Hur gör ni för att fatta galopp på ovan häst???

SoffiProppi

Trådstartare
Såhär är det, när jag var o provred hade jag en riktig hästman med mig som skulle hålla lite av en lektion för mig. Hästen i fråga var en ganska outbildad unghäst och när det kom till galoppfattning kunde den inte mycket. Vad jag skulle gjort i den situationen skulle vara att gå in på en volt, ha stöd i ytter, leda med inner o höja inner något. Men han sa att jag skulle helt släppa inner o bara hålla stöd i ytter. Jag skulle släppa fram innerbogen genom att helt släppa stöd i inner.

Huh? :confused:

Tog många varv att få fram hästen i galopp, och då från slängtrav. Detta var ett tag sedan men har ända sedan dess gått och klurat på detta. När jag sedan red lite "själv" så fattade jag på mitt eget sätt och uppfattade själv att hästen förstod och galoppfattningen kom mer naturligt. Fick sen höra att han trodde "jag var bättre på att rida" :eek::cool::mad:

Hur skulle ni göra? Mannen i fråga är äldre o är väl inte helt med i utvecklingen...

edit: såg precis från en filmsnutt från provridningen och kom ihåg att hästen fattade fel galopp 3 av 5 gånger.

Sv: Hur gör ni för att fatta galopp på ovan häst???

Jag hade hjälpt hästen genom att peta med ett spö på ytter bakben i fattningen så den får en tydlig signal om vilket ben som ska börja galoppera.

Jag gör som så att jag ser till att yttersidan sitter ihop som den ska sedan mjuknar jag i inner och så börjar jag ränkna in i galopptakt och så ger jag skänkeln, om det behövs gungar jag in i galoppen. Sedan så leder jag tillbaka bogen efter fattningen.

Dock så sitter jag aldrig på ridbanan med de första galopperna, dels vill jag ha framåtbjudning sedan så vill jag ha lite sträckor att hinna balansera upp hästen på, det är svårare med massa hörn ivägen.

Hästen i fråga är inte helt oruttinerad, den var hoppad i galopp och gick i form när man väl fått upp den i galopp, men, det var fattningen den inte var så haj på.

Skulle gjort samma sak iaf, när fattningen satt skulle jag börja minimera hjälperna.

Det där är en gammal felaktig idé- att hästen börjar fattningen med inre fram:rofl:. eller att man hindrar innerbak.

Böjt spår o hjälper enligt- boken:grin:

Fast jag fattar ju från ytter och in liksom, tänker en flyttning genom kroppen som på en unghäst orsakar obalans-galopp på en äldre galopp.

Din vän hade helt rätt!

Stöd på yttertygeln och lossna på innertygeln så att hästen kommer fram med innerbogen!
Kläm till med innerskänkeln och håll rätt på bakdelen med ytterskänkeln något tillbakadragen!

Vänster galopp börjar med höger bakben och går sedan diagonalt till vänster framben.

Att börja galoppera från slängtrav är väl inte så bra !

Sakta ner tempot, sitt ner i balans och kläm till !:)

Jag skulle göra precis som instruktören sa. Det har jag alltid gjort på ovana hästar eller hästar som har svårt med fattningarna. Får då bra fattningar och inte ur slängtrav.
Om du ställer hästen utåt och gör fattningen precis när du rider ut på lånsidan från ett hörn, då borde du få en bra fattning.
Att man släpper innertygeln är helt enkelt för att förtydliga för hästen att det är där den ska ta för sig. Ingenting tar emot. Tar du i innertygel så försvårar du för hästen att ta för sig med inner bak. (ta fram inner höft).
När hästen lärt sig detta kan man fatta med rak häst, men man tar det bit för bit i hästens takt.

Hästen i fråga är inte helt oruttinerad, den var hoppad i galopp och gick i form när man väl fått upp den i galopp, men, det var fattningen den inte var så haj på.

Är den hoppad i galopp måste den väl ha lärt sej galoppfattningar först:confused: :confused:

Du måste låta innerbogen vara fri, det har han helt rätt i. Samt ha med yttersidan. Ibland om det behövs när man lär in har jag snabbt kramat till i inner i fatningen, men absolut inte hålla kvar där. Det är måste också göras i rätt ögonblick annars blir det fel.

Jag tycker inte att det han sa var konstigt, men det du beskrev att du ville göra förstod jag inte riktigt?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 493
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 764
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 833
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka