Hur gör man när man töltar?

B

BusigPonny

Hej!
Ca om en 1 vecka ska jag rida på islandshästar för första gången :D Vi kommer att få lära oss där hur man gör när man töltar innan vi rider ut i skogen. Men jag vill gärna vara lite förberedd :angel:
Så har någon några bra tips? :idea:

Sv: Hur gör man när man töltar?

Jag vet inte om det finns nåt universellt sätt men såhär lärde en islandshäst mig att tölta:

Börja i skritt. Korta upp tyglarna lite så att du får mer kontakt i munen, jobba med mycket förhållningar för att visa takten, som alltså är lite snabbare. Man kan tänka att man kortar upp hästen lite, sen när du har en riktigt kort skritt driver du in bakdelen med sätet. När hästen väl töltar stå lite i avlastningssits. Sen är det som att hitta balans i tölten. Det kan ibland vara lite som att sitta på en vippbräda. Många hästar kan ha lätt för att bli travtaktiga och gärna slå över till trav. Då gäller det att känna detta tidigt så att du kan hjälpa till att visa takten igen med förhållningar och drivning in i tölten igen.

Lycka till! Kolla annars o fråga på islandsforumet ;)

Jag vet inte om det finns nåt universellt sätt men såhär lärde en islandshäst mig att tölta:

När hästen väl töltar stå lite i avlastningssits. Sen är det som att hitta balans i tölten. Det kan ibland vara lite som att sitta på en vippbräda.

Aldrig hört talas om. upp och iväg bara, är vad jag är uppväxt med. inget krångel.
min häst brukar ha lätt för att tölta om man börjar i snabb trav i fältsits, och sedan sätter man sig ner och håller emot med hela kroppen, så att det kommer som en överraskning för hästen, då kommer han in i klockren tölt ;) upptäckte jag idag.
men det är förmodligen fel om man går efter alla riktlinjer...
how ever, poängen är att inte krångla till det så mkt ;)

Den metoden du beskriver skapar i de flesta fall spänningar i hästen, oftast blir det passtakt eller rent av en passläggning. I tölten ska hästen vara mjuk och följsam i hela kroppen, liksom "bölja" fram.

Tycker att kookaburra gav en rätt bra beskrivning hur man i regel gör för att en islänning ska tölta.

Till TS,
En seriös turridningsfirma har alltid en liten lektion innan man ger sig iväg på ut i skogen. Då får du veta precis hur du ska göra för att få just din häst i tölt. Alla hästar fungerar ju inte enligt regelboken, en häst kan behöver mer samling så den inte faller över i trav, en annan behöver kanske mer lösgörande övningar, böjda spår, lite lätt sits samt jobba med mjuka halvhalter för att få hästen att tölta och inte binda sig i passaktig tölt. Sen finns ju de som vi kallar "naturtöltaren", dessa töltar i de flesta fall vad du än gör!
Sen får man inte glömma tempot. Vissa hästar går bäst i lite högre tempo, medan andra inte kan bära sig i tölt annat än i mycket kort tempo. En välriden häst kan ridas i tölt från "skrittempo" upp till ett mycket snabbt tempo (som ökad galopp).

Hoppas du får en trevlig ridtur.

/Geum_rivale

När jag var och red islandshästar med skolan fick vi dom knasigaste anvisningarna till tölt (vilka jag inte följde):

Man skulle luta sig aningen bakåt, sedan såga hästen i munnen alltså fram och tillbaka och samtidigt driva på, och så skulle man fortsätta hela tiden.

När jag red islandshäst skulle vi luta oss lite framåt och trycka med händerna mot manken! Vet inte varför men tölt vart det Iaf!

Tack för svaren! Är det nån mer som har förslag? :D

Tänka samlad skritt och driva på, inget krångel. Turridningshästarna kan det där och sköter de oftast bäst själv.

Jag är ingen islandsryttare men har provat ett par gånger. Jag provade tölta första gången för några år sedan på en grannes äldre tävlingshäst. Den instruktionen jag fick var: -höj handen en aning och tänk framåt. Hästen satte igång i klockren tölt direkt.
Förra veckan var jag ute och red islandshäst igen. För att prova gjorde jag samma sak, höjde handen en aning och satt även till lite med sätet.(i skritten) Hästen töltade så fint så. (Efter fick jag höra att ägaren tyckte hästen var väldigt svår att få i tölt.)
Ha en härlig tur!

Det är inte säkert, det brukar vara ganska blandat på olika turridningsställen. En del ställen håller så klart högre kvalitet än andra, men man ska inte förvänta sig att man får en naturtöltare precis.
Jag har itne varit på turridning så mycket, men det jag hört från andra stämmer rätt bra med det jag själv upplevt.

Om man är lite mer ovan så brukar man få en lite stabilare häst och det kan hända att det inte är den bästa tölthästen. När jag var och red islandshäst sist så sa jag klart och tydligt att jag har ridit 12 år på vanlig häst och över ett år på islandshäst (medryttare) och ändå fick jag en nybörjarhäst (för att de ville se vilken nivå jag var på) och den var inte lätt att få tölt på kan jag säg.

Men självklart brukar det finnas en bra instruktör som vet vad som krävs på varje häst (kan man ju hoppas iaf, tyvärr är det inte alltid så:()

Måste tillägga en sak.

Precis som Geum_rivale sa innan så har alla hästar olika lätt för tölt och vissa går lättast i snabbt eller långsamt tempo. Det kan vara väldigt olika. Så det är inte alltid bra att driva på för mycket. På min lilla isis så börjar jag med att samla och sen mycket försiktigt driva fram honom. Om jag känner att han är på väg ur tölten så får jag ta ny förhållning och driva på så att han inte tappar formen. Om jag driver på honom för mycket "springer han ur" tölten. Hans tölt är som bäst i ett tempo som är något snabbare än skritt och upp till samlad travtempo. Alltså inte så snabbt.
Stallkompisen däremot töltar bäst i ett tempo som är att jämföra med ökad trav eller långsam galopp. Så när vi töltrejsar brukar jag galoppera och hon tötla.

Dessutom, det viktigaste av allt: Det är hyfsat enkalt att få hästen att gå i tölt, det som brukar vara svårt är att få hästen att gå kvar i tölt.

Hej igen!
Skulle bara säga att nu har jag varit och ridigt på islandshästar. Det gick bra att tölta men det var enklare att få upp hästen i tölt i paddocken än i skogen. Min islandshäst hette Fengur och han var en svart-vit skäck. Hans man var så lång så den gick ända ner till bogen :D Han var jättesnäll.

Alla som inte ridigt på islandshästar borde göra det! Skriv upp det på listan "Saker att göra innan jag dör" hehe! HejSvejs!

hm..när jag red fick jag en beskrivning att man bara ska sitta ner (asså från skritt), korta tyglarna så man har kontakt och driva (: tölten kommer direkt. om man sedan drev med sätet så blev det ökad tölt, underbart :love:

När jag red islandshäst skulle vi luta oss lite framåt och trycka med händerna mot manken! Vet inte varför men tölt vart det Iaf!

det låter mer som "generaldirektiven" folk får för att trava islandshäst (som kan vara lite knepigt..) :)

Hej igen!
Skulle bara säga att nu har jag varit och ridigt på islandshästar. Det gick bra att tölta men det var enklare att få upp hästen i tölt i paddocken än i skogen. Min islandshäst hette Fengur och han var en svart-vit skäck. Hans man var så lång så den gick ända ner till bogen :D Han var jättesnäll.

Alla som inte ridigt på islandshästar borde göra det! Skriv upp det på listan "Saker att göra innan jag dör" hehe! HejSvejs!

Visst blir man frälst? :love:

/Bangsi stolt ägare till Draumur med ca 32 gångarter inkl bensprattel :angel:

Så som det alltid funkat för mig är att sitta djupt och avslapnat, slappna av så de känns som om du väger 300 kg (fatta poängen), så korta jag bara tyglarna lite. Och slå hästen över till trav eller diverser brukar jag bara sakta ner lite, och krama löst i tyglen sedan skänkla på när den väl kommit in i tölten igen. Funkar alltid för mig på olika hästar , och det gäller att känna när den håller på att slå över till trav eller diverser gångart.

Jag håller ju med dig om att det handlar mycket om känsla, som du beskriver. Men det finns ju knappast bara ett sätt att tölta en häst på. Som många andra har skrivit har nästan alla hästar sitt eget speciella sätt.
Jag har fem ridbara islandshästar hemma och ingen av dem är lik den andre... Någon behöver mycket samling, en annan mycket drivning, någon vill gärna bara tölta hela tiden osv.
Halvhalter och drivning är det dem har gemensamt, men det behövs på olika ställen och på olika sätt... =)

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
0
· Visningar
120
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
264
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: Squie
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka