@Kiwifrukt
Jag har haft inackorderingar i många år, där passen skötts kollektivt. Det som fungerat bäst och typ helt smärtfritt, har varit att träffas månatligen och göra upp passen i samråd. Då slipper man att folk som är sist att komma till stallet efter att passlista postats, absolut inte kan de pass som är kvar, och man slipper därutöver sura miner om att ngn fått "bara morgnar" tex, eller att mindre ambitiösa inackar typ aldrig skriver upp sig på lördagsmorgnar.
Vi har haft så att vi suttit ner över kaffe och snabbt och lätt i turordning plockat pass. Vi har gått i boxordning, rullande dvs den so har Box 1 börjar, sen alla i boxordning, sen nästa möte får Box 2 börja osv. helgerna har vi delat upp först, så att det blir jämna pass även för dem. När ngn i turordningen inte kunnat ngt av de pass som inte är plockade har vi bytt via kommunikation direkt där och då, supersmidigt.
Jag har nog aldrig med det systemet upplevt att det varit problem, det har rullat på jättelätt och smidigt . Blir visserligen så att man måste samla alla en gång/månad men det har sina fördelar att träffas alla samtidigt då man kan ta upp andra punkter osv. För mig har det varit värt det, nästa månadsmöte har bokats innan man lämnar dåvarande möte,så att datum är spikat långt i förväg.
Dessutom så är fördelen med att göra upp passen gemensamt att folk ju oftast kan många olika pass, men har man en lista på väggen så framgår ju inte det och de som då inte rakt av kan de pass som ingen skrivit upp sig på, och kommer sent i raden att skriva upp sig, får ett trassel med att få tag i folk att byta med osv.
Sen ska sägas att jag har haft 8-9 inackar så inget stort ställe, större ställen tror jag det blir omöjligt att få till möten alla kan osv, men du har ju ett litet stall det handlar om och då bör det funka toppen. De gånger någon inte kan på våra möten har de lämnat en lista och då kryssat i allt de kan ta, lämnat förtydligande om vad de helst vill ha, och någon av oss övriga på mötet har tagit deras lista och fördelat passen utifrån det .
Pass har fördelats baserat på antal hästar per ägare, dvs ägare av två hästar tar dubbla pass mot de som har en häst.
Jag har även aldrig tagit in inackorderingar vars arbetstider förbjuder dem att kunna ta alla typer av pass ngn gång/vecka osv. Om man har inackar som tex aldrig kan ta morgnar som exempel, blir det tufft att ha kollektiva pass för då styr dessa alla övrigas passfördelning så att säga.
Lycka till