Hur gör man bäst när man ska...

L

Loppans

sitta ner i arbetstrav? Någon här som har något bra tips för mig att tänka på för att det ska gå bättre? Jag tycker bara jag skumpar omkring i sadeln som en smörklick i en stekpannan.
Ska man låta benen hänga tunga eller ska man knipa med benen?:confused:
 
Sv: Hur gör man bäst när man ska...

Hej!
Lättast att sitta ner blir det när hästen går i balans och hittat
sin takt och "hänger" i luften lite i varje steg, då blir det lättast:)
Lycka till :banana:
 
Sv: Hur gör man bäst när man ska...

sitta ner i arbetstrav? Någon här som har något bra tips för mig att tänka på för att det ska gå bättre? Jag tycker bara jag skumpar omkring i sadeln som en smörklick i en stekpannan.
Ska man låta benen hänga tunga eller ska man knipa med benen?:confused:

Om det gamla beprövade med att helt enkelt försöka slappna av, jag brukar titta uppåt för att inte bli för fokuserad på sitsen...inte fungerar....
Jag brukar varken låta benen hänga eller knipa med benen, mer hålla om... ju mer man kniper med benen ju större är risken att man hamna "ovanför" sadeln istället för i sadeln, för att det skumpar så mkt....
Kan tyvärr inte förklara bättre hur jag gör....
 
Sv: Hur gör man bäst när man ska...

Lossa i knäna och släpp ner skänkeln, fram med magen mot händerna, håll inte balansen i tyglarna och tänk att du ska ligga i bakvikt och "hoppa med" hästen i traven.

Hinner inte förklara närmare nu men kanske kommer tillbaka sen :)
 
Sv: Hur gör man bäst när man ska...

Nu ska vi se om jag lyckas förklara det här utan att det låter helknäppt...

Jag brukar försöka "sitta kvar" i sadeln från midjan och nedåt och liksom mjukt ta emot varje steg genom att följa med upp i rörelsen och sedan ner igen. Alltså inget hoppande eller skuttande i sadeln, utan endast följa med rörelsen, håller om med skänklar för att känna av rörelsen men kniper inte. Övre delen av kroppen kan då vara hyfsat fjädrande om du förstår vad jag menar.

Alltså sätet följer med i rörelsen men rörelsen fortsätter inte upp genom överkroppen.

Ja som sagt...det låter helskumt när man förklarar det. *skratt*
 
Sv: Hur gör man bäst när man ska...

Nu ska vi se om jag lyckas förklara det här utan att det låter helknäppt...

Jag brukar försöka "sitta kvar" i sadeln från midjan och nedåt och liksom mjukt ta emot varje steg genom att följa med upp i rörelsen och sedan ner igen. Alltså inget hoppande eller skuttande i sadeln, utan endast följa med rörelsen, håller om med skänklar för att känna av rörelsen men kniper inte. Övre delen av kroppen kan då vara hyfsat fjädrande om du förstår vad jag menar.

Alltså sätet följer med i rörelsen men rörelsen fortsätter inte upp genom överkroppen.

Ja som sagt...det låter helskumt när man förklarar det. *skratt*
Det är exakt så jag oxå vill kunna. Men jag hittar inte rytmen eller takten :(
 
Sv: Hur gör man bäst när man ska...

jag har precis samma problem :( Jag har ridit hur många år som helst, och bara lyckats hitta balansen typ tre gånger under hela tiden. Och det varade bara i ett par minuter.
Men å andra sidan litar jag absolut inte i mig själv så jag spänner mig lätt. *sucka*
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 196
Kläder & Bli fin Jag vill införskaffa någon slags kortbyxa/cykelbyxa att ha under kjol och klänning nu under sommaren. Vilka är bäst? Jag vill nog inte...
Svar
19
· Visningar
1 205
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
2
Svar
32
· Visningar
3 680
Senast: SiZo
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp