Hur gör jag nu?

Corax

Trådstartare
Jag har fått tag på ett hösilage med TS-halt 56 och smrp på 55 kg/foder samt mj på 6.3 (blir en kvot på 8.7 och det borde han ju klara sig bra på utan krafftfoder egentligen?).
Hästen är en ettårig hingst som går på lösdrift. Han har legat på 8.0, där kvoten på hösilaget var 7.0 och det har han hållt sig fin på. Dock gör det inget att han ökar på lite i vikt ´nu då han växer mycket och börjar bli livligare.

Men... Han har ju fått kraftfoder (lucern, havre, krafft protein)två gånger om dagen och är en glupsk liten krabat. Samt att han behöver få i sig mineraler å sånt.
Så hur gör jag med kraftfoder? Hur mycket kan man ge av t.ex havre?
Vad jag har förstått så är det inte lika farligt att ge grovfoder med hög kvot mot vad det är att ge kraftfoder med hög kvot...
Och hur gör jag med övergången? Jag håller på att vänja in sakterligen men han får ju fortfarande full kraftgiva (även fast det mesta är lucern...).

Sv: Hur gör jag nu?

Jag förstår inte riktigt, är det tänkt att hästen ska gå på fri tillgång? Om så är fallet, behövs ingen nedtrappning av kraftfoder. Den enda övergång man behöver ta hänsyn till skulle väl vara grovfoderbyte.
Nej man behöver inte ge kraftfoder med detta hösilage vid fri tillgång, mineraler kan man ge tillsammans med en symbolisk klick av vad som helst.

Ja han går på fri tillgång, men jag var orolig för om han skulle få i sig för mycket om jag fortsätter med samma kraftfodergiva eftersom det nya hösilaget faktiskt är en del bättre. Han har ju fått lucern och Kraft Protein för att hjälpa upp det gamla grovfodrets värden.
Hur hög kvot kan man sätta en unghäst på?

Kontentan är alltså att jag kan fortsätta ge det han har fått eller strunta i det? Praktiskt. :D
Fast önskemålet är väl att 1: ge honom en ordentlig kraftfodergiva/dag 2: bli av med Proteinet.

Och som sagt så har jag redan börjat vänja in långsamt på det nya hösilaget.

Senast ändrad:

skulle i sånnafall ha gett han lusern, eftersom det räknas som grovofder är det snälla proteiner, ifall du vill vara säker på att han får i sig allt. unghästar behöver ju mkt protein när dom växer, och hästens proteinöverskott omvandas till energi.

Beräkna hur mycket din häst kommer att kunna äta vid fri tillgång, titta sen över behovet så att det täcks. Om det gör det, vilket jag utgår ifrån att du redan konstaterat så behövs förmodligen inte ens kraftfoder. Ska du ge något, kanske lucern är det bästa som sagt, men täcks behovet så finns ju inget varken krav eller behov av det fodermedlet heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Foder & Strö Hej! Jag har precis fått tillbaka analysen på mitt hösilage. Är inte jättehaj på exakta värdena hästen behöver av allting men vet ju att...
Svar
2
· Visningar
607
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka