Hur gör jag rent kattlådan?

Michellan95

Trådstartare
Hehe hur jag mockar kattlådan vet jag men nu ska den rengöras för att förhoppningsvis kunna samla urin för ett urinprov :D

Så hur gör jag rent lådan på bästa sätt? Använder jag såpa? Eller tar jag desinfektionsmedel? Hur gör jag?

Stackars katten har så ful urinblåsa att de inte kunde ta ett sterilprov med spruta så nu får vi försöka med lådan istället.

Det är säkert jättesvårt att få kattlådan helt ren, men frågan är hur känsligt det är. Jag hade troligen gjort ett försök genom att först skura kattlådan med hett vatten och diskmedel, därefter hällt i kokande vatten och därefter tvättat med sprit.

Kan jämföra med när jag hade oturen att få tarmparasit på en av katterna. Total rengöring av låda varje dag. Då skurade jag rent mekaniskt med tvål och vatten, därefter ångtvättade jag med en ångtvättningsmaskin och till sist skurade jag med Virkon. Mekanisk rengöring tvättar bort bakterier, hettan från vattnet dödar det som eventuellt är kvar och likaså Virkon/sprit.

Finns ju kattsand för urinprovstagning :up:
Absolut, men häller man dessa plastkulor i en smutsig låda blir urinprovet inte särskilt bra...
Till TS: skura ordentligt med diskmedel och hett vatten och skölj noga och låt torka torr skulle jag säga är fullt tillräckligt. Sen hälla i plastkulor eller opoppade popcorn (inte microvarianten för salt o fett vill man ju inte ha i provet). Sen bara vänta på att kissen blir nödig!
Lycka till!
/Pimy som jobbar inom smådjurssjukvården

Jag tog diskmedel faktiskt och fick en liten påse med plastkulor från veterinären. Idag blev det dock inget prov för jag var tvungen att avbryta och hälla tillbaka gamla sanden så jag lär diska lådan igen imorgon :meh: tiden rann iväg.
Jag hoppas på bättre tur imorgon och att den andra katten kan hålla sig ;)

Vill bara tipsa om - ifall man har en katt som min som totalvägrade befatta sig med plastkulorna - att man annars kan använda sin vanliga sand, smyga lite på katten och snabbt stoppa in en soppslev under rumpan på den när den börjar kissa. Funkar kalas! :)

Senast ändrad:
Vill bara tipsa om - ifall man har en katt som min som totalvägrade befatta sig med plastkulorna - att man annars kan använda sin vanliga sand, smyga lite på katten och snabbt stoppa in en soppslev under rumpan på den när den börjar kissa. Funkar kalas! :)
Vi körde också den varianten. Dock blev katten rädd när vi kom med sleven så hon ryckte till och lyckades få ned lite sand i sleven... Så provet blev inte superbra. :down:

Vi körde också den varianten. Dock blev katten rädd när vi kom med sleven så hon ryckte till och lyckades få ned lite sand i sleven... Så provet blev inte superbra. :down:

Ajdå! Min katt är så fokuserad på kissandet så han var helt obrydd om vad jag gjorde bakom honom. (Däremot blev han jätteförvirrad när han vände sig om för att krafsa över kisset och så var lådan tom!)

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 115
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 587
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat