Hur gör man?

Sv: Hur gör man?

Skänkla-inget svar-skänkla-fortfarande inget svar-var hårdare tills du får svar-ge efter.

Alltså det enda som behövs är att man inte sitter och nöter och skänklar även om hästen gör som den blivit tillsagd att göra. Gör man det blir den skänkeldöd. Ge efter (släpp på trycket) så fort den gjort vad du bett den göra så kommer det gå mycket lättare sen. Men då gäller det att se till att man verkligen får det man vill ha innan man ger efter också ;)

Jag skulle som pappas_athena skrev, fundera på varför den blev skänkeldöv ifrån början?
Är den så bara med mig (mitt fel?) eller är den så med andra? Har hästen lyssnat och förståt skänkel förrut? Kan den, men vill inte eller är det så att den itne förstår framåtdrivande skänkel?
Går den aldrig framåt? Inne, ute, paddock, ridhus, skog?
Vad händer när du läger till framåtdrivande skänkel?
Fungerar det att driva på med sätet? Fungerar smackning? -andra framåtdrivande hjälper?
Vad gör du när du vill driva? Vad gör hästen?

(finns tusen bra frågor att ställa sig själv!)

ahh oj då stackars ponny:( börja från marken så du börjar om med hästen helt. visa hjälper från marken andvänd röstkommandon o gör likadant på ryggen sen när den e färdig utbildad från marken.. bästa sättet.. oj va kortförklart det blev :)

lycka till

Mm men jag rider henne ju bara 2 gånger i veckan. Annars rider tjejen henne så de känns som om vi kanske inte kommer komma nån vart?

Hoppas de. Ska dit på måndag. Hoppas jag får med min kompis för då ska vi rida ut på en mysig runda i skogen med hennes häst. För de hoppas jag att jag klarar. E första gången mellan mig å hästen men vill ändå inte rida henne på banan. Lär hellre känna henne utanför banan. Eller borde jag göra annat?

nej tycker det låter klokt,andvänd inte skänklarna utan om du ska öka farten luta dig lite framåt o smacka lätt,lägg fram tyglarna.

Okejj det ska jag absolut göra! Jag måste ringa å snacka med mamma om jag kan försöka samla lite pengar själv å sedan kunna köpa henne allternativt ta på foder! Men chansen är liten :(

ja det skulle ju vart toppen!! vet ju inte hur du är men låte rsom om hästen skulle få det bättre hos dig!! lycka till

Tar med mig det du skrev ifrån andra tråden hit och lägger in för att vissa vad det är jag går på när jag svarar nu. (Tycker fortfarande att mina frågor bör tänkas över)

Blueeyes skrev:
Ponnyn är väldigt felhanterarad.
Vad jag förstår så har den problem både ifrån marken och med ridningen, så om jag var du skulle jag ta om allt ifrån börja, på marken.
Det svåra är väll om ägaren som kanske inte alltid gör det bästa samtidigt fortsätter ta hand om hästen... Hur är det med det? Hur ofta ska du ha hästen, hur ofta har hon den? Vad är hennes inställning till det hela? Anser hon att det fungerar bra eller dålgit mellan henne och hästen?

Blueeyes skrev:
Hon tex går i taket när man kommer med sadeln.
Sprang åt sidorna, hög efter en och sparkade med både fram och bakben. Lät henne få ta de lugnt så jag sadlade i över 10 min. Klappade å pratade hela tiden såklart! Sista spännet sa hon inte ett dugg om när jag drog de sista :)... (Drog såklart bara ett hål)
Jag skulle inte ens komma med sadeln nästa gång jag hade hand om hästen om det är så dåligt som det låter... Bara saker ifrån marken, bli kompis med hästen och se hur den fungerar.

Blueeyes skrev:
Jag rider runt och känner på henne ett tag och kommer fram till Skänkeldöv + mkt känslig i munnen, ponnyn är bara 8 år å riden ½ år.
Eftersom hon bara är riden i ett halft år, antagligen enbart av ägaren som inte värkar passa så bra ihop med hästen (?) så skulle jag nog utgå ifrån att hästen kanske inte kan grunderna alls. Att hon inte förstår varken framåt eller stanna.

Blueeyes skrev:
Bankande uppdragna hälar i hästens sidor (HELA tiden, varje steg)
Händerna vid knäna och ett konstant sågande. (Förstår varför hon har ont i munnen)
Obalanserad pga av längden.
Blicken rakt ner på hästen hela tiden, ingen blick upp nån gång!
:( Om ägaren tänkt fortsätta rida så, så blir det nog mycket svårt för dig och hästen.

Blueeyes skrev:
Men hur bör jag rida henne? Va ska jag kräva och hur ska jag gå framåt?
Jag skulle nog inte rida alls ifrån början, utan reda ut allting ifrån marken, så att hästen får självförtroende, förtroende för dig och förstår saker därifrån igen. Hade absolut inte stoppat bettet i munnen på henne om hon vissat tecken på att vara öm, en vanlig grimma, kanske en repgrimma om du har använt sådan förrut vore bättre. Bettlöst så som sidepull eller liknande sedan vore kanske en idé?
Om det är så att ägarna över huvud taget är slarviga med hästen skulle jag se över allting om det går, foder, sadel och bettet för att se att det passar och att hon inte får ont av det, utan mår så bra som möjligt.

Det där lät inget skoj ut för den hästen, stackarn :(

Du skrev att den blev arg när du kom med sadeln. det tyder på att den gör ont=inte passar.
Och du skulle rida ut med en kompis imorn eller hur? Vore jag du skulle jag tagit det lugnt och bara lärt känna hästen ifred. Gå ut och gå i grimma o grimskaft, lukta och titta på saker. Rida barbacka en lugn sväng i skogen ensam om jag bestämt skulle rida. Eller kanske tömköra. Sadeln skulle jag inte ens peta på om hästen inte tyckte om den :crazy: :cool:

Jaja lycka till och hoppas det går bra med hästen :)

gubben skrev:
Det där lät inget skoj ut för den hästen, stackarn :(

Du skrev att den blev arg när du kom med sadeln. det tyder på att den gör ont=inte passar.
Och du skulle rida ut med en kompis imorn eller hur? Vore jag du skulle jag tagit det lugnt och bara lärt känna hästen ifred. Gå ut och gå i grimma o grimskaft, lukta och titta på saker. Rida barbacka en lugn sväng i skogen ensam om jag bestämt skulle rida. Eller kanske tömköra. Sadeln skulle jag inte ens peta på om hästen inte tyckte om den :crazy: :cool:

Jaja lycka till och hoppas det går bra med hästen :)

Ja de kanske passar bättre att gå ut en sväng men ägaren förväntar sig att jag ska rida hästen. Vill inte misssköta mig i början heller :crazy: Jag vill inte ens att de äger hästen! :( :( :cry:

Tar med mig det du skrev ifrån andra tråden hit och lägger in för att vissa vad det är jag går på när jag svarar nu. (Tycker fortfarande att mina frågor bör tänkas över)
Självklart ska jag tänka över dem!!

Vad jag förstår så har den problem både ifrån marken och med ridningen, så om jag var du skulle jag ta om allt ifrån börja, på marken.
Det svåra är väll om ägaren som kanske inte alltid gör det bästa samtidigt fortsätter ta hand om hästen... Hur är det med det? Hur ofta ska du ha hästen, hur ofta har hon den? Vad är hennes inställning till det hela? Anser hon att det fungerar bra eller dålgit mellan henne och hästen?
Jag ska ha henne 2 gånger i veckan resten hon. Hennes inställning är tvärtimot min. Vilket jag såg på hennes "Tips" till mig. Det enda hon anser e dålig är väl att hon är "lite" lång :crazy:

Jag skulle inte ens komma med sadeln nästa gång jag hade hand om hästen om det är så dåligt som det låter... Bara saker ifrån marken, bli kompis med hästen och se hur den fungerar.
Ägaren förväntar sig att jag rider hästen. Jag vill inte att de inte ska låta mig ta hand om henne! Jag tycker super mkt om henne!!

Eftersom hon bara är riden i ett halft år, antagligen enbart av ägaren som inte värkar passa så bra ihop med hästen (?) så skulle jag nog utgå ifrån att hästen kanske inte kan grunderna alls. Att hon inte förstår varken framåt eller stanna.
Nej enligt mig passar de inte alls bra. Och ja hon skulle behöva börja om. Men funkar de att börja om med en ryttare å inte göra det med en?

:( Om ägaren tänkt fortsätta rida så, så blir det nog mycket svårt för dig och hästen.
Tänkte på de med :(

Jag skulle nog inte rida alls ifrån början, utan reda ut allting ifrån marken, så att hästen får självförtroende, förtroende för dig och förstår saker därifrån igen. Hade absolut inte stoppat bettet i munnen på henne om hon vissat tecken på att vara öm, en vanlig grimma, kanske en repgrimma om du har använt sådan förrut vore bättre. Bettlöst så som sidepull eller liknande sedan vore kanske en idé?
Vågar jag föreslå det såhär i början? Har bara provridit en gång å min första dag är ju på måndag!

Om det är så att ägarna över huvud taget är slarviga med hästen skulle jag se över allting om det går, foder, sadel och bettet för att se att det passar och att hon inte får ont av det, utan mår så bra som möjligt.
Hon får Müsli, korn och rapsolja å hö. Sadeln tror jag inte passar så bra heller. Och bettet TROR det var tvådelat inte säker!!

Blueeyes skrev:
Jag ska ha henne 2 gånger i veckan resten hon. Hennes inställning är tvärtimot min. Vilket jag såg på hennes "Tips" till mig. Det enda hon anser e dålig är väl att hon är "lite" lång :crazy:

Ägaren förväntar sig att jag rider hästen. Jag vill inte att de inte ska låta mig ta hand om henne! Jag tycker super mkt om henne!!
Om hon själv anser att allt fungerar bra så är det nog svårt...

Blueeyes skrev:
Men funkar de att börja om med en ryttare å inte göra det med en?
Det kan kanske fungera, men det blir nog väldigt svårt och förvirande för hästen.

Blueeyes skrev:
Vågar jag föreslå det såhär i början? Har bara provridit en gång å min första dag är ju på måndag!
Jag skulle kanske köpa/låna ett prevat och ha med mig när jag hade kommit så långt att jag ville börja jobba mer inför ridningen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30