Hur Gör Man ?

Sv: Hur Gör Man ?

Konstigt för det säger våran ridlärare. Och vi har använt hjälptyglar på våra letioner och jag säger inte att det får hästen att gå på tyglen men det HJÄLPER till, därav hjälptygel. Jag använder det på min sköthäst som inte är så duktig på dressyr och det funkar utmärkt. Och för att du ska få en häst att gå perkefkt på tyglen så behövs hur säkert 10-15 år med en bra lärare.(och häst) :p

Håller med PollyMulle; öva/träna mycket öppnor och slutor! Det lär hästen att lyssna på ryttaren och dess hjälper!

Jättekul:rofl: Du kan inte mena allvar.
Snälla människor kan vi inte enas om att det heter Tygeln, Sadeln, Stigbygeln
Inte och aldrig nånsin heter det Tyglen eller Sadlen
Snälla jag ber, det ser så hemskt ut.

Sur språkpolis

Senast ändrad:

Förstår att det kan vara lite krångligt med det där att få hästen at gå i form, och ofta så är det ju olika "knappar" på olika hästar.

Men en sak som är bra är halvhalter, så du liksom "fångar upp" hästen och inte låter den "rinna iväg". Sen kan man göra lite skänkelvikningar och flytta i sidled. Dessutom så brukar det vara lättare att få hästen på tygeln på böjda spår, öka och minska volten och aktivera hästen, så den inte bara lullar på i sin egen värld.

Lycka till!

Skojar du med oss?
Hjälptyglar hjälper inte till att få hästen att gå på tygeln, särskilt inte som det sitter en mindre skicklig ryttare på hästens rygg.

Och ditt påstående att det tar 10-15 år att lära sig rida en häst perfekt på tygel tycker jag är rena tramset. Jag har sett ryttare som efter bara något eller några års erfarenhet av ridning rider sina hästar i form och balans (samtidigt som jag sett andra som efter 30 år inte lyckas få en enda häst att gå i form:smirk: )

Immer

Miana: jag förstår vad du menar. Min ridlärare gör samma sak PÅ VISSA HÄSTAR. Inte för att de ska böja på nacken utanför att de helt enkelt är så sönderridna av alla elever på ridskolan att det tar över hela lektionen att ens få dem att sluta gå med nosen i vädret och sänka ryggen. Ryttaren kan då istället koncentrera sig på bakdelen och rörelsen i sig, och få med sig hästen på ett helt annat sätt än om den bara sprungit omkring och skitit i vad ryttaren gör.
Visst, på sådana hästar borde ju jobbas och tränas varje dag, särskilt eftersom de verkligen har exteriören emot sig och då extra svårt, men det är ridskolehästar och den möjligheten finns oftast inte. Så när det då är en lektion i veckan där ryttaren över huvud taget har något att säga till om, vill man ju inte sitta hela lektionen å bråka med hästen för att den gå med nosen i vädret, utan försöka få den att lyssna och jobba med, vilket är mycket lättare med en stadig kontakt i munnen.
Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag gillar inte hjälptyglar och har aldrig ridit med någon (bortsett från martingal) och anser INTE att trådskaparen borde använda det, men på vissa hästar när man har begränsad tid är det en genväg.

miana skrev:
Konstigt för det säger våran ridlärare. Och vi har använt hjälptyglar på våra letioner och jag säger inte att det får hästen att gå på tyglen men det HJÄLPER till, därav hjälptygel. Jag använder det på min sköthäst som inte är så duktig på dressyr och det funkar utmärkt. Och för att du ska få en häst att gå perkefkt på tyglen så behövs hur säkert 10-15 år med en bra lärare.(och häst) :p

Då borde du byta ridskola helt enkelt, för det är inget bra lärningssätt! att det skulle ta 10-15 år att kunna jobba en häst i korrekt form utan hjälptygel är rent av bullshit. Jag "klarade av det" efter kanske fem år och det gör nog många andra också med rätt hjälp. Rid för tränare istället!

Dajjen skrev:
Miana: jag förstår vad du menar. Min ridlärare gör samma sak PÅ VISSA HÄSTAR. Inte för att de ska böja på nacken utanför att de helt enkelt är så sönderridna av alla elever på ridskolan att det tar över hela lektionen att ens få dem att sluta gå med nosen i vädret och sänka ryggen.

Likadant var det på min förra ridskola, ridlärarna var tvungna att regelbundet rida de flesta hästarna för att kunna få dom att jobba någorlunda korrekt igen. De flesta hästarna gick med thiedemantygel på lektionerna för att inte gå med nosen i vädret med eleverna.

apocalypsze:Det är tur att andra har riktigt bra ridlärare.... För jag har bara haft en superbra ridlärare på mitt ridläger i sommras och då lärde jag mig mer en en termin på ridskolan.
Men jag vet ingen bra tränare här i närheten, det är det som är problemet.. Och min sköthäst är bara en "ut och luffsa" häst.

Dajjen:Nej vi använde inte heller det på alla, men på dom flesta den gången.
Annars är det bara vissa

Immer:(Kanske överdrev lite med 10-15 år förlåt)
Jag tycker jarafall det hjälper med halsförlängare,(men inspänningstyglar är jag helt imot halsförlängare är mkt mer elastikt och därför mjukare) och jag står för det.... Använde det senast idag. Gick superbra!:crazy:
Jag kanske har fel men jag har inte märkt att det ska vara "dåligt".

:bump:

Senast ändrad av en moderator:

miana skrev:
Immer:(Kanske överdrev lite med 10-15 år förlåt)
Jag tycker jarafall det hjälper med halsförlängare,(men inspänningstyglar är jag helt imot halsförlängare är mkt mer elastikt och därför mjukare) och jag står för det.... Använde det senast idag. Gick superbra!:crazy:
Jag kanske har fel men jag har inte märkt att det ska vara "dåligt".
:bump:

Klart det gick superbra. Det var säkert väldigt bekvämt för dej att rida, eftersom hästen gick där fastlåst med huvudet ner - men inte fasiken gick den "på tygeln". :(

Immer

v_Ninja_v skrev:
Men vår ridlärare tycker att vi ska kunna det ..
För ibland i skritten så säger hon arbeta hästarna på tyglen ?!
Och jag fattar ingenting och det hjälper inte å fråga henne för man får inget svar .. :confused:

Kan hon inte svara eller visa, så har hon inte den kompetensen, tycker inte jag....
jag skulle bli frustrerad om inte mina instruktörer kunde svara på mina frågor eller visa........ :crazy: då skulle jag byta, för då anser jag att de inte kan mer än mig:confused: ..då funkar det inte.....:cool:

Förstår vad du menar men eftersom han har nog inte blivit ordenligt riden i dressyr på säkert 2-4 år, så är det inte speciellt lätt att få han att gå rätt. Men tids nog kommer jag nog få det och då behöver jag inte använda den. Jag har inte tillgång till paddock eller ridhus heller.... Det gör det inte lättare.. Och du ska veta att jag allrig annars brukar rida ut med det utan bara när jag longerar han. :(

miana skrev:
Förstår vad du menar men eftersom han har nog inte blivit ordenligt riden i dressyr på säkert 2-4 år, så är det inte speciellt lätt att få han att gå rätt. Men tids nog kommer jag nog få det och då behöver jag inte använda den. Jag har inte tillgång till paddock eller ridhus heller.... Det gör det inte lättare.. Och du ska veta att jag allrig annars brukar rida ut med det utan bara när jag longerar han. :(

:eek: :confused:ähhh

miana skrev:
:D Nja det där är nog lite fel, när jag rider in mina unghästar så gå de ner på tygeln rätt så snart, men det behöver inte betyda att den går i form= gå framför skänkeln=bär sig själv..........;) kan ta lite längre tid....:o :confused: men inte år.......:smirk:

För att få en häst att gå på tygel, så måste du lära dig att rida rätt, annars kan du sitta där med dina hjälptyglar och andra doningar som tvingar hästen att gå på ett visst vis.......

det är det som är menigen att jag skulle lära mig på ridskolan, och om jag har hjälptygel så försöker jag jobba han och att inte ha den för hårt....

Tack för alla tipsen! Jag har lärt mej massor och hästarna jag rider har faktiskt börjat gå på tygeln nu.:banana:

Grattis! :bump:

Och ta inte åt dig av allt negativt som skrivits om hjälptyglar, en del hästar funkar med dem, de kan tex slappna av mer om de har ryttare på ryggen med dålig kontroll på sitsen. Men de skall förstås alltid användas med försiktighet.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Samhälle Om man misstänker att en person som arbetar som läkare har en beroendeproblematik, och man inte vet om arbetsgivaren är medveten om...
Svar
13
· Visningar
1 182
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama