Hur gör man halt?!

V

Vinga22

För att spinna vidare på en tidigare tråd; vad ÄR det korrekta sättet att göra en halt? Luta sig bakåt/framåt, dra i tyglarna/dra ej i tyglarna, använda enbart rösten och lätta på sätet etc..

du skall lena dig smått bakåt,rulla på sätet liksom,och blocka tyglarna.
vet ej om dette är rätt,
men det var så jag blev lärd av en islansk ridlärare i norge

Jag drar bak knäna lite kniper med rumpan, spänner magen, skjuter fram bröstkoregn drar bak axlarna, aktar mej för att svanka. Så lite tygelkontakt som möjligt....brukar funka, men det finns äkert andra sätt.

Jag kniper med rumpan, "stänger" bäckenet. Om det går hejahoppsanfullfräs så tar jag åt lite med benen oxå. Andas uuuuuutttt samtidigt o då blir jag liksom tyngre. Kan spänna fingrarna runt tygeln om det inte blir någon respons o upprepa.

Sitter i lodrät sits, flyttar inte benen nånstans.
Lena

Luta dig bakåt och "kittla" hästen lite lätt och försiktigt i munnen med tyglarna. Sätt dig djupt i sadeln och spänn rumpan.. det brukar fungera för mig.. när hästen stannar, ger du den eftergift, "lättare tygeltag" direkt som belöning.. :banana:

gör halvhalter in i halten så att hästen inte hamnar på framdelen!

Det korrekta/klassiska sättet att göra halt är genom flera på varandra följande halvhalter. D.v.s. drivning-förhållning-eftergift. På en välskolad och känslig häst blir hjälperna väldigt subtila då ska det räcka med att ryttaren sitter till lite i sadeln, kramar tygeln lätt med påföljande eftergift. Att göra en korrekt halt är inte detsamma som att bara stanna hästen utan i halten ska hästen ställa upp i en god form med bakbenen in under sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka