Hur gör ni halt?

A

atmosphere

Beskriv exakt hur ni går tillväga när ni ska göra halt! Driver ni och bromsar samtidigt? Lirkar med bettet? Sitter emot? Beskriv i detalj! Vilket sätt är det bästa sättet att göra halt på (enligt dig, enligt "forskning"?)?

Sv: Hur gör ni halt?

Hej!
jag ska försöka förklara bra :)
eftersom min häst lyssnar jätte mkt på rösten säger ja "staaaaaana"... oså "drar" jag i tyglarna lite lätt, sitter ner i sadeln och lutar mej lite bakot! då brukar hon stanna och göra en halt ;)

Förhållning, förhållning, förhållning, tynga ner i sadeln, bli stark i magen och slappna av :) Absolut inte "dra" tills hästen saktar av :)

Andas ut och "stannar upp" i kroppen, stänger handen lite mera. Vinklar bäckenet lite.

Först så ser jag till att jag har en innersida. Så jag kan forma lite, lite åt något håll. Vanligtvis har man ju en innersida om man gör halt på t.ex volt men inte rakt fram. Sen gör jag en halvhalt några meter innan så hästen blir uppmärksam. Sen kramar jag med överskänkeln och om det behövs säger jag "ptroo". Klart!

Halvhalter och andas tungt. Spänner magen och slappnar av så fort hästen ha stannat. Väldigt viktigt om du gör halvhalter... Mjukna direkt när hästen har gjort halt och ge eftergift. Hoppas att det går bra!!:laugh:

Jag vinklar om bäckenet lite lite lite bakåt, sedan stannar jag till i sitsen (stoppar ena bakbenet) stannar till lite igen (stoppar upp andra bakbenet). Klart!

Använder bara handen om hästen inte lyssnar, då gör jag det efter jag använt sätet. Skänklarna används inte alls i halter.

Jag vinklar bäckenet bakåt, sätter mig tyngre ner i sätet och vips så har vi en halt- iaf när min häst är på det humöret. ;) Är hon mindre lyhörd så gör jag samma sak fast kramar mjuka och snabba tygeltag.

På min häst tas alla "bromsande" hjälper genom att man kniper med låren (assvårt att lära sig..) så jag gör först en halvhalt så hon trampar in bakbenen och sen sätter jag mig lite tyngre i sadeln (måste ju kunna sätta under sig) kniper om med låren och tänker att jag sätter ner fötterna i marken. Så hästen inte kommer framåt, bakåt eller åt sidan!

Slutar följa med i rörelsen (gör halt själv alltså) och kramar tyglarna. Slappnar av i kropp och hand i den stund hästen stannat och sänker händerna. Fast det blir inte riktigt samma på alla hästar förstås. Att luta sig bakåt kan (förenklat) verka framåtdrivande om man rider hopp/"vanlig" dressyr så jag tänker "ner". I ex vis western och AR är det lite annorlunda.

"Driver och bromsar samtidigt" gör man inte, men jag tror du menar "driva in i halten" (?). Man "driver ihop" hästen lite extra innan halt för att den ska stanna i balans (via ett par halvhalter).

Slappnar av i magen, stannar upp i kroppen och lättar i handen.

Behöver jag bromsa med handen gör jag det innan jag ber om halt.

..eller tvärtom (kan vara svårare teoretiskt än praktiskt). När jag ska tänka igenom hur jag gör (när jag inte sitter på hästen) är jag inte riktigt säker på om jag verkligen gör så som jag tror att jag gör....

Det kan beskrivas olika, men jag tror att beskrivningarna oftast är missförstådda. Vi bör utgå från ryttarens "centrum". Att sitta till handlar inte om att knipa eller trycka sig in i ryggen på hästen. Tänk istället att du "sätter dig". Bäckenet ska därför tippas bakåt något, dvs höfterna bakåt så att ländryggen krummar något. Överlivet går då inte bakåt utan något framåt. Du lutar dig inte fram utan det är en följd av rörelsen i bäcken och länd. Rörelsen gör att du sträcker dig uppåt. Andas in med magen så att din vikt sjunker ner i sadeln, samtidigt som du gör detta. Du gör inget med händerna, tyglarna, dina armar följer din kropp framåt uppåt, undvik att spänna dem. Innan du andas ut igen stannar du rörelsen i kroppen ett kort moment men utan att låsa hästen i tygeln. Öva från marken först.

Jag vet inte om någon blir klokare av detta!
Ulrika

jag gör såhär:
innan jag gör halten tänker jag exakt hur jag ska göra halten.jag bestämmer på exakt vilket ställe jag ska göra halten på.
jag rider enda in i halten och kramar lätt i tyglarna när jag ska göra halt och tynger ner i sadeln utan att klämma och lutar mig lite lite bakåt.
direkt när hästen stannat släpper jag efter och trycker på väldigt lätt med så små hjälper som möjligt:)
det va så bra jag kunde beskriva:p

Senast ändrad:

Det beror på vad det är för häst och hur den behöver hjälp till en bra halt.

Hästen jag rider nu kan en typisk halt se ut såhär: jag gör en halvhalt, rätar upp mig själv och pressar bäckenet neråt/bakåt samtidigt som jag tar i med magen. Håller handen still, är hon lite stel och jag tycker hon har för mycket stöd i handen kan jag krama-släppa i halvhalten och hålla handen still sen i halten.

Hästen jag red förut var jag verkligen tvungen att rida in i halten för att han inte skulle lägga sig i handen och bara bromsa fram. Skänkel, skänkel, halvhalt, bromsa med magen, driva lite med bäckenet och krama-släppa i handen, hästen släppte efter i munnen, halt med rumpan, bäckenet och magen, skänkeln om.

(Haha fan vad roligt det såg ut nu när jag var tvungen att tänka efter hur jag egentligen gjorde :D Ligger här och nästan svankar i soffan :angel: )

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 003
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar