Hur gör man när hunden blir "het" när man tränar agility?

M

MelanieE

Hejsan!
Jag tränar för tillfället agility på amatörnivå hemma i trädgården med familjens hundar.
En av hundarna jag tränar har enkelt att bli "het" (tog mig friheten att använda ett hästuttryck :D) på hinderna när han kommit igång lite. Oftast hjälper det att säga till, eller hålla ett lugnare tempo, men ibland kan det bara bli för mycket. Det han gör är att han hoppar upp mot mig, skäller och försöker ta godiset. Skällandet kan visserligen vara glädje, då han avgudar agility, men det är en aning irriterande & jobbigt ibland.

Någon som har några tips på vad man kan göra åt det här?
Tacksam för svar! :)

Sv: Hur gör man när hunden blir "het" när man tränar agility?

Agility har en tendens att bli något stressande för hunden. Då gäller det att vinkla om energin och få hunden att hitta fokus och stressa ner sig själv.

Är hunden het för att den vill åt godiset eller för att den bara tycker att de är skitskoj att träna agility?
Hur långt har ni kommit i eran träning? Hoppar ni ett hinder åt gången eller har ni banor?
Har du hunden lös eller kopplad?
Vad är de för ras på hunden?
Om du svarar på de här frågorna kan jag försöka hjälpa dig sen.

Ett knep som jag tror fungerar av den lilla informationen jag fått är att du ändrar godisplats. Istället för att ge hunden godis från dig så får hunden godis framifrån. Lägg ett lock eller liknande med godis i slutet av banan och sluta belöna helt från handen. När hunden hoppat banan får den själv plocka godiset från locket. I början kan de vara bra att ha en medhjålpare som plockar undan godis locket om hunden fuskar och tar godiset innan banan är klar.

Hoppas jag hjälpte dig litegrann :P

Håller med om vad du säger, och kanske till och med byta godis mot en leksak? I regel säger man ju att godis= lugnande och leksak/kamp= upphetsande. Men det tycker jag beror på hur intresserad hunden är av belöningen. Välj den belöningsform hunden blir minst trissad av. och kasta leksak/ge godis i skål istället för att kampa i handen eller ge godis från handen.

Nu är ju fart och fläkt prio 1 i min träning, men om man inte vill tävla på elitnivå så förstår jag att det blir ett problem (observera att stressad hund aldrig är ok). Men för att dämpa lite kan du tala med låg och lugn röst (braaaa, vad duktig du är..... istället för iiiih vad BRA du är världens bästa tjej!!) och sätta ned hunden före varje "skick" och inte köra flygande start. Sen är det faktiskt helt okej att säga nej också. Om du inte tycker att det är ok att hunden hoppar på dig och härjar, säg ifrån!

Själv har jag inte haft några problem eftersom min tjej är stencool och sjukt fokuserad på träningen. Mammas hund har dock åkt av plan både 1 och 2 ggr för att hon gått upp i varv för mkt :cool:. Ibland behövs en time out.

Ha inte godis/belöning synligt i handen.

Jag har en överladdad turbodåre på agilityplan, för att han tycker det är så roligt. Skulle garanterat sitta som värsta skyddshunden i armen på mig om jag hade godiset uppe.

Ha godis/belöning väl undanstoppat i jacka/byxfickan alternativt, ha det liggande i slutet på momentet. Ett annat alternativ är att ha det i en liten burk som man visar innan man ska starta, stoppar undan och sedan kastar till hunden när man kommer i mål. Den sista använder jag oftast.

Blir min överilad och drar iväg så bara jag backar tillbaka. Han älskar att göra agility men när matte hela tiden bara backar och börjar om, då brukar han tänka till lite och göra det han ska för att vi ska komma i mål och ha godisutdelning :D

Oj, tack för alla svar :)
Hunden som jag tränar och är så här het, är en blandras. Vi har kommit en bra bit på vägen, men ändå inte så långt känns det som. Just nu är vi fast i hans träning, då han är som han är. Det som han kan - utan att bli för på - är hopp och tunnel. Det är mest på slalomen han blir helt tossig och bara hoppar, skäller och håller på. Det är ungefär där vi är. (Har inte testat balanshinder, då vi inte har några sånna.) Vi kör med hela banor, eftersom han kan dem flesta hindrerna redan för sig självt. I början brukade jag oftast köra var för sig eller max två hinder efter varandra, men nu när han kan lite mer så kör jag hela banor. Jag har honom alltid lös, men har försökt med koppel och då detta inte hjälpt känner jag att det är bättre att ha honom lös.
Vad han är för ras? Åh, en härlig blanding av allt möjligt.. HAHA! Nej, men han är en Cairnterrier/Pudel/Lhasa Apso/Bichon Havanies - många raser! Han fyllde 6 år i sommras.
Angående godiset/belöningen så har jag den nästan alltid bakom ryggen, eftersom han ändå är väldigt framåt och inte direkt bryr sig vart jag har godiset så länge han blir belönad i slutet av banan. Han har även en trasa som han älskar att leka med och den brukar också funka som belöning, men självklart är godiset favorit nummer ett ;)
Hoppas att det hjälper :)

Och jag ska försöka prova idéen med locket, det låter smart! Har sett ett sånt exempel innan, men aldrig tänkt på att använda det själv :)

Jag skulle inte köra hela banor utan kortare kombinationer. Folk kör alldeles för mycket banor, men det är inte på dom man lär sig ;). Kör korta sträckor och när han är sansad och det går bra kan du belöna.

Sen måste jag fråga hur du lär/lärt in slalom? För mig låter det som ett typiskt "visa med handen" slalom där hunden blir frustrerad eftersom den inte vet vad den ska göra :). Har du testat med tex 2x2 metoden?

Utan att ha sett er och med risk att ha fel- var extremt tydlig i din handling! Enligt min erfarenhet blir heta hundar väldigt lätt frustrerade när de inte förstår vart de ska och börjar då skälla, hoppa, nafsa etc... Vad kör du för svårighetsgrad? Enkla kombinationer med linjer som hunden själv kan se och söka upp kanske är er melodi ett tag :)

/KS som fick ett bett i vaden idag pga taskig handling :angel::D och med all rätt!

Jag tror fortfarande på att ändra belöningsplatsen så han slutar vara på dig. Sen säger jag som tidigare "talare" kör raka kombinationer där han kan se vart han ska så han kan börja fokusera mer på att komma framåt. Antagligen blir han frustrerad för att du är för dålig på att visa vart ni ska och då skäller han ut dig, har jag varit med om många gånger. Börja med helt raka kombinationer och gör de lite svårare åt gången, kan försöka rita exempel på banor åt dig lite senare.

Och slalomen är också en frustationsgrej, han vet inte vad han ska göra och därför blir han irriterad och försöker berätta åt dig att hörru, lite tydligare får du allt vara.

Börja spring fortare, ändra belöningsplats och visa tydligt vart du vill att han ska springa.

Kissing Spine: Jag har lärt in slalom på det viset att jag visat honom med handen vart han ska gå och sagt "slalom". Har dock sett ett exempel på hur man kan lära in slalom, som jag funderar på att prova just för honom. Att man sätter hönsnät på stoplarna, om du förstår vad jag menar :) Vet dock inte om jag ska göra det eller inte...
Förstår dock inte vad du menar med 2x2 metoden? :P

Ciindy: Jag har ändrat belöningsplatsen för just honom och det verkar ha funkat bra hittills. Han försökte fuska, men efter en stund lärde han sig att det inte hjälper och att man då inte får någon belöning.

När jag tränar med mina hundar försöker jag vara väldigt tydlig, för att de lätt ska förstå vad jag menar. Jag använder handgester, hundens namn och namnet som jag kallar hindret. Detta funkar bra för mig och jag tänker fortsätta köra på det!

Nackdelen med kycklingnät är dels att hunden inte riktigt "tänker" men framför allt (i alla fall med min hund) att hon ett antal gånger när hon fått upp farten springer rakt in i det. Jag vill verkligen att min hund skall tänka "wow, slalom" och det gör hon knappast om hon upprepade gånger springer in i ett kycklingnät.
Men det funkar ju för många.

Googla eller sök på youtube på 2x2 slalom eller 2x2 weave poles eller 2x2 weave training så ser du metoden.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 580
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 789
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar