Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
oj blev lite fel visst...pallas_athena skrev:pappas??? asg
Vad jag förstår så har den problem både ifrån marken och med ridningen, så om jag var du skulle jag ta om allt ifrån börja, på marken.Blueeyes skrev:Ponnyn är väldigt felhanterarad.
Jag skulle inte ens komma med sadeln nästa gång jag hade hand om hästen om det är så dåligt som det låter... Bara saker ifrån marken, bli kompis med hästen och se hur den fungerar.Blueeyes skrev:Hon tex går i taket när man kommer med sadeln.
Sprang åt sidorna, hög efter en och sparkade med både fram och bakben. Lät henne få ta de lugnt så jag sadlade i över 10 min. Klappade å pratade hela tiden såklart! Sista spännet sa hon inte ett dugg om när jag drog de sista ... (Drog såklart bara ett hål)
Eftersom hon bara är riden i ett halft år, antagligen enbart av ägaren som inte värkar passa så bra ihop med hästen (?) så skulle jag nog utgå ifrån att hästen kanske inte kan grunderna alls. Att hon inte förstår varken framåt eller stanna.Blueeyes skrev:Jag rider runt och känner på henne ett tag och kommer fram till Skänkeldöv + mkt känslig i munnen, ponnyn är bara 8 år å riden ½ år.
Om ägaren tänkt fortsätta rida så, så blir det nog mycket svårt för dig och hästen.Blueeyes skrev:Bankande uppdragna hälar i hästens sidor (HELA tiden, varje steg)
Händerna vid knäna och ett konstant sågande. (Förstår varför hon har ont i munnen)
Obalanserad pga av längden.
Blicken rakt ner på hästen hela tiden, ingen blick upp nån gång!
Jag skulle nog inte rida alls ifrån början, utan reda ut allting ifrån marken, så att hästen får självförtroende, förtroende för dig och förstår saker därifrån igen. Hade absolut inte stoppat bettet i munnen på henne om hon vissat tecken på att vara öm, en vanlig grimma, kanske en repgrimma om du har använt sådan förrut vore bättre. Bettlöst så som sidepull eller liknande sedan vore kanske en idé?Blueeyes skrev:Men hur bör jag rida henne? Va ska jag kräva och hur ska jag gå framåt?
gubben skrev:Det där lät inget skoj ut för den hästen, stackarn
Du skrev att den blev arg när du kom med sadeln. det tyder på att den gör ont=inte passar.
Och du skulle rida ut med en kompis imorn eller hur? Vore jag du skulle jag tagit det lugnt och bara lärt känna hästen ifred. Gå ut och gå i grimma o grimskaft, lukta och titta på saker. Rida barbacka en lugn sväng i skogen ensam om jag bestämt skulle rida. Eller kanske tömköra. Sadeln skulle jag inte ens peta på om hästen inte tyckte om den
Jaja lycka till och hoppas det går bra med hästen
Om hon själv anser att allt fungerar bra så är det nog svårt...Blueeyes skrev:Jag ska ha henne 2 gånger i veckan resten hon. Hennes inställning är tvärtimot min. Vilket jag såg på hennes "Tips" till mig. Det enda hon anser e dålig är väl att hon är "lite" lång
Ägaren förväntar sig att jag rider hästen. Jag vill inte att de inte ska låta mig ta hand om henne! Jag tycker super mkt om henne!!
Det kan kanske fungera, men det blir nog väldigt svårt och förvirande för hästen.Blueeyes skrev:Men funkar de att börja om med en ryttare å inte göra det med en?
Jag skulle kanske köpa/låna ett prevat och ha med mig när jag hade kommit så långt att jag ville börja jobba mer inför ridningen.Blueeyes skrev:Vågar jag föreslå det såhär i början? Har bara provridit en gång å min första dag är ju på måndag!