Sv: Hur Gör Man ?
Det hela går liksom ut på att du får hästen att arbeta bakifrån, och bära sig själv. Börja med att låta hästen gå på ganska lång tygel, och skritta, eller "travjogga" på volter och serpentiner.(finns en massa andra övningar att göra här också) Tänk i termen av att "skjuta hästen framför dig", dvs, den ska ta i med bakdelen och arbeta sig framåt. Rid gärna lätt. Låt den söka sig nedåt, och böj igenom ordenligt på volterna. När man jobbat så under en tid och hästen villigt automatiskt söker sig framåt, nedåt, håll emot med yttertygeln, ta och ge, samt ställ med innertygeln, mjuka händer(mycket viktigt).I det här läget ska man kunna bestämma längden på hästens hals, och den bör nu gå på tygeln. Så gör jag när jag lär unga hästar. Nosen bör inte vara nedanför lodplan, och i början bör man inte kräva för mycket samling, utan låta den gå ganska fritt under arbetets gång, i väntan på ryggmusklers växande och att den ska skaffa sig balans och bärighet.
Det kan ta lång tid. Man får ha tålamod och inte forcera.
Det kanske var en krånglig förklaring, och alla kanske inte håller med mig i min krokiga väg till det hela, men det var det bästa jag kunde åstadkomma. Finns säkert massor att tillägga.