Hur gör man för att det ska fungera?!

Sv: Hur gör man för att det ska fungera?!

Känner igen mig !!
Jag hoppade över ridningen några lektioner och fick lära mig grunderna i tömkörning istället. Min tränare gick igenom hur man tömkör o jag fick prova på detta under några lektioner.
Det var superkul o hjälpte mig att få tillbaka min ridmotivation. Dessutom gick min häst mycket bättre efter några tömkörningslektioner, så vi kommer att lägga in detta med jämna mellanrum i min dressyrträning.

Eftersom hästen tydligen går bra när din tränare rider den är det väl kanske inte så troligt att det är något fysiskt fel på henne, men har du tänkt på att även kolla upp hennes mun?

Min valack var superstel i en sida när jag köpte honom, bara bet sig fast på ena sidan och var jättejobbig att "rida loss". Det gick, men oj vad jag fick svettas! När jag kollade munnen på honom visade det sig att han hade vågbett och därför kunde "suga upp" bettet på ena sidan och knipa fast i det, och det hade han gjort till en ovana.

Bytte till tredelat bett ett tag och tog ut en chiropractor (en gång) och sen hade jag en helt ny häst, liksidig, mjuk och lydig! Så, det kanske är ett "long shot" i ditt fall, men värt att kolla upp om du inte gjort det redan!

Annars håller jag med de andra som skrivit, ge dig ut i skogen, rid lite kravlösare ett tag och försök hitta glädjen igen. Och låt tränaren fortsätta sköta den "jobbiga" biten tills du känner att du är redo att ta över igen. Lycka till med allt!

minimi skrev:
Varför tror du det?

Vet inte, antar att hon inte var så då förra ägaren sa att hon var hur lugn och trygg som helst ute, + att hon inte var så när jag köpte henne och några månader framåt.
Men vi tränar på det, hon går ju mycket bättre med sällskap ute så.. ;) :p

snork skrev:
Känner igen mig !!
Jag hoppade över ridningen några lektioner och fick lära mig grunderna i tömkörning istället. Min tränare gick igenom hur man tömkör o jag fick prova på detta under några lektioner.
Det var superkul o hjälpte mig att få tillbaka min ridmotivation. Dessutom gick min häst mycket bättre efter några tömkörningslektioner, så vi kommer att lägga in detta med jämna mellanrum i min dressyrträning.

Tack! Bestämde mig just för att jag ska ta en tömkörningslektion istället för ridlektion med min tränare! Har gjort det 1 gång förut, då gick min häst jättebra! Mycket stadigare och hela tiden i form än när man rider :angel: :smirk:
Men det är som du säger, efter det då jag har tömkört henne så blir hon även mycket finare i ridningen, går med mer "förtroende" för bettet osv. Men på senaste har hon inte gått så jättebra i tömkörningen heller, därför kan det passa att min tränare hjälper mig! :banana: :bow:

MissInterpreted skrev:
Eftersom hästen tydligen går bra när din tränare rider den är det väl kanske inte så troligt att det är något fysiskt fel på henne, men har du tänkt på att även kolla upp hennes mun?

Min valack var superstel i en sida när jag köpte honom, bara bet sig fast på ena sidan och var jättejobbig att "rida loss". Det gick, men oj vad jag fick svettas! När jag kollade munnen på honom visade det sig att han hade vågbett och därför kunde "suga upp" bettet på ena sidan och knipa fast i det, och det hade han gjort till en ovana.

Bytte till tredelat bett ett tag och tog ut en chiropractor (en gång) och sen hade jag en helt ny häst, liksidig, mjuk och lydig! Så, det kanske är ett "long shot" i ditt fall, men värt att kolla upp om du inte gjort det redan!

Annars håller jag med de andra som skrivit, ge dig ut i skogen, rid lite kravlösare ett tag och försök hitta glädjen igen. Och låt tränaren fortsätta sköta den "jobbiga" biten tills du känner att du är redo att ta över igen. Lycka till med allt!

Jo, tänderna är kollade, inga problem där. Någon hake var det, men det är tillfixat i höstas då tandläkaren var ute.
Men det där om att din häst "sög upp" bettet låter väldigt bekant, min boxgrannes häst gör precis lika dant. Hon liksom "plockar upp" bettet till tänderna och smågnager där, så tänderna är ju lite nerslitna där.. Tandläkaren Wadås rekommenderade ägaren att prova massa olika bett och se om det gick över, om hon slutade att göra så. Hon har 2-delat bett just nu på henne, det är det bett som hon gör minst så med. Vad sa din hästtandläkare om det problemet med din häst?
:bow:

Vi upplever nog alla dagar då man inte har samma lust att rida.
När jag känner så tar jag en tur i skogen. Min häst bara älskar det och blir så glad och lycklig att det smittar av sig på mig.
Då är det roligare att rida och kanske påminns du om att ridning ska vara KUL först och främst! :D

Han slipade lite på tänderna och rekommenderade att jag bytte till ett bett som var svårare att bita sig fast i ett tag. Hästen gick på då på vanligt tjockt tränsbett och jag bytte till ett smalare tredelat, som han inte fick grepp med tänderna om. När jag sen bytte tillbaks till tränsbettet hade han glömt bort ovanan. Hoppas det löser sig med din häst också, det kan ju vara svårt att hitta "knuten" ibland... Kämpa på!

sådär kan jag också känna ibland med min häst.
Inget funkar, allt går bara käpprätt åt h***.
Inget konstigt alls att man tappar motivationen då.
Har nu släppt alla krav och ägnar bara dagarna åt att mysa, umgås och träna lite lätt (han skrittas nu bara alla fall). Hästen har kul, jag har kul och jag har fått tillbaka min lugna fina häst igen. Bara en sån enkel sak att jag börjat stretcha honom efter varje träning har stärkt bandet mellan oss.

MissInterpreted skrev:
Han slipade lite på tänderna och rekommenderade att jag bytte till ett bett som var svårare att bita sig fast i ett tag. Hästen gick på då på vanligt tjockt tränsbett och jag bytte till ett smalare tredelat, som han inte fick grepp med tänderna om. När jag sen bytte tillbaks till tränsbettet hade han glömt bort ovanan. Hoppas det löser sig med din häst också, det kan ju vara svårt att hitta "knuten" ibland... Kämpa på!

Joo, men detär inte min häst som höll på med bettet, det är min boxgrannes. :p

Zindy16 skrev:
sådär kan jag också känna ibland med min häst.
Inget funkar, allt går bara käpprätt åt h***.
Inget konstigt alls att man tappar motivationen då.
Har nu släppt alla krav och ägnar bara dagarna åt att mysa, umgås och träna lite lätt (han skrittas nu bara alla fall). Hästen har kul, jag har kul och jag har fått tillbaka min lugna fina häst igen. Bara en sån enkel sak att jag börjat stretcha honom efter varje träning har stärkt bandet mellan oss.

Kul! Provar också det nu, att abaj "umgås" med hästen och ta det lugnt. Känns dock lite tråkigt när man borstar henne och kollar på kroppen, man känner hur man verkligen vill få dit bra och rätt muskler, mycket ryggmuskler och fina halsmuskler :crazy: Hur man vill träna henne, bygga upp dom, men jag vet ju att hon kan bygga dessa muskler bara genom att t.ex. skritta i låg form i hög snö..;) Men det är ju inte så lätt som det låter..:smirk:
Så dessa muskler kommer ju så småning om, när hon går mer rätt längre stunder, men man känner ju verkligen hur man längtar efter dessa dagar, då man kan rida sin häst så..:banana:

Jo, jag vet, men du frågade ju vad hästtandläkaren sa? Sen hoppades jag också att du skulle hitta "knuten" med din häst, eftersom du inte riktigt vet vad som är "fel" än.

Jo, okej :P jag förstod inte att du menade min häst ;)
Ja, jag hoppas att det blir bättre snart, känns bra nu i alla fall, när vi är ute och rider :banana:

Melinda!
Du borde prova på Centrerad ridning!
Jag hade ridit i typ 10 år och är ganska snäll av mig så jag ville inte "tvinga" ner hästarna i form som de flesta på min ridskola gjorde. Kände att jag egentligen var ganska kass på att rida, men sedan jag provat CR så blev det värsta aha-upplevelsen! "Är det så här det är", tänkte jag! Genom att hitta en inre balans så går min häst helt naturligt i form, jag behöver varken använda händer eller ben. Många tycker dock inte om denna ridning pga att allt "går så långsamt". De som tycker det är ofta stressade till max och har då helt enkelt inte tid till att göra detta. De själv anser ju såklart inte att de är stressade utan avfärdar CR som "nån himla meditationsskit på hästen". Men om du förstår vad det verkligen innnebär (så lätt!) så kommer allt gå som en dans! Allt handlar om att själv slappna av och kunna bli ett med hästen (då du tänker och hästen agerar)!
Rekommenderar detta till alla som inte rider för att vara bäst utan för att få den där speciella relationen till sin häst och som vill rida den på dess villkor!

"tyvärr" är det nog precis så som du skriver som jag vill rida, men samtidigt vill jag ut och tvla, både i hoppning och dressyr. Jag känner att det där sättet att "böja" ner hästen känns så fel, jag fungerar inte med det. Endel personer får hästen att gå hur bra som helst så, med rygg å allt, men när jag gör det så tappar hon ryggen och blir spänd, + att jag rider slarvigare.
Jag tror att det är det som du skriver, atyt vara ett med hästen, som jag kännt ibland när vi ridit ut. Då kan jag känna hur allt är så lätt, hon går i form enbart av att jag "sitter ihop" med henne, i sadeln.
Hur kan man få hjälp med centrerad ridning? Som du skriver, är det inte för dom som vill komma någonstans i ridningen utan mer för "hobbyryttare"?`
Tack:bow:

melinda skrev:
Okej, skönt att man inte är helt ensam om det ;)
Min tränare har ridit min häst några gånger nu, istället för att jag rider lektion då det inte fungerar något vidare. Det känns bra att hon rider, jag har hoppat upp och känt på henne efteråt.. Det är så härligt, men så svårt att få henne så när jag själv rider;)
Jag tror som ni säger, problemet är nog det att jag sätter för stora krav, försöker föör mycket istället för att bara göra uppgiften..
Hon är ju osäker och stissig, precis som du skrev att din häst var, det är ju också just då, nu alltså, som hon behöver en lugn och stadig ryttare som talar om för henne "vilken väg hon ska gå"..
Ska försöka släppa allt det här vad gäller träning, att vi måste bli duktigare, stress osv. å rida ut nu någon vecka.. Och sen ska jag verkligen försöka prioritera tid att umgås med henne, borsta henne i timmar m.m, det känns som att vi behöver "lära känna" varandra bättre igen:P
:bow:

Ge inte upp, det går nästan alltid i vågor och vissa perioder känns som 5 steg abkåt, men sen bruakr det gå framåt igen. Du ska kanske gå tillbaka o ta grunderna bara, och sen ut och ha kul.
I hoppning fick jag ta ett par steg tillbaka nyligen, märkte att det troligen gått för fort fram och nu är vi tillbaka där vi var och längre, efter en period av "grundarbete" igen.
Försök tänka på andra perioder när det har blivit bättre igen det brukar hjälpa.

Ang krav, ju mer du vill hitta det perfekat ju svårare blir det. Man blir så spänd då. Ta små steg, försök hitta det korta stunder, var näjd med det. Det kommer.- Du vet ju vart du vill.
Försök att slappna av, koncentrera dej bara på det, till att vörja med. Tänk inte så mycekt'
Själv rider ajg sämre ju mer jag tänker. och bättre ju mindre jag tänker och bara rider. Då kan en hjälp vara att göra övningar som du måste koncentrera dej på ett tag, tex arbete över bommar, runt koner mm

Senast ändrad av en moderator:

melinda skrev:
"tyvärr" är det nog precis så som du skriver som jag vill rida, men samtidigt vill jag ut och tvla, både i hoppning och dressyr. Jag känner att det där sättet att "böja" ner hästen känns så fel, jag fungerar inte med det. Endel personer får hästen att gå hur bra som helst så, med rygg å allt, men när jag gör det så tappar hon ryggen och blir spänd, + att jag rider slarvigare.
Jag tror att det är det som du skriver, atyt vara ett med hästen, som jag kännt ibland när vi ridit ut. Då kan jag känna hur allt är så lätt, hon går i form enbart av att jag "sitter ihop" med henne, i sadeln.
Hur kan man få hjälp med centrerad ridning? Som du skriver, är det inte för dom som vill komma någonstans i ridningen utan mer för "hobbyryttare"?`
Tack:bow:

När man rider centrerad ridning, på hög nivå, ser det ut precis som när de andra "vanliga" ryttarna på samma nivå rider. Detta är ett ridsätt som utgår från hästen, inte människan. många sk. hästmänniskor har fattat fel vad gäller hela grejen med hästar. de utgår från människan och utformar saker och hjälpmedel efter de själva. CR utgår från hästen och är mest koncentrerad på människan. För en häst tar det c:a 20 min att lära sig CR, lr om du rider in en häst på CR-vis så behöver den inte lära sig alls för det är hästens språk man talar. 20 min tar det för en redan inriden häst som aldrig provat det förut. dock kan det ta bra mkt längre tid för ryttaren. jag själv hade ridit i 10 år innan jag provade CR och det tog ungefär 1 år innan jag förstod.
du säger att du vill tävla, varför skulle du inte kunna göra det fast du rider CR? jag kan lova dig att du skulle komma så mkt längre jämfört med de som rider "vanligt".

Om du rider rätt och hästen inte går rätt iaf så är det ofta något fysiskt fel på hästen. tex så är det en tjej i mitt stall vars häst har så ont i ryggen att hon helt enkelt inte kan bära sig ordentligt, men detta ser man ju då och tränarna brukar vara väldigt bra på att hjälpa en.

Så som du beskriver att vara ett med hästen är precis så som jag oxå kände innan jag började med CR. av det jag läste så kändes vi ganska lika och det är därför jag vet att du skulle passa till detta! nu har jag kommit så långt själv att jag, när vi båda är på humör, kan få hästen att stanna genom att ta ett andetag. jag skämtar inte, jag trodde inte heller på det innan min tränare bad mig prova. du kan inte ana vilken lycka man känner när man får en sån kontakt med sin häst!

CR är för alla ryttare oavsett vilken disiplin du rider, dock kan jag tillägga att det inte är alla som förstår poängen med det och därför inte tycker att det funkar. poängen är just att du ska bli ett med hästen genom att känna vad den tänker och gör i dig själv. det är svårt att förklara för alla känner vi olika, men så tänker jag iaf.
jag hade först nästan föreställt mig att det skulle komma ljuv musik och hela världen skulle stanna när man blev ett med hästen, men sedan insåg jag vad det var och tänkte "jaha, var det så här lätt". ändå var det ju självklart en otrolig upplevelse att känna hur hästen gör det man tänker.

själv rider jag för en privat tränare som inte har det som yrke, men jag vet att det finns ganska många som jobbar med det. MEN, det är viktigt att du hittar just den tränare som du känner att du förstår, jag har träffat mer och mindre duktiga tränare inom CR så det är det viktigaste. därför är det alltid bra om man kan pröva flera, tex gå på teorikurser och kanske bara se på när andra rider för tränaren om man själv inte vill delta.
www.harmoniskridning.com tror jag är en sida med tränare. jag skickar mitt mejl i ett privat meddelande om du vill fråga mer! Lycka till och ge inte upp!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar