Hur gör man för att det ska fungera?!

M

melinda

Usch, nu har verkligen allt kört fast vad gäller ridning. :cry: Vet inte alls hur jag ska rida min häst längre, jag gör bara fel och ingenting funkar..:( Men jag kan verkligen inte sluta med hästar, det är ju det jag lever för! Men just nu och ca 2mån tillbaka så känns det som att ingenting fungerar längre.. Det blir inte bättre av att jag inte längre vet hur jag ska rida, ena personen säger det ena, andra personen det andra.. Och jag kan ju verkligen inte bestämma mig för hur jag ska rida..:crazy: Har gått på min egen känsla och fått lite hjälp av en person.. Kändes bra några gånger, hästen blev lite lugnare av att äntligen få en ram att gå innanför.. Men det går inte längre.. Jag vet inte vad jag vill, har inga mål eller ngt..
Min tränare som verkligen peppar mig till att komma längre, träna och rida på, inte fastna för mycket brukar vara jättebra, men just nu har jag hamnat i det stadiet att min häst inte längre går någe bra på "det sättet".. Hästen höjer inte längre ryggen och spänner sig bara, har då, som jag skrivit, litat på mig själv och försökt rida henne fram till bettet mer. Har gått ok, hon gick bra ngn gång och kom fram till bettet. Tar ju ett tag att öh. få henne i form då, men ryggen kommer.. Men då jag känner mig osäker redan innan blir det ju inte bättre av att det går som igår, hästen går bara och väntar spänt på att jag ska "säga ngt", ge order..
Vet verkligen inte hur jag ska göra, vem jag ska träna för eller hur jag ska rida.. Mitt självförtroende vad gäller ridning är verkligen helt knäckt!
Det allra svåraste är ju det, som jag verkligen vill kunna.. RIDA HÄSTEN I FORM! Har tränat länge för tränare, som anser atyt jag kan det, men det går inte! Hästen går inte ärligt! Men tränaren påstår att det ser ok ut, att jag bara måste vara mer bestämd och "ta igenom"..
Någon som har det likadant, som har något bra tips hur man kommer ur detta? :bow:

Sv: Hur gör man för att det ska fungera?!

Du kanske behöver en tid med bara avslappnad ridning utan större krav ett tag. Rid ut, markjobba, tömkör och löshoppa...bryt mönstret. Kan göra underverk för både dig och hästen.

Sen kan det vara bra om du går igenom hästen...du själv känner att nåt inte stämmer...lyssna på det och ta ut vet. och ET och få hästen genomgången...massör etc.

Lycka till!

håller med föregående och tror att mycket omväxlande ridning kan vara bra för er båda, gå ut och ha kul en stund bara. sedan kan det vara väldigt bra att få se sig själv rida om nu din tränare säger att det ser bra ut. ta med en videokamera och be någon filma när du rider så kan du själv sätta dig i lugn och ro och se hur det ser ut.
Glöm inte att ta hand om dig sj'lv heller, gå någonstans och få en massage, se till att din häst får massage, sånt brukar vara populärt och brukar ge en bra glad häst :)

Mitt råd är att du ska släppa träningen ett tag.
Du ska också sänka kraven på dig och hästen.

Ta några veckor "time-out" och bara mysrid med hästen och njut av nöjet att rida.

Okej.. försöker ta det lugnt å verkligen slappna av, utan krav osv. när vi är ute och rider.. Men hon är ju inte så jättelätt ute heller, man kan aldrig riktigt slappna av på henne, man vet aldrig vad som händer.. Hon var inte sån förut, troligtvis jag som gjort henne så men jag vet ärligt talat inte hur jag har gjort det :crazy:

tror ja me har kommit in i en sån svacka nu..hästen känns så okoncentrerad och pigg och allmänt jobbig o spänner sej..och ska titta på precis allting som ja vet att hon inte är rädd för..
ja har inte ridit på 2 veckor nu bara för de...bara vart o gått i skogen och tömkört och sånt, löslongering, lite löshoppning...
ska testa rida snart igen och se om de blivit bättre..

förra gången de blev så för mej att verkligen ingenting funka lät ja en annan rida några gånger..och efter de så gick hästen faktiskt jättebra för mej med.
ja tror ja behövde se att hästen faktiskt kan och att de antagligen bara e jag som ställer till de..o dessuom blev ja ännu sugnare på att rida när ja såg att hästen gick så bra o såg så mysig ut..

Senast ändrad av en moderator:

Hej, först och främst, har du möjlighet kolla upp hästen med hjälp av Equiterapeut, eller annan person som är bra på att se helheten? Det Kan vara fysiska orsaker som gör hästen svårsamlad. Det är väldigt vanligt med låsningar i korsbensleden tex. (åtminstone inom "min ras" Islandshästar)

För övrigt så tycker jag att du skall lyssna på dig själv, gå på känsla och lyssna inte på alla goda råd du får. Den som känner hästen bäst är du.

När det blir trist med träningen släpp kraven ett tag, ut och mys, skritta, promenera, galoppera, rid mer kravlöst, eller träna bara grundläggande saker som att hästen skall vara lyhörd för hjälperna. Snart är det vår, och bara det kommer att göra att det känns roligare. :)

Okej, skönt att man inte är helt ensam om det ;)
Min tränare har ridit min häst några gånger nu, istället för att jag rider lektion då det inte fungerar något vidare. Det känns bra att hon rider, jag har hoppat upp och känt på henne efteråt.. Det är så härligt, men så svårt att få henne så när jag själv rider;)
Jag tror som ni säger, problemet är nog det att jag sätter för stora krav, försöker föör mycket istället för att bara göra uppgiften..
Hon är ju osäker och stissig, precis som du skrev att din häst var, det är ju också just då, nu alltså, som hon behöver en lugn och stadig ryttare som talar om för henne "vilken väg hon ska gå"..
Ska försöka släppa allt det här vad gäller träning, att vi måste bli duktigare, stress osv. å rida ut nu någon vecka.. Och sen ska jag verkligen försöka prioritera tid att umgås med henne, borsta henne i timmar m.m, det känns som att vi behöver "lära känna" varandra bättre igen:P
:bow:

moli skrev:
Hej, först och främst, har du möjlighet kolla upp hästen med hjälp av Equiterapeut, eller annan person som är bra på att se helheten? Det Kan vara fysiska orsaker som gör hästen svårsamlad. Det är väldigt vanligt med låsningar i korsbensleden tex. (åtminstone inom "min ras" Islandshästar)

För övrigt så tycker jag att du skall lyssna på dig själv, gå på känsla och lyssna inte på alla goda råd du får. Den som känner hästen bäst är du.

När det blir trist med träningen släpp kraven ett tag, ut och mys, skritta, promenera, galoppera, rid mer kravlöst, eller träna bara grundläggande saker som att hästen skall vara lyhörd för hjälperna. Snart är det vår, och bara det kommer att göra att det känns roligare. :)

Ja, det har jag. Vi har haft ute en ET 3 gånger i höstas, hon rättade till bäckenet och låste en spänning i nacken.. Men sista gången hon var ut tyckte hon att min häst hade gått tillbaka fint, bäckenet var inte snett och inga låsningar. Så hon sa att vi kunde vänta iaf. ett ½ år innan vi skulle ta ut henne igen. Men det är nog snart dax ändå, det är väl här till våren som vi ska ta ut henne.
Ja, det är så härligt nu när det börjar bli vår, solen lyser osv. men när man sitter å tragglar i ridhuset försvinner den..:crazy:

melinda skrev:
Ja, det är så härligt nu när det börjar bli vår, solen lyser osv. men när man sitter å tragglar i ridhuset försvinner den..:crazy:

Jamen UT MED DIG DÅ! ;) Måste du vara i ridhuset?

jag tycker att du ska göra som du känner......
ja vet inte, kanske går de inte för att du inte har några mål eller ambition.....
känn igenom hästen efter värme i ben och hovar, men om hon inte haltar eller om du inte känner något tycker ja att de e onödigt att ta ut vet.....
ja tycker kanske att du ska variera ridningen (om du nu inte redan gör de)
hoppa å rid ut i skogen, ta de lugnt några dagar i veckan.....
de e de ända ja kan ge dig.....:confused:
kjam!!!!

moli skrev:
Jamen UT MED DIG DÅ! ;) Måste du vara i ridhuset?

Nää :angel: De är väl jags om envisas med att genom att träna i ridhuset så TRÄNAR man, det är ju just det man måste göra för att bli duktig.. Men det går ju att träna ute också :p

buz_fia skrev:
jag tycker att du ska göra som du känner......
ja vet inte, kanske går de inte för att du inte har några mål eller ambition.....
känn igenom hästen efter värme i ben och hovar, men om hon inte haltar eller om du inte känner något tycker ja att de e onödigt att ta ut vet.....
ja tycker kanske att du ska variera ridningen (om du nu inte redan gör de)
hoppa å rid ut i skogen, ta de lugnt några dagar i veckan.....
de e de ända ja kan ge dig.....:confused:
kjam!!!!

Nej, hon är inge varm eller så någonstans, så hennes kropp tror jag inte att det är något fel på.
Jo, jag har tränat mycket efter mål och fått läxor från tränaren som jag ska träna på. Men jag ger ju upp så lätt, fort det går bakåt tror jag att det kommer att fortsätta gå bakåt, att vi aldrig kommer komma dit vi var innan.. Det gäller ju att tro på sig själv, men jag ger upp när det inte fungerar, speciellt om det är samma problem 2 gånger eller fler, som nu t.ex. Ingenting fungerar.. Det är väl det min häst kanske känner på sig också, istället för att bara göra uppg. så gör jag så stor sak av det, "kommer vi att klara av det" vilket ofta leder till nej, å då är det mig det är fel på eftersom hästen igentligen kan det, har gjort det med andra ryttare.. Men jag ska försöka tänka om lite nu här i några veckor, ta det lugnt osv. Sen ska jag sätta upp små mål, som jag vet att vi lätt klarar av.. Så att träningen känns roligare, och inte bara ger bakslag.

melinda skrev:
Nää :angel: De är väl jags om envisas med att genom att träna i ridhuset så TRÄNAR man, det är ju just det man måste göra för att bli duktig.. Men det går ju att träna ute också :p

Precis! Jag tränar ute, rider dressyrlektion i ridhus en gång i veckan, men annars rider jag UT. det ena utesluter inte det andra. Man kan göra öppnor utefter vägkanter, bakdelsvändningar vart som helst, volter varhelst det passar, man kan göra de mesta ute i naturen, och det gäller inte bara islandshästar. :) Det blir roligare för både häst& ryttare.

Ut i vårvädret!
snabbtolt.jpg

Åå vilken härlig bild! Måste vara från nu i helgen va? Då var solen sådär underbar;)

Så som alla andra har skrivit ta det lugnt. rid ut i skog och mark släpp träningen och hitta dig och hästen igen, tänk tillbaka på varför du tycker så mkt om att rida fånga den känslan, strunta i att hästen inte går perfekt, tänk inte ens på det, slapna av, och utan att du vet ordet av så är du tillbacka!

Tycker nog att du borde kolla upp hästen så att det inte är något... man vet aldrig, annars e det bara ut och lufsa i skogen och som sagt ovan den mästa träning går att göra i skogen och ofta känner varken du eller hästen samma press och man kan slapna av lite mera. Lycka till ;)

Det stämmer faktiskt, att vi inte känner samma press ute.. så var det med min förra häst också :p tror det är jag som känner den största pressen, men då jag gör det känner ju även hästen den :crazy: Varför måste hästarna känna av precis allt!? dom kunde ju bara känna av det positiva :angel:
Jag vet att ibland när vi har ridit ut så går hon superfint på hemvägen, då är båda heelt avslappnade, bara "lunkar" tillbaka till stallet.. (dessa dagar är dock sällsynta, men ibland kan hon faktiskt ta det lugnt även på hemvägen;)) då kan hon minsann gå ner i form bara jag håller i tyglarna, får jättefint steg och bjudning osv..:d

melinda skrev:
Okej.. försöker ta det lugnt å verkligen slappna av, utan krav osv. när vi är ute och rider.. Men hon är ju inte så jättelätt ute heller, man kan aldrig riktigt slappna av på henne, man vet aldrig vad som händer.. Hon var inte sån förut, troligtvis jag som gjort henne så men jag vet ärligt talat inte hur jag har gjort det :crazy:

Varför tror du det?

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar