Hur gör man med hunden vid skilsmässa?

T

trip

Barnen får man ju oftast delad vårdnad om och praktiskt så innebär det kanske varannan veckas boende eller liknande.
Men hur gör man med hunden?
Ska man dela på denna med eller ska en ha "vårdnaden" och den andre "umgängesrätt" eller hur gör man rent praktiskt?

Vovvsan är inte så gammal (6månader...).

Sv: Hur gör man med hunden vid skilsmässa?

Jag anser att en person ska ha hand om hunden och att hunden ska bo på ett ställe!

Det brukar inte bli så bra om hunden ska hatta mellan 2 hem, 2 ägare med olika rutiner och stimulering/uppfostran.

Känner flera som har delad vårdnad om hunden. Dessa hundar är hur harmoniska som helst. Känner sig hemma på båda platserna. Sen har jag hört att en hund fäster sig vid människorna, en katt vid platsen.

Ja, det är jag övertygad om. Så länge hunden känner sig trygg med båda ägarna så är det inga problem.
FOlk har ju hundvakter/dagis och likande. I jämförelse så är två hem och två personer en relativt stabil miljö.

HUnden kan kanske följa barnens schema, då har han alltid en del av flocken med sig?

När mamma och pappa skiljdes fick vår hund bo hos mamma. Mest för att han hade valt mamma som flockledare. Men också för att vi mest bodde där och det gör även min hund. Men han brukade följa med till pappa ibland och det var hans hund fortfarande, så det var han som tog honom till veterinären när det var dags.

6 månaders valpar behöver mer stabilitet än att flytta fram och tillbaka mellan olika hem och rutiner..

6 månaders valpar behöver mer stabilitet än att flytta fram och tillbaka mellan olika hem och rutiner..

Jag var dagmatte åt en hund från 8 veckors ålder tills hon dog vid 7 års ålder. Hon hade aldrig några problem med att ha två hem. Hon var glad när hon kom hem och glad när hon fick komma till mig.

Så hon bodde hos dig en hel vecka dygnet runt, för att sedan bo hos matte en hel vecka dygnet runt?

Skillnad på dagmatte och växelvis boende..

Jag håller nog med om att det bästa vore att vovven får bo på ett ställe och ha det som sitt, med tillhörande flockledare.
Sen faller det sig nog naturligt att part två blir stand in om det skulle behövas passningar och dyligt.
Får se hur detta löser sig om det blir aktuellt.

Kom gärna med fler erfarenheter.

Så hon bodde hos dig en hel vecka dygnet runt, för att sedan bo hos matte en hel vecka dygnet runt?

Skillnad på dagmatte och växelvis boende..

Ägarna till hunden var borta en hel del så ofta hade jag henne flera dagar, ibland upp till en vecka. Ibland var de hemma (när de var lediga eller sjuka) och då var hon inte hos oss på en vecka eller så.

Borde det inte vara rörigare för en hund att skifta hem lite hur som helst än det är att byta boende veckovis? Är hunden psykiskt stabil tror jag inte den har problem att växla mellan två boenden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 868
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
950
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka