Hur Gör Man ?

V

v_Ninja_v

Hur gör man om man om vill arbeta en häst på tyglen ?

Asså typ hur gör man när man arbetar den på tyglen, jag vet inte riktigt det ..:cool:

Sv: Hur Gör Man ?

Det är svårt att förklara.
skaffa en tränare :)

Åh gud vilken fråga du ställer. Det är inte så enkelt att förklara. Och inte så lätt heller att göra. Det krävas mycket täning för att klara det i alla gångarterna.
Sök på trådar om det här så att du får så mycket info som möjligt.
Sen att du börjar rida för en tränare som kan hjälpa dig att reda ut begreppet.
Lycka till......

Man släpper ner tyglarna på marken och ber hästen gå på dem :D
eller så ringer man en skicklig tränare som kan hjälpa en och se när det blir rätt... för det kan ingen se via internet hur det är när du rider...

Jag bad dej nt att kolla hur jag gör jag bad bara om att nån skulle förklara.

Det hela går liksom ut på att du får hästen att arbeta bakifrån, och bära sig själv. Börja med att låta hästen gå på ganska lång tygel, och skritta, eller "travjogga" på volter och serpentiner.(finns en massa andra övningar att göra här också) Tänk i termen av att "skjuta hästen framför dig", dvs, den ska ta i med bakdelen och arbeta sig framåt. Rid gärna lätt. Låt den söka sig nedåt, och böj igenom ordenligt på volterna. När man jobbat så under en tid och hästen villigt automatiskt söker sig framåt, nedåt, håll emot med yttertygeln, ta och ge, samt ställ med innertygeln, mjuka händer(mycket viktigt).I det här läget ska man kunna bestämma längden på hästens hals, och den bör nu gå på tygeln. Så gör jag när jag lär unga hästar. Nosen bör inte vara nedanför lodplan, och i början bör man inte kräva för mycket samling, utan låta den gå ganska fritt under arbetets gång, i väntan på ryggmusklers växande och att den ska skaffa sig balans och bärighet.
Det kan ta lång tid. Man får ha tålamod och inte forcera.
Det kanske var en krånglig förklaring, och alla kanske inte håller med mig i min krokiga väg till det hela, men det var det bästa jag kunde åstadkomma. Finns säkert massor att tillägga.

alla gör vi olika, och har alla olika knepp ocj knåpp, ställa, hålla om ge stöd och få hästen mjuk och rundad! haha går inte att förklara. :) känsla ;)

v_Ninja_v skrev:
Hur gör man om man om vill arbeta en häst på tyglen ?

Asså typ hur gör man när man arbetar den på tyglen, jag vet inte riktigt det ..:cool:
Gud vad svårt att förklara
Det är så mycket man måste tänka på: när vi tex ta ett tygeltag, får vi inte ändra vår sits, balans eller kroppshållning....
Att tänka på är att tygeltaget ska få bettet att röra sig.Detta betyder att tygeltaget bara fungerar så länge handen rör sig. (små kramningar)Underarmen och tygeln ska bilda en rät linje.Om handen fastnar( spänner axlar o handled) åstakommer vi en dragkramp med hästen.
Det gick inte så bra, du får nog fråga instruktören när du rider lektion...;)

Men vår ridlärare tycker att vi ska kunna det ..
För ibland i skritten så säger hon arbeta hästarna på tyglen ?!
Och jag fattar ingenting och det hjälper inte å fråga henne för man får inget svar .. :confused:

Får ni inget svar? Vad är det för :devil: lärare??
Dom är ju trots allt där för att lära er, inte sant?

Jag skulle vilja påstå att det är ganska vanligt fenomen att ridläraren förutsätter att eleven vet hur man arbetar hästen på tygel. Varför har jag aldrig begripit, det är ju en av de mest grundläggande kunskaperna inom dressyrövningarna, och ack så svårt!
Och hur ska man kunna om ingen har lärt en det? Man är ju liksom inte född ryttare. Och det tar TID att lära sig koordinera alla dessa rörelser som krävs i det arbetet, även om man får rätta instruktioner.
Vågar de sig månne inte ens på att förklara? Eller har de kommit så högt i nivå själva att de har svårt att fatta att de måste lära eleven grunderna? Eller gör de själva övningen så automatiskt att de faktiskt har svårt att gå tillbaka i sitt sinne och kunna förklara hur?
Dessutom är nog inte den människa född som gör allt detta perfekt. Det är ju det här många av oss sliter och jobbar med vid snart sagt varje arbetspass.
Mysko, förklara detta den som kan?

Jag råder dig att ta privatlektioner en tid. Då kan du ställa alla de frågor du behöver och läraren blir varse vad du behöver hjälp med för att komma vidare. Välj en lärare som verkar lyssna och du har bra kontakt med. Funkar det inte - byt!

Jag hade som tur var en hyfsat bra instruktör men i sinom tid insåg jag att hästhållningen på stället inte var något vidare. :crazy:
Alltid är det något.

Till trådskaparen: Hade jag varit du så hade nog jag försökt leta upp en bättre instruktör eller testat privatlektioner. Hoppas du får lära dig något nu!

Korkad lärare, jag hade bytt...

Hur jag jobbar hästen? Jag sitter korrekt och ber min häst att ta med sig bakdelen genom några öppnor och slutor, mer behövs sällan...

Iiisch jag är nästan emot för att sådana här frågor ska ställas på nätet, det går helt enkelt inte att förklara på ett rimligt sätt. Vet du ens vad som menas med att man vill att hästen "går på tygeln"? Att kunna arbeta hästen "på tygeln" kommer med tiden, det är inget man lär sig över en natt. När våran ridlärare sa att det var dags för oss att arbeta hästen i en korrekt form så tänkte jag "gud det här klarar jag aldrig", men hon förklarade bra och jag tog även privatlektioner då och då. En bra tränare är alltså det bästa sättet, byt grupp eller ridlärare/ridskola och ta privatlektioner!

Om du har förståt lite så kan jag ge dig ett till tips, när du rider och vill på hästen att gå på tygel är det bra att börja med en halsförlängare. Och när du rider, rid mkt volter och "ta tag" i :rofl: tyglarna och ge efter när hästen börjar göra lite som du vill. Det heter eftergift.

Jag håller med, alla kan inte veta vad "att gå i form är" jag kunde inte det innan men här lärt mig det nu :smirk: .

Och när hästen går i form så sänker den nacken och höjer ryggen bara så ni vet ;)

:bump:

Stopp och belägg! Att sitta och laborera med hjälptyglar utan att en erfaren tränare är med och övervakar det hela, det vill jag inte rekommendera. Det kan förstöra mycket mer än det kan hjälpa. En häst går inte "på tygeln" för att den får huvudet fixerat med diverse hjälptyglar.

Och: det stämmer inte att en häst som går i form sänker nacken.:smirk: Den sänker bakdelen genom att den trampar únder sig mer, ryggen höjs därmed och det gör också nacken. Hästen ska s a s vara "i uppförsbacke".

Immer

Skit i hjälptyglar! Det får möjligtvis hästen att böja på nacken, och bara det är inte att gå på tygeln. De ska gå under sig och med höjd rygg! Var de håller huvudet sedan är av sekundär betydelse. Först måste hästen lära sig att trampa under sig, sen kommer rygglyftet, sedan kommer halsen. Liksom av sig självt. Rid hästen med sätet, inte med bettet!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Samhälle Om man misstänker att en person som arbetar som läkare har en beroendeproblematik, och man inte vet om arbetsgivaren är medveten om...
Svar
13
· Visningar
1 182
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama