Sv: Hur gör ni i ordning era hästar för ridning?
-Om hon har jätte skitiga ben är det första jag gör att gå till spolspiltan och spola av benen där lite snabbt.
-Ställer sedan upp henne på stallgången utanför vår box.
-Nu när hon är täckad är hon ju inte sådär jätte skitig så då brukar jag ge mig i kast med en rotborste först. Borstar av hela hästen lite snabbt med denna borsten, borstar lite noggrannare nere vid ben och hovar med den. Känner samtidigt igenom och visiterar benen.
Kollar och borstar även noggrannt under magen så hon inte har någon smuts där.
-Ryktar sedan hästen i några minuter tills jag ser att det allra mesta av stövet är borta. Men det är sällan som hon har sådär jätte mycket stöv, ibland kan jag stå och rykta i en kvart - tjugo minuter för blodcirkulationens skull.
-Brukar även borsta av huvudet lite försiktigt med ryktborsten (som är jättemjuk, älskar den borsten
)
-Sedan kratsar jag hovarna.
-Drar igenom man och svans lite, oftast med en vanlig rotborste, någon dag i veckan kanske med en piggborste. Har även i lite pälsglans då och då (Equistar, Carry & Day & Martins produkter m.fl. brukar jag använda mig av).
-Kollar så att det inte har runnit något ur ögon eller näsborrar, i så fall brukar jag ta en svamp eller ev. bomullstuss vid ögonen, och en svans vid näsborrarna.
-Sätter på eventuella skydd och boots (brukar inte ha det vid skrittpass i ridhuset eller på banan, men annars har vi det oftast).
-Sadlar
-Tränsar (och ger henne en sockerbit efter tränsningen)
-Sedan är det dags att gå ut och sitta upp