hur gör man...?

A

Anieee

Ja, min häst som kommer på torsdag (7 år) är lite knepig att sitta upp på. Hon vill inte stå stilla, utan flyttar sig i en cirkel runt en, eller går framåt. Jag har ju som sagt bara provridit henne, och tror inte att det kommer bli något större problem eftersom jag är så fast vid henne. Men frågan är, OM det skulle vara så att det fortsätter, vad kan det bero på och har ni några bra tips på hur man tränar bort detta?

Sv: hur gör man...?

Jag skulle göra d ejobbigt för hästen att INTE stå stilla :D förstår du om den rantar runt så driver jag på den ett tag å den får inte stanna förränjag ber den. När den står still försöker jag igen fortsätter dn snurra så får densnurra på ett tag, de som gäller är koncekknent lugn och tålamod så löser ni detta :) spännand evad är de för häst? Fick hem mitt 7åriga sto förra veckan :love:

Hade ett liknade problem med min nordistös. Det löste sig med att far min stod och höll henne medans jag satt upp, och fick inte skritta iväg förrens jag bad om det. Räckte med att han höll henne ca 1 vecka, sen dess står hon blixtstilla när man sitter upp. :)

Är väl lite olika från häst till häst, men det går med en stor potion envishet och tålamod, Lycka till!

En bra teknik om man har hjälp att tillgå. Och som du säger de beror på hästen hur den är och fungerar.

Envishet tålamod och lugn är tre bra saker man ska försöka lära sig :banana:

Min första häst var ett sto som snodde runt varja gång jag skulle upp. Ung och oerfaren som jag var så lät jag henne hålla på. Resultatet efter några år med detta blev ett avslitet korsband och ett knä med förslitningsskador! :(
Numera står jag på en pall när jag ska hoppa upp på en häst. Det gör för jäkla ont i knät annars. Så bara kämpa på och ge dig inte! ;)

Min första häst var ett sto som snodde runt varja gång jag skulle upp. Ung och oerfaren som jag var så lät jag henne hålla på. Resultatet efter några år med detta blev ett avslitet korsband och ett knä med förslitningsskador! :(
Numera står jag på en pall när jag ska hoppa upp på en häst. Det gör för jäkla ont i knät annars. Så bara kämpa på och ge dig inte! ;)

Inte behöver man en förslitningsskada för att anväda pall.

Självklart använder man alltid pall, och sitter upp från olika håll.
Det hoppas jag verkligen tillhör dåtid, då vi satte upp från marken från vänster sida.
Eller har vi verkligen inte kommit längre?

Träna, träna och träna! Jag hade problem med min häst i början när jag skulle sitta upp från pall. Som någon sa är det inte så dumt att tvinga hästen att gå runt ett extra varv om den inte står stilla så att det blir jobbigare än att stå stilla. Ta gärna med en godbit i fickan som du kan ge hästen efter den stått still och du är klar med uppsittningen. Då väntar de gärna på godsaken innan det är dags att gå iväg. Min häst kan nu stå stilla på helt lång tygel medan jag sitter upp på honom, men det tog ett tag innan vi var där.

Att gå runt ett varv som redan är sagt är ett väldigt bra tips. Men oxå att ställa hästen i ett hörn...
Lycka till! :)

okej, ja. det lät ganska bra det där du :D !
det är en korsning mellan halvblod/fullblod welsh D-ponny har jag för mig från Södertälje som kommer upp :D

Tack för alla tipsen, hoppas verkligen att det kommer fungera :) !

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 632
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama