Hur gör man halt?

cocosflingan

Trådstartare
Tycker det är lite pinsamt att fråga folk om detta IRL så de får bli en fråga här på buke ist ;)

Jag har ridit sen jag var 6 år men för 1,5 år sen tog jag uppehåll och började rida igen i höstas. Börjar intressera mig mer för NH och hur hästen tänker och förbättre min egen ridning.

Sen jag började rida har jag alltid varit lite "rädd" så jag har suttit framåt lutad och spänt mig hela tiden när jag rider. Det är mycket bättre nu men än idag så händer det att jag får den sitsen igen när jag känner mig osäker.

Nu till mitt problem, jag kan inte göra halt. Eller rättare sagt jag vet inte hur man gör en korrekt halt. För de jag gör nu är att spänna mig och dra i tyglarna. Försöker sitta tungt i sadlen och tänka halt men min kropp vill inte lyda! :( Jag ger liksom dubbla signaler till hästen och det är väldigt frustrerande både för mig och hästen. Jag vill kunna göra halt utan att dra i tyglarna och så att hästen förstår vad jag menar och inte tror att jag vill fortsätta gå framåt. Hur ska jag göra halt? Ska jag slappna av helt eller ska jag spänna säte,underskänklar krama om tyglarna?
 
Sv: Hur gör man halt?

har lite svårt att komma på ett svar såhär och beskriva, men ska försöka ;)

Du kan tex börja träna från marken ;) på ridbana ( eller åker/stallplan ) kan du gå brevid hästen och hålla i var sin tygel, använd dig av röstkommando ( tex pro ) och ge lite tygeltag tills hästen stannar, sedan kan du tex backa hästen ett steg genom att du vänder dig mot hästen, lägger en hand på bogspetsen och säger backa och tryck försiktigt på hästen tills den backar ett steg och beröm. sen ställer du dig igen brevid hästen och smackar tills hästen själv tar ett steg fram och då berömmer du igen och så går du några steg och gör om allt från början igen ;) ett jätte bra sätt att skritta fram hästen i början av passet och se vilket humör den är på och även att du känner att hästen har fokus på dig ;) Om hästen nu tittar på annat eller inte vill vara med på träningen så kanske du kan ha lite morotsbitar i fickan som du ger när hästen gör rätt så att den vill börja följa dig och göra saker för lite godis, om du håller i tyglarna i var sin hand och hästen finner fokus åt något annan håll tar du tygel mot dig så hästen hela tiden har fokus på dig ( men du lättar då naturligtvis i tygeln när hästen igen har fokus på dig ) hästens inner öra ska vara vänt lite mot dig och vänta på nästa kommando. du kan här oxå lägga lite volter m.m. serpentiner, så att det händer något..

Hur är hästen du rider på? utbildad? lugn? stressad? ridhäst/travhäst? anledningen till frågorna är att det är lite lättare att svara på din fråga om man har lite fakta om hästen ;)

steg 2: När du gjord den första övningen ett par pass har hästen nog förstått vad som gäller i början av ridpassen och det kommer bli lättare varje gång, då kommer ju halten från ryggen. När hästen skrittar fram kan du ju börja med att rida utan stigbyglar ( om nu hästen är utbildad och lugn så du känner dig säker ) skaka lite på fötterna och se till att dom är avslappnade, sen känner du i vaderna så de är avslappnade går vidare till låren så de oxå är avslannade, känn i höfterna att de rullar med i hästens takt och att du känner dina sittben i sadeln, ( det finns övningar för att känna dom med, och det krävs en ok sadel som både passar dig och hästen ) känn efter att du har ett magstöd och att du sträcker på dig i sadeln så rumpan kommer ner och blicken kommer fram, ha avslappnade armbågar och axlar och en buren hand, känn dig avslappnad även i händerna och följ med i hästens takt.. detta krävs naturligtvis övning, men känn dig lite som en kung i sadeln och titta fram dit du ska, du kan nu känna i sittbenen och höfterna hur hästen rör sig framåt och nu då kommer vi till att du har övat din häst på röstkommandot, ta lätt i tygeln och försök minska hästens takt genom att du saktar av hästens skritt i dina sittben och höfter ( du rullar med något långsammare än hästen) använd ditt röstkommando och krama lite mer i tygeln (glöm ej din blick framåt ) och där stanna i hela din kropp även om du är avslappnad.

Med mycket övning och kroppskännedom så kommer hästen senare att stanna av att du med dina sittben och höfter samt magstöd stannar upp...

Men jag hade om jag vore du övat mycket på sits träning olika övningar läst böcker och tagit någon lektion så kommer all ridning att lösa sig därifrån... Det är ändå så att en häst kan i sig själv utföra alla rörelser, det vi ryttare måste komma fram till är ett samarbete och träna upp oss själva att vara ett med hästens kropp, då blir hela ridningen enkel ;)

så ett flummigt svar och vill du att jag förklarar någon del mer så säg till ;)
 
Sv: Hur gör man halt?

Sitt djupt ner med rumpan i sadeln och spänn bålen (magmusklerna) upphör med den följande rörelsen och tryck rakt neråt med hälarna och krama tyglarna (ett litet lätt drag uppstår då) och för skänkeln just lite bakåt och vipps så har du en rätt stilig halt, men man måste ju tänka halt innan punkten du ska ha stannat på, sen det med framåtlutande sitsen så är det bra att rida utan stigbyglar då tränar man upp sitsen rätt bra, sen är det ju givetvis bra om nån tjatar på en brevid när näsan börjar peka mot marken, försök slapna av med låren och håll axlarna bakåt, och vid lätt trav tänk hela tiden att naveln ska framåt.

Svårt att besktiva nåt i text, men det finns en massa matnyttigt att läsa i olika böcker:)
 
Sv: Hur gör man halt?

bra svar, det är lite svårt att förklara, lättare när man skälv sitter på hästen och kan visa och förklara samtidigt ;)
 
Sv: Hur gör man halt?

Tack för tipsen dem har verkligen hjälpt!

Jag rider lite olika hästar både privat och på ridskola och jag märker stor skillnad på hur känsliga hästarna är! Känner att jag har bättre kontakt med vissa än med andra och då blir de ju lättare också såklart ;)
Men riktigt bra tips så de är bara att börja hårdträna tills jag får supersnygga halter! :D
 
Sv: Hur gör man halt?

Det är inte en pinsam fråga - att göra en korrekt halt när man som som du rider många olika hästar är inte lätt. Man bygger ofta upp ett "signalsystem" med hästen och när man sedan sitter på en annan så fungerar det inte lika bra. Tre tips:
1. Öva på att stanna på speciella punkter som du tänker ut i förväg. Du ska alltså stanna JUST DÄR - som om du red mot en vägg. A och o är att (universallösningen på väldigt mycket) att förbereda hästen. Hur du får till det känner du bättre när du lyckas och då försöker du göra på samma sätt igen. Testa sedan trav - halt. Hästen har då redan fattat "framåt-stopp" och är inställd på att stanna och när du gör halt från trav gör du på samma sätt som från skritt, fast förberedelsen måste vara tydligare. Syftet med denna övning är inte att lära hästen något utan att du ska känna in det som fungerar.
2. Räkna steg - exvis 10 steg - halt - 5 steg - halt - 12 steg - halt (variera antalet steg). Även här övar du att förebereda hästen och den SKA stanna efter det antal steg du bestämmer.
3. När du går in i halten - dra in magen hårt. Då hänger ofta resten av kroppen med.
 
Sv: Hur gör man halt?

Tycker det är lite pinsamt att fråga folk om detta IRL så de får bli en fråga här på buke ist ;)

Jag har ridit sen jag var 6 år men för 1,5 år sen tog jag uppehåll och började rida igen i höstas. Börjar intressera mig mer för NH och hur hästen tänker och förbättre min egen ridning.

Sen jag började rida har jag alltid varit lite "rädd" så jag har suttit framåt lutad och spänt mig hela tiden när jag rider. Det är mycket bättre nu men än idag så händer det att jag får den sitsen igen när jag känner mig osäker.

Nu till mitt problem, jag kan inte göra halt. Eller rättare sagt jag vet inte hur man gör en korrekt halt. För de jag gör nu är att spänna mig och dra i tyglarna. Försöker sitta tungt i sadlen och tänka halt men min kropp vill inte lyda! :( Jag ger liksom dubbla signaler till hästen och det är väldigt frustrerande både för mig och hästen. Jag vill kunna göra halt utan att dra i tyglarna och så att hästen förstår vad jag menar och inte tror att jag vill fortsätta gå framåt. Hur ska jag göra halt? Ska jag slappna av helt eller ska jag spänna säte,underskänklar krama om tyglarna?



Tänk inte så mycket. Steg ett är att träna upp din sits så att du är någorlunda balanserad och inte stör. Ta sitslektioner, testa centrerad ridning, be att få bli longerad utan stigbyglar... etc etc. Det är även utmärkt för din rädsla, sitter du stabilt kan du påverka och känner vad hästen kommer hitta på.

Vill du träna upp sitsen i halten, så rid på lång tygel, och gör halter ur skritt. Du ska inte ta i tygeln. Bara sitt och "åk", när du vill stanna så sluta åk med. Sitt emot, dra in magen och stoppa rörelsen. Hästen kommer först ta lite kortare steg, beröm verbalt, sedan kommer den stanna. Beröm den. Stå en liten stund. Rid fram i skritt igen. Gör om.

När du sedan ska göra halt med tygeln i handen så tänk på samma sätt, sitt emot rörelsen. Krama yttertygeln lätt. Du ska aldrig föra båda händerna tillsammans rakt bakåt, då stoppar du bakbens- och ryggaktiviteten. Du kramar yttertygel och vid behov leder med inner.

När du kan göra skritt-halt-skritt-övergångar så går över till trav-skritt-halt-trav-skritt-halt, och kanske trav-halt-trav. Hästen ska tänka framåt hela tiden, det får inte bli att den börjar backa/gå bakom hand eller går emot handen.
 
Sv: Hur gör man halt?

Så här gör jag ,kramar , tar lite, i tygeln och andas ut stort , min fyraåring stannar direkt:D
 
Sv: Hur gör man halt?

Halt = Dra i tyglarna allt vad du orkar, luta dig bakåt och såga gärna hästen i munnen!
(sorry, kunde inte låta bli)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 939
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp