata med det aktuella hundpensionatet om det. Sedan så är det bra med en "hemma" filt och ev en tröja som tillhör någon av familjemedlemmarna som hunden kan sova på och känna sig lite hemma med, lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka