Hur gör jag?...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tya
  • Startdatum Startdatum
T

tya

Mitt föl skall i slutet av denna månad börja bo i egen box på natten brevid sin mamma,kan jag låta honom stå i denna box from intag på em vid 16-tiden,eller ska jag ta över honom vid kvällsfodring?.Vet att jag ska ta bort allt krafftfoder för stoet då,men frågan är ju om det blir för lång tid för henne att låta sonen vara "själv" och inte dia ngt på ca 15 tim,tar jag över honom vid kvfod blir det ca 11 tim.Han är nu van att stå själv i boxen då jag är ute och rider på stoet,och de fungerar jättebra.

Sv: Hur gör jag?...

Jag brukar låta fölis gå över och dia när jag kvällsfodrar och sedan för den gå tillbaka till sin box igen. I ett par veckor bara.

Hur du ska göra beror på dels om du ska göra en tvär avvänjning så att han inte mer ska få träffa stoet eller om detta är första början så att de går ihop på dagarna ett tag till. Sedan beror det också lite på hur gammal han är och hur mycket han diar.

Så om han inte är så gammal och de ska få gå ihop ute ännu en tid så för stoets skull är det bra om han nu i början kan få dia en gång under tiden i stallet. Kanske innan man släcker för natten. Om han inte ska få träffa stoet mer så drar du in allt kraftfoder till henne och om du har väldigt bra grovfoder kan du även behöva minska på det under några dagar. Då kan det vara bäst för stoet att flytta över honom till hans egen box senare på kvällen. För hennes ljuver kommer att bli spänt och ömt när han inte diar. Det kan hon själv lätta lite på genom att få vara ute och röra sig och fungerar ju inte under natten i boxen.

Mitt föl skall i slutet av denna månad börja bo i egen box på natten brevid sin mamma,kan jag låta honom stå i denna box from intag på em vid 16-tiden,eller ska jag ta över honom vid kvällsfodring?.Vet att jag ska ta bort allt krafftfoder för stoet då,men frågan är ju om det blir för lång tid för henne att låta sonen vara "själv" och inte dia ngt på ca 15 tim,tar jag över honom vid kvfod blir det ca 11 tim.Han är nu van att stå själv i boxen då jag är ute och rider på stoet,och de fungerar jättebra.

Hej,

Vårt föl började stå i egen box natten till igår. Hon har sedan en månad ungefär stått i egen box under ef.middagarna, från kl.16-kvfodring kl 21.00. Detta har funkat super. Nu när hon sover i egen box på natten, brevid mamma. så tar vi över henne vid kvfodringen, för att sedan efter några veckor låta henne stå i egen box hela dygnet. Vi har minskat mammans kraftfoder med hälften för att hon ska minska på mjölkproduktionen. Sto + föl går i samma hage på dagarna.
(Vi har ett väldigt hungrit föl vid utsläppet :D)

Lycka till!

Jag har en dryga 6 månader gammal himgstunge. Jag började för ca en månad sedan med invänjning av egen box. Till en början fick han stå i egen box från kl 16:30-kvällsfodringen 21:30, då fick han komma in till mamma hela natten. Det funkade jätte bra så vi fortsatte med att ställa honom hos mamma från insläppet 16:30 och flyttade sedan över honom till egen box kl 21:30 och där stod han hela natten fram till morgonfodring kl 06:00 och då fick han komma in till mamma och tutta och vara kvar där till utsläppet kl 08:00. Nu står han ensam hela tiden inomhus men jag "tömmer mjölkmaskinen" en gång på kvällen så sent som möjligt genom att släppa över honom och låta honom tutta i ca 1 minut (han är klar ganska snabbt..). Nu börjar det bli till en ritual och en rutin som han känner igen så han går över själv när jag kommer och öppnar boxdörrarna och han går även tillbaka hem till sig själv när han är färdig och jag öppnar igen. Allt detta pga att sto och föl går i samma hage på dagarna. Mjölkproduktionen har dessutom minskat kraftigt i och med detta och också i och med att stoets motioneras ca 3-4 dagar i veckan. Hon själv börjar också säga ifrån till honom mer och mer när han vill ha di, det verkar flyta på bra och jag är nöjd med allt såhär långt..

Eftersom vi har engelska ute boxar, så finns det ingen möjlighet för hästarna att se varandra eftersom vi inte har galler mellan dem. Så jag började med att flytta över han någon timme på kvällen, så att han kände sig trygg. Sen gjorde jag det till han inte brydde sig överhuvudtaget, vilket tog ca 1 vecka. Sen bodde han själv, från 21 tiden till 8 tiden på morgonen. Sen gick han hela dagen med sin mamma, och fick sova själv på natten.

Jag har en 6 månaders hingstunge som vi började avvänja för ca 1v sedan. Från början fick han vara i egen box ca 3 timmar och sen in till mamma över natten. From nu så äter dom em-mat kl.16.00 ihop, både kraftfoder och hösilage, sen vid 18.00-tiden flyttar jag mamman i egen box och vid 20-tiden får han eget kraftfoder (1kg Groov 125) samt 3 kg Hösilage.

Vid morgon fodring kl.06.00 så släpps mamman över och dom äter frukosten ihop, sen gåt dom ihop hela dagen i hagen. From nästa vecka skall han få äta egen Em-mat kl. 16 och inte dia på mamman förrän på morgonen. Han är såld och skall levereras senast den 17/11 så det är bråttom att sina stoet och lära honom äta tillräckligt mkt själv.

Tack för era svar,nu vet jag hur jag skå till väga på bästa sätt ;)//Sussie

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 053
Senast: shia
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 095
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka