Jag visade min new forest för första gången i somras, på en sommarpremiering, då som fyraåring. Hon visades aldrig som föl, och av olika anledningar har vi inte kunnat åka de två tidigare somrarna jag har ägt henne, men i år kom vi iväg. Nu vet jag ju inte vilken ras din häst har, och jag misstänker att det kan vara skillnad om det är ett halvblod/stor häst, men jag kan i alla fall svara enligt hur det gick till för mig/min häst.
Anmälan gjordes via Blå basen, jättepraktiskt, eftersom man bara klickar i hästens namn och gör precis som det står på skärmen. Det kostade 350 kronor att vara med. När vi kom dit gick jag och anmälde att vi var där i sekretariatet (precis som man gör vid en "vanlig" ridtävling), sen lastades hästen av, en kontrollant kollade att det var rätt häst med hjälp av chip-läsare och sen mättes hon. Mankhöjd, omfång och skenben var det som mättes. Väl inne i "ringen" fick jag ställa upp mig för domaren, och de bedömde hennes exteriör, och sen fick jag visa henne i skritt och trav vid handen, innan vi fick ställa upp oss igen och fick våra poäng. Nu visade jag på ett ganska litet ställe, och det fanns inga andra ponnyer i hennes ras som var så gamla som henne, men treåringarna var fler och de visades även i grupp. Det hela gick på absolut max fem minuter.