hur gör jag nu med mina pelargoner?

mino

Trådstartare
i natt kom första frosten och jag har börjat plocka ihop mina ledsna utepelargoner. Vad gör jag nu med dem? ska jag klippa ner dem? Ska de stå mörkt eller ljust? Jag kan antingen ställa dem i källaren ljust i rumstemperatur eller kolmörkt och svalt (inte minus) i matkällaren. Men jag har inget svalt och ljust utrymme. Hur mycket ska man vattna om man sköter dem enligt konstens alla regler?

Sv: hur gör jag nu med mina pelargoner?

Matkällaren tills i jan/feb, ge dem en skvätt vatten ibland.
Ta upp dem och ställ i ljuset, klipp ner dem och efter 2-3 veckor planterar du om dem.
Så har jag lärt mig.

Passa dig i första hand för att vattna för mycket under vintervilan.

Första året ställde jag mina i verkstaden där det är frostfritt men halvljust/halvmörkt :crazy: och vattnade någon gång med en liten skvätt vatten. De flesta ruttnade bort för mig. Det andra året jag ställde undan dem på samma ställe blev det inte av att vattna dem, av olika anledningar. Trodde inte att det skulle vara något att ta fram till våren sedan, men de hade överlevt och blev jättefina.

Endel säger att man ska ta upp dem ur krukorna, ruska av jorden och hänga dem upp och ned i ett mörkt torrt rum. Har aldrig provat det, men kanske värt att testa.

Så vatten är i alla fall inte bra för pelargoner under vila, är min filosofi.

det funkar alltså att ha dem kolmörkt? Har en amaryllis från i julas i matkällaren och den har växt en 20 cm i mörkret trots noll omvårdnad. Det förvånar mig att nåt kan växa i totalt mörker.

ja jag testar hur det funkar i matkällaren. Det är såna som kostar typ 100 kr för 4 st så det är ingen större förlust om de inte klarar sig.

Är det såna som blommor hysteriskt när man köper dem?
I såfall kan de vara svåra att övervintra för att de är så hårt drivna.

Möjligtvis. Men de blommar fortfarande och jag köpte dem i maj-juni nån gång.

Blev inspirerad av den här tråden. Jag har tagit skott på mina stora pelargoner och tänkte sedan kasta dem. Men eftersom skotten nu tagit sig så tänkte jag prova att ta upp moderplantorna, ska av jorden och hänga de mörkt över vintern. Testa hur det går, går det inte så har jag skotten kvar i alla fall. Spännande att se till våren!

Jag har en granne som alltid drar upp dem ur jorden och förvarar dem hängande i garaget över vintern. Ca 70% klarar sig varje år. Han tycker det funkar bra.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hjälp! Mina krukväxter mår dåligt. Jag har en sådan här, Yucca Elephantipes enligt Ikea: Den står mitt i rummet, men öppen...
Svar
12
· Visningar
1 465
Senast: Korven
·
Trädgård & Växter Efter första sommaren med terass så börjar det ju bli dags att fundera på hur jag ska få blommorna att överleva vintern. Har en...
Svar
0
· Visningar
1 943
Trädgård & Växter Ja, frågan såg ni ju i rubriken. :) Jag har låtit den vara kvar i samma kruka som den stod i ute på altanen, nu står den i ett...
Svar
2
· Visningar
20 200
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka