Hur gör man med rabarber?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Tass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 267
Jag gör paj även på de grova stjälkarna. Bara de får puttra i formen tillräckligt länge så blir de lika goda som de spädare stjälkarna. Hackar upp och fryser in och har till paj.
Jag brukar göra klassisk smulpaj. Rabarber med kanel och rikligt med socker under ett smuldegstäcke :love:

Fick rötter förra året av grannen. De hade grävt upp dem och slängt i skogsbrynet. Där låg de i flera dagar innan maken såg dem och frågade om vi fick ta dem.
De har gett skörd redan i år :up:

Jag gör paj även på de grova stjälkarna. Bara de får puttra i formen tillräckligt länge så blir de lika goda som de spädare stjälkarna. Hackar upp och fryser in och har till paj.
Jag brukar göra klassisk smulpaj. Rabarber med kanel och rikligt med socker under ett smuldegstäcke :love:

Fick rötter förra året av grannen. De hade grävt upp dem och slängt i skogsbrynet. Där låg de i flera dagar innan maken såg dem och frågade om vi fick ta dem.
De har gett skörd redan i år :up:
Smulpaj som är det godaste som finns :d:love:
Jag älskar rabarberns syrliga smak. Att de var så tåliga visste jag inte, men då ska jag bara hitta ett ställe att ha dem på med, och sen ska de flytt!

Enligt min erfarenhet funkar rabarberna bra åtminstone fram till midsommar. Sen blir de möjligen träiga.
Jag ska skörda mina i veckan för att frysa in, eventuellt göra en till laddning saft också. Har hunnit med en laddning saft och ett par rejäla pajer.

Enligt min erfarenhet funkar rabarberna bra åtminstone fram till midsommar. Sen blir de möjligen träiga.
Jag ska skörda mina i veckan för att frysa in, eventuellt göra en till laddning saft också. Har hunnit med en laddning saft och ett par rejäla pajer.
Hur gör du när du fryser dem, bara skära ner dem i småbitar och så ner i plastpåse, eller?

Jag fryser dem i lagom längder så de går ner i påsen, jag vill kunna bestämma hur stora bitar jag ska ha beroende på vad jag ska göra med dem. Det bästa är sedan att skiva dem halvfrysta, får de tina helt är det omöjligt.
Har börjat inse att rabarber är en hel vetenskap :laugh:
(eller jag är ovanligt okunnig hrmm...)

Har börjat inse att rabarber är en hel vetenskap :laugh:
(eller jag är ovanligt okunnig hrmm...)

Äsch då, jag har provat mig fram till vad som funkar för mig. Jag arbetade mig fram till ett recept på rabarbermarmelad efter att ha köpt en rabarber-nyponmarmelad i affären som var god med för söt enligt mig, jag vill inte ha överdrivet sliskig marmelad.

Jag experimenterar med allt, ibland blir det bra och ibland blir det mindre bra... :angel: :D

Äsch då, jag har provat mig fram till vad som funkar för mig. Jag arbetade mig fram till ett recept på rabarbermarmelad efter att ha köpt en rabarber-nyponmarmelad i affären som var god med för söt enligt mig, jag vill inte ha överdrivet sliskig marmelad.

Jag experimenterar med allt, ibland blir det bra och ibland blir det mindre bra... :angel::D
:D Det är så man lär sig
Rabarbermarmelad lät kul. Jag gillar inte heller när det blir för sött, jag äter gärna besk/bitter brittisk apelsinmarmelad tex.

:D Det är så man lär sig
Rabarbermarmelad lät kul. Jag gillar inte heller när det blir för sött, jag äter gärna besk/bitter brittisk apelsinmarmelad tex.

Rabarbermarmelad är ett måste här. Jag brukar göra med ca 40% socker av fruktvikten (dvs gör jag på 1 kg använder jag 400 g socker) men det är ju bara att prova sig fram. Sedan har jag i lite vanilj från en vaniljkvarn. Citron tycker jag egentligen inte behövs men finns det hemma och jag känner för det så åker det i lite sådan också.

Jag har små kumquatträd och den marmeladen blev helt fantastisk. I höstas experimenterade jag fram en päronmarmelad med ingefära och citron också som gjorde särbon helt lyrisk :D

Rabarbermarmelad är ett måste här. Jag brukar göra med ca 40% socker av fruktvikten (dvs gör jag på 1 kg använder jag 400 g socker) men det är ju bara att prova sig fram. Sedan har jag i lite vanilj från en vaniljkvarn. Citron tycker jag egentligen inte behövs men finns det hemma och jag känner för det så åker det i lite sådan också.

Jag har små kumquatträd och den marmeladen blev helt fantastisk. I höstas experimenterade jag fram en päronmarmelad med ingefära och citron också som gjorde särbon helt lyrisk :D
Ingefära i rabarbermarmeladen :up:

Har lite rabarber på en undanskymd plats i trädgården som jag envisas med att glömma bort. Såg häromdagen en stor blomma :crazy: så den knipsade jag bort.
Frågan är om rabarbern är ok eller om den är för gammal? Har inte tid att göra någonting med den just nu, så tänkte frysa in lite, men vet inte vad jag ska plocka i första hand. Ska jag ta de små, smala? Ska jag plocka resten och kasta så det kommer nytt? Och hur gör man enklast när man fryser rabarber?
Tacksam för svar
"Rabarbertanten"
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det skulle vara en så begränsad säsong för rabarber. För mig handlar det mer om att jag slutar skörda när jag tröttnat på rabarberrätterna och frysen är full. Jag gör mest paj och min älskade rabarberkräm. De är nog inte så känsliga för kvalitén på rabarbern. Eller så är det jag som inte är det. :D

Vad använder ni rabarbermarmeladen till? På mackan?

Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det skulle vara en så begränsad säsong för rabarber. För mig handlar det mer om att jag slutar skörda när jag tröttnat på rabarberrätterna och frysen är full. Jag gör mest paj och min älskade rabarberkräm. De är nog inte så känsliga för kvalitén på rabarbern. Eller så är det jag som inte är det. :D

Vad använder ni rabarbermarmeladen till? På mackan?

Ja, jag har den till lagrad hårdost (passar från grevé till Västerbotten). Den går också helt ok till brie och grönmögelost också.

Päronmarmeladen är magisk till grönmögelost :love:

Ja, jag har den till lagrad hårdost (passar från grevé till Västerbotten). Den går också helt ok till brie och grönmögelost också.

Päronmarmeladen är magisk till grönmögelost :love:

Åh, rabarbermarmelad låter ju underbart. Vad behöver en mer än rabarber och socker (och ev citron)? Hur är hållbarheten?

Åh, rabarbermarmelad låter ju underbart. Vad behöver en mer än rabarber och socker (och ev citron)? Hur är hållbarheten?

Jag använder röd Melatin så hållbarheten är utmärkt, över ett år. Burkar och lock steriliserar jag i ugnen (125 grader i 10 min). Alternativt kokar man burkar och lock i en kastrull i 10 min. Mina lock är sådana med "knapp" så jag vet alltid om det blir vakuum eller ej när de svalnat.

Fördelen med Melatin är också att man kan använda så lite/så mycket socker man vill.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: AnneB
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 817
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 923
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka