Hur gör man för att koppla av?

S

smyg

Hej på er hästkunniga!

Jag är ganska ny med hästar, ridning etc så jag behöver lite hjälp.. jag har alltid älskat hästar och så men har inte kunnat börja rida fören nu. Men det känns verkligen hur kul som helst!

Frågor till er då.. När jag går in tille n häst och ska sadla etc så känner jag mig ganska rädd. Varför vet jag inte för det har inte varit så förut. Är nog lite spänd för att bli biten eller sparkad osv. Något tips för hur jag ska lära mig att slappna av? Är dte vanligt att de bits?

En anna fråga är att när jag sist travade på min lektion så slog min häst väldigt med huvudet, fast jag var väldigt mjuk med tyglarna. Va kan detta bero på?

OCH en sista fråga haha.. vore supersupertacksam om ni ville lära mig några av de enklaste övningarna man gör på ridlektioner, och hur dessa går till. Har hoppat in i en lite lite svårare grupp och hänger inte med på vissa övningar.. kommer inte ens ihåg va de hette haha..

Tack för att ni tog er tid :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör man för att koppla av?

Hur mycket erfarenhet har du av hästar? Är man själv lite osäker så blir hästen också det. Om du är rädd för att bli biten och sparkad, titta på hur hästen verkar innan du går in, står den lungt och avslappnat i boxen/spiltan/stallgången? eller lägger den öronen bakåt när du kommer in? Verkar hästen irriterad ? Gå in med sjävförtroende, men ha ändå respekt för hästen. Är du lugn och trygg är hästen det. ;)
Jag har inte gått på någon stor ridskola, så jag vet inte hur vanligt det är att hästarna bits och sparkas. Men jag kan tänka mig att de inte är så vanligt.

Jag är ingen expert.. men av min erfarenhet så kan vissa hästar slå med huvudet för att de är uttråkade och okoncentrerade. Då gäller det att jobba mer med hästen så den får annat att tänka på och skärper sig. Men det kanske säkert bero på andra saker också.. men det får någon anna svara på :smirk:

Är dålig på att förklara övningar, men du kan ju söka på internet så får du säkert bra svar. Vet inte hur långt du kommit men några förslag är Bakdelsvändning, framdelsvändning, skänkelvikning, öppna.

Jag hoppas du tyckte nått av svaren va vettiga :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 121
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar