Hur gör man en stel hals mjukare?

M-oaa

Trådstartare
Visste inte riktigt vad jag skulle ha som rubrik..

Men iallafall.. Jag har börjat rida en ridskoleponny (russ) precis, som för det mesta går med nybörjare.
Enl. förra ägarna sa massören att han var väldigt spänd längst upp på halsen (upp mot ganarscherna).
Min fråga är; Hur får man en sådan häst mjuk? Jag tömkör honom mycket och vill få honom att sträcka ut, vilket går ganska bra. Men i vanliga fall har han "hänga-på tygeln-"form"". Hästen ser väldigt fin ut när han sträcker ner halsen och trampar på bättre, men finns det ytterligare sätt att få den här hästen mjuk? Stretsching, kan det vara något?

Tacksam för alla svar.

M-oaa

Sv: Hur gör man en stel hals mjukare?

Mitt råd är att ta ut en massör som kan visa hur du kan massera!

Jag tar regelbundet ut en massör och av henne får jag alltid hemläxa, jätte nyttigt! Ett plus till är att man blir extremt medveten om hästens kropp!

stretcha halsen, gör med en morot så är det lätt :P stretcha åt sidorna, försök få nosen till virveln där bakbenet börjar, ha huvudet rakt med nosen neråt och böj mer i nacken, ta en morot mellan frambenen, stretchar ryggen, halskotorna (tror jag de heter). Sen kan du masera halsen, masera hela halsen, jag brukar spec masera den långa muskeln bredvid matstrupen, maserar även bogmusklerna och ner mot frambenet. Är svårt att förklara över internet, men det är bara att masera på finns ju även massa böcker, boken friskare häst tkr jag är bra :)

Tack för tipsen :)

Fler tips mottages gärna.

M-oaa

1. Någon som även kan kolla efter låsningar, lönlöst att bli av med spänningar i nacke och hals innan rygg/höfter är ok, vilket de oftare inte är än är om man säger så.

2. Försöka få hästen eftergiven + avslappnad vid ridning. Man känner i handen när hästen spänner emot. En väldigt enkel variant är att helt sonika ta tyglarna (från stillastående), ta tyglarna och fixera hänerna i sadeln och låta hästen själv ge sig eftergift när den slappnar av = mjuknar i munnan (om hästen backar släpper man efter någon millimeter, om hästen istället flyr in med näsan bort från handen följer man med genom att korta tygeln för att inte belöna krök på nacken). När hästen slappnar av kommer bettet kännas mjukare i munnen = automatisk eftergift! ;) Det är alltså en fuskvariant man kan ta till vid ridning. Likaså att öva på ställnng i nacken genomtryck/eftergift och även där sträva efter avslappning snarare än krök/ställning i sig. Sen utökar man till böjning i halsen. Men egentligen är den övningen rätt värdelös om man inte vet att hästen är mjuk och fin i resten av kroppen, helst ska ju en ställning i nacken gå igenom ryggen hela vägen till innerhöften.

Stretching rekommenderar jag faktiskt INTE till just nacke och hals. Hästarna har rätt bra rörlighet i nacke och hals, annars skulle det märkas väldigt tydligt i form av att de t ex inte kan klia sig på sidan av magen, knappt klarar av att äta hö eller gräs från marken, vilket ju är väldigt ovanligt. Däremot brukar de ha svårt att slappna av när man ber om något. Att öva tryck-eftergift är ett effektivt sätt att lära hästen att man även vill ha avslappning vid tygeltaget om man är noga med timing och eftergift - och att aldrig ge efter så länge hästen spänner emot eller flyr undan. Kan man göra från marken i grimma om man så vill.

Som sagt - hals/nacke är symptom. Sällan problem i sig. Så undvik att behandla bara hals och nacke utan att ta reda på grundorsaken! Kan vara ridningen, men det är oftast låsningar/mer spänningar i rygglinjen/problem med SI-leden som spökar, eller kanske en sadel som ligger och trycker.

Tack för ditt svar. Ska dubbelkolla sadeln.
Jag tänkte rida hästen lite imorgon eller i övermorgon och känna efter lite.
Jag vill sträva mot en lägre form till och börja med, eller iallafall att han sänker ner huvudet utan att hänga, samt en lägre ställning. Hur låter det? Är det att börja i fel ände?

M-oaa

Så länge fokus är på avslappning snarare än "form" tycker jag det låte ok.
Det hjälper om det är så att hästen normalt sett går med spänningar vid ridning som hästen sen inte lyckas bli av med efteråt, lite som avslappningsövningar för oss själva - spänna, slappna av, sen försöka behålla den avslappningen.

Men jag är även av åsikter att de flesta problem rider man inte bort. Dom flesta problem som kan uppstå rättar man till utanför ridningen i form av behandling/ev. kommunikationsträning från marken till att börja med/rätta till utrustning/fixa hovar och tänder på hästen regelbundet.
Det man kan göra vid ridning är som sagt att se till att ridningen i sig inte bidrar till problemet.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 668
Senast: klystron
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·
Träning ...har min annars så snälla häst fått. Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn...
Svar
6
· Visningar
1 019
Senast: Hipphopp
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama