Hur gör ni efter ridning?

fiaskurken

Trådstartare
Nu när det är (var) sommar och varmt, hur tar ni hand om era hästar efter ridning? Spolar ni hela hästen med slangen, bara benen, svamp och hink eller hur gör ni? Kratsar hovar igen, kammar ryktar och donar?

Lite nyfis :p

Om hästen är svettig får han duscha (hela hästen, med slang), och så brukar jag kolla så att det inte fastnat stenar e dyl i hovarna. Sedan ut i hagen igen (oftast med eksemtäcke).

Är hästen inte svettig, eller bara väldigt lite, brukar jag bara borsta av, visitera och kolla hovarna.

Brukar också spraya på insektsmedel innan jag släpper ut.

Spolar av bog,hals och ben, mage och delar av ryggen där den blivit svettig.
Låter den stå inne och tugga hö tills den har torkat.
Ryktar, kammar man o svans, kratsar hovar och lägger på flugmedel på huvud o kropp

Oj, men det tar ju flera timmar innan hästen torkar? Går det inte snabbare om man släpper ut den i solskenet?

Borstar, svampar av där han är svettig (han hatar att bli spolad), kollar hovar, ut i hagen (om för varmt en tuss hö och får stanna inne i en nymockad box).

Vill bara påpeka hur viktigt det är att kratsa hovarna efter ridturen. För två veckor sedan trängde en sten in i strålen (gjorde ett djupt hål) på min häst, den skulle inte ha trillat bort av sig själv.

Efter ridningen så är jag sparsma med vattenslangen eftersom jag använder Switch. Jag skrittar av extra länge och sedan svetttäcke och därefter borsta, ibland lite med svamp vid saldelgjorden.

Självklart kollar jag (hoppas alla andra oxå) hovarna efter ridturen så inga stenar har fastnat och kan skapa obehag. Dock brukar jag inte kratsa alltför mycket på en dag, sägs ju att det är bra med lite lera, gräs och sånt för strålen. Hoppas din pålle inte fick ont av stenen?

Hm tänk om man hade en gosig häst :D Hon är mest intresserad av vad som kan ligga inne i krubban.:angel: Kan få klia henne lite i pannan tills hon kommer på sig själv :rofl:

Borstar av, kollar hovarna släpper ut i hagen, eller boxen om det är på kvällen (vinter)... Duschar aldrig våra hästar! Brukar göra de en gång om året men när vi tar hem hästarna snart lär de nog inte va så varmt så blir nog ingen dusch i år!

Svampar av där hon är svettig, kratsar hovarna, leder
henne torr, sprayar på insektsmedel, gosar och kliar
lite sen släpper jag ut henne i hagen igen.

Om min häst blir svettig så spolar jag av honom och använder ev. linimentschampo. Jag smörjer in och duttar med diverse medel, kratsar hovar, ryktar och borstar lite, kyler benen med någon kylprodukt, har på flugskyddsmedel osv. Släpper in i boxen så att han får äta lite hö och kraftfoder, går ev. en sväng så att han får torka innan han släpps ut i hagen, . (Annars är den stora favoritsysselsättningen att rulla sig i lera när man redan är blöt i pälsen, det blir ju så vackert då! :D)

Mycket pyssel blir det... :)

Mvh Huntress

Om han är svettig spolade jag av med slangen, eller svampade av han.. Kratsar hovarna samt flugmedel på! Lite gos och sen ut i hagen igen!

*knapplån*

Först stretchar jag, fram och bakben, nacke och rygg, sedan masserar jag nacken, knådar och pussar lite,
sedan spolar jag med kallvatten på benen och kyler.
Sedan spolar jag och duschar hela pollen, extra noggrant vid sadeln.
Sedan drar jag av det värsta vattnet och han får gå in och käka mat i boxen.
Självklart visiterar jag honom och kollar hovarna.
(så från det att jag tar in honom tills det att han står i boxen och käkar kan man räkna ca 3-4timmar)

Efter det beror det lite på om de andra pollarna ska in just då eller inte... Ska de det så får han stå inne, annars får han gå ut om det är varmt. (har två pollar som rids, + en unghäst som går promenader, tömkörs osv, o ett avelsto som bara går och blir tjock)

Svettig=svampar av med linimentschampo. Drar av med svettskrapa och på med fleecetäcke.
Lite varm= borstar av evt spolar med slang på benen.

Är det varmt ute kan de gå ut ganska snart en vid minsta tråkiga väderlek får de vara kvar inne

Det har varit lite olika, antingen har jag tagit slangen och duschat hela hästen, eller så har jag svampat av benen och där han har vairt svettig på kroppen :)

Jag sadlar o tränsar av honom, låter honom gå in och kissa innan jag ger honom lite kraftfoder. Sedan spolar jag av hela honom om vädret är okej. Kollar alla hovarna och benen, pratar en stund med honom och har på lite liniment om han har jobbat hårt.
Är vädret inte spolbart så borstar jag av honom istället.

det beror på. Är hästen mycket svettig så sköljer jag hela med slangen. Annars svampar jag bara av. smörjer på flugmedel runt ögonen, öronen och på bringan innan jag släpper henne i hagen. :bow:

Är han svettig så får han duscha hela kroppen.Sen får han eventuellt ett svett täcke medans han äter lite havre och jag kollar hovarna.Brukar smörja dom också när dom är blöta.Sen smörjer jag på lite "tjär salva "där han har behov av det och solskydds medel på stjärnan.Sprayar insekts medel.Sen får han gå ut och rulla sig medans han fortfarande är blöt så han kan gnida in sig i jord så han får ett ytterligare skydd.Å det gillar han väldigt mycket!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar