Hur gör ni med kryddorna?

Mirre

Trådstartare
Till era småttingar?
Isak är ju snart 8 mån och jag har börjat ge honom av våran mat men hur göra med kryddorna?

Sv: Hur gör ni med kryddorna?

Vi lagade mat som vanligt och tog undan till Elivia innan vi kryddade till oss själva. Gick jättebra.

Lova åt våran mat från början (hatade burkmat) och vi gjorde antingen så att vi tog undan åt henne innan kryddning eller så kryddade vi barnvänligt :) salt slutade vi helt med hade bara i lite peppar och örter.... :)

Kryddor är inte farligt, det är bara salt som inte är bra för barn under ca ett års ålder. Jag gjorde så när dottern var liten att jag tog undan mat till henne innan jag saltade. Däremot har jag från början faktiskt låtit henne äta mat med "normal" kryddning (med undantag av extremt stark mat som hon varken gillade som liten eller gillar nu). Jag har sett det som ett sätt att vänja henne vid olika sorters smaker. Det verkar ha funkat bra, för idag vid åtta års ålder äter hon i stort sett allt.

Kl
Vet ni hur dte är med buljong då`? Det innehåller ju massa salt oxå..

Har aldrig använt buljong just för den orsaken. Nu n är han är lite äldre, 14 mån, så släpper vi lite på det här med saltet.

Buljong är saltrikt och bör undvikas av den orsaken.
Dessutom innehåller de flesta sorter smakförstärkare (glutamat) som man inte bör ge till småbarn - om man alls ska stoppa det i sig...

Jag har aldrig använt särskilt mkt kryddor i maten så det har inte varit något större bekymmer för oss...

Krydda på du! Men undvik salt som flera redan skrivit. Vi har kryddat som vanligt och alla våra 4 ungar har ätit utan större knussel. Barn gillar när mat smakar.

Det enda vi gjort är att sluta salta potatis/pasta/risvatten. Ej salta på övrig mat. Dock har vi använt en uns soja emellanåt. Tänk på att även den är ganska salt. Men den ger mer smak än vanligt salt, alltså behöver man inte så mycket. Buljong använder vi sällan annars heller.

Gira

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 506
Senast: Jeps
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 449
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur