Hur gör man?

Nillizan

Trådstartare
Har en foderhäst hemma hos mig. Har haft hästen sedan juni-månad.
Det fungerar jättebra med hästen och oss och allt klaffar med min andra häst.
Men nu börjar jag ana ugglor i mossen.... Ringde i juli och vi kom överens om att vi skulle skriva ett kontrakt och att jag skulle få ta över hästen. Jättebra, för det var tanken med utlåningen, att ägaren ville att hemmet var viktigare än pengarna. Annars skulle hästen få gå till slakt.
Jag har ringt fler samtal om att det går bra med hästen och tar åter igen upp att vi bör skriva papper på allt vi kommit överens om. Och även när det gäller pass, vacc, avmaskning m.m. Och inte minst, att jag vill försäkra hästen om det händer något. Och att vi bör kanske göra ägarbytet. När det kom till kritan så fanns det en delägare, som ingen vet om han finns i livet. Nåja. Pass har hästen, men han hittar inte det. Han skulle ringa upp mig när han hittade det. Nu har det gått en månad sen jag ringde och påtalade detta och har ingenting hört. Detta känns lite lustigt nu.
(Vill inte lämna tillbaks hästen, då det är en av de bästa jag haft/har.)
Vad gör man?

Sv: Hur gör man?

Tjata mer!!
Måste ju gå att få tag på honom ju!!

Har en foderhäst hemma hos mig. Har haft hästen sedan juni-månad.
Det fungerar jättebra med hästen och oss och allt klaffar med min andra häst.
Men nu börjar jag ana ugglor i mossen.... Ringde i juli och vi kom överens om att vi skulle skriva ett kontrakt och att jag skulle få ta över hästen. Jättebra, för det var tanken med utlåningen, att ägaren ville att hemmet var viktigare än pengarna. Annars skulle hästen få gå till slakt.
Jag har ringt fler samtal om att det går bra med hästen och tar åter igen upp att vi bör skriva papper på allt vi kommit överens om. Och även när det gäller pass, vacc, avmaskning m.m. Och inte minst, att jag vill försäkra hästen om det händer något. Och att vi bör kanske göra ägarbytet. När det kom till kritan så fanns det en delägare, som ingen vet om han finns i livet. Nåja. Pass har hästen, men han hittar inte det. Han skulle ringa upp mig när han hittade det. Nu har det gått en månad sen jag ringde och påtalade detta och har ingenting hört. Detta känns lite lustigt nu.
(Vill inte lämna tillbaks hästen, då det är en av de bästa jag haft/har.)
Vad gör man?

kan du inte åka hem till ägaren (om det är rimligt avstånd såklart) skulle det hända något så får du ju troligtvis punga ut en rejäl summan till vet osv...så måste väl passet finnas lätt tillgängligt dessutom??lycka till

Meddela att om ni inte kan komma till skott med överlåtelsen får du lämna tillbaka hästen eftersom du inte vill ha den oförsäkrad och med hela överenskommelsen hängande i luften.

Och att du i så fall vill lämna tillbaka hästen omgående.

Det kan säkert få fart på ägaren. Sedan är det ju en fråga att ta seriöst på; vill du ha kvar hästen om du inte har ordning på pappren?

Har hästen pass är det att kolla med föreningen den är reggad i om det står någon delägare med i passet. Finns det en människa till som delägare bör den finnas med hos skattemyndigheten. Men om du skall ta över hästen se till att allt finns på papper och att du får passet när hästen byter ägare. Man kan ansöka om nytt pass men det tar tid.

Försäkra hästen kan du göra även om du inte står som ägare,det är bara att ringa upp valfritt försäkringsbolag.
Det har jag gjort när vi har haft häst på prov som inte har varit fullt försäkrade och det har aldrig varit något problem.

Försäkra hästen kan du göra även om du inte står som ägare,det är bara att ringa upp valfritt försäkringsbolag.
Det har jag gjort när vi har haft häst på prov som inte har varit fullt försäkrade och det har aldrig varit något problem.

Dock inte livförsäkring, den kan endast ägaren teckna.

Dock inte livförsäkring, den kan endast ägaren teckna.

Nix, stämmer inte. Jag tecknade en fullständig försäkring (A1) på en häst jag hade på foder, försäkringsombudet (tillika min tränare) var fullt införstådd med att hästen inte ägdes av mig

Konstigt.. Både Agria och IF sa att det inte gick att ha livförs. om jag inte ägde hästen när jag tog shettisen på foder. Försäkringen ändrades först när ägarbyte gått igenom.

Olika bud alltså....

Min foderhäst försäkrades utan problem i Agria, en A1-försäkring med 35000kr i livbelopp

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama