Hur gör man bäst för turister med SL-biljetter?

mino

Trådstartare
Jag ska få besök av en vuxen med två barn som kommer att behöva åka kollektivt under ett par dagar i Sthlm. Jag har försökt googla fram vilka alternativ det finns för dem vad det gäller biljetter. Måste de köpa var sitt accesskort + 72 timmars för alla tre? Det känns ganska dyrt, först 60 kr för tre kort och sedan 510 kr för tre dagar. Det känns meckigt med reskassa eftersom man då måste hålla sig till att åka inom en bestämd zon, vi kommer nog att åka lite olika sträckor, men inte särskilt mycket, nån dag kanske inte alls. Är enda alternativet SMS-biljetter?

Nån som vet hur man bäst gör? I såna här lägen saknar jag verkligen remsorna!

Om ni ska besöka olika museeum och liknande, Kolla upp Stockholmskortet, det ger inträden till olika platser också, obegränsat med resor under en viss tid.

Beroende på hur gamla barnen är reser de på mammans kort, tror det är under 10, men det går att fuska lite...
Tror 72 timmars hade passat bättre. Dock är Acces inte så svårt som det verkar, och billigare än SMS-biljett.

Om de ska turista och gå på museer och attraktioner kanske Stockholmskortet är ett alternativ?

Stockholmskortet kostar 825 spänn bara för den vuxna i tre dygn, så mycket kommer vi inte att turista!
Så vitt jag har förstått det ska barn över 7 år betala på vardagar?

@G-uldlock menar du förresten att de kan klara sig på ett skaffa ett accesskort som de fyller på med en enkelresa var för dem alla tre i taget?? För det verkar ju onödigt att behöva köpa tre accesskort.
(Jag har själv alltid bara månadskort så jag har ingen koll på hur reskassa och enkelbiljetter funkar med accesskortet)

Jag håller med om att det är meckigt med reskassan, speciellt för turister. Men ska man inte åka så mycket är det kanske bäst ändå. Tror inte att det blir så mycket fel numera som i början heller. Man behöver inte hålla sig till en zon, men om man oftast åker inom en zon (oavsett vilken, gäller i alla zoner) så är det enklast att ladda med "normalresa" för en zon och sedan lägga till när man gör resor över zongräns. Barnen kan dela på ett kort och den vuxna kan ha ett kort, så sparar man i alla fall in en kortavgift.

Bra, vet du hur man gör om man hoppar på en buss och barnen ska dela kort, går det att dra två biljetter från reskassan då? Gör busschauffören det manuellt?

Fråga mig jag kör buss i SL-trafiken.

Hur gamla är barnen?
Vilka veckodagar skall de resa?

Ja man laddar kortet med en reskassa och ber busschauffören om en gruppresa.

Barnen kan dela på ett kort och den vuxna kan ha ett kort, så sparar man i alla fall in en kortavgift.
Alla kan åka på samma kort.
Man ber om en gruppresa och låter bli att vifta med kortet på Accessmaskinen bara.
Ge kortet till föraren och säg "Gruppresa för två vuxna och två barn" så får man en sådan biljett.

@Inte_Ung, perfekt. Barnen är 8 och 10 + en vuxen och de ska åka tis-tors. Det räcker alltså med att de fyller på med tex 200 kr på kortet och säger till om gruppbiljett + antalet zoner i spärren?

Ja och på helgerna så åker barnen med gratis om den med biljett är över 18 år.
Men tis-tors är inte helg.
Låt bara bli att vifta kortet vid maskinen så blir allt så bra så.

De säger lämpligen "Gruppresa tack, ett helt pris och två reducerade till *Destination*"
Och räcker fram kortet till föraren samtidigt.

Liknande trådar

Tjatter Måste bara skriva av mig om den smått osannolika situation som uppstått... Jag bokade för några månader sedan biljetter för att flyga...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 538
Senast: Mineur
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 668
Senast: Pancakes
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 981
Senast: Vallmo
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka