Hur gör du/din hovslagare?

Snobben

Trådstartare
*Varmskoning
Bättre eller lika bra som kallskoning?

*Sidokappor(två) istället för tåkappa,hindrar hovens naturliga arbete?

*Boots istället för skor(typ Boa)någon som provat/har?
Hur funkar det?

På min häst sitter skorna bättre med varmskoning.Hört att sidokappor inte ska användas jämt,hämmar hoven.Funderar på boots,om man ska våga prova...
:banana:

Sv: Hur gör du/din hovslagare?

Det krävs inte lika mycket kraft av hovslagaren för att passa till skon när han/hon varmskor å andra sidan kräver det att hovslagaren har något att hetta upp skon med. Sidokappor låser hoven så den inte kan vidga sig på samma sätt som en sko med tåkappa. Ofta används den i perioder då hästen har problem av något slag. Jag brukar fråga min hovslagare om han har erfarenhet av en viss sko eller vad det kan vara om jag känner att jag skulle vilja prova. Vissa saker som boots t ex fungerar ju utmärkt på vissa hästar men inte alls på andra det är ofta lite individ relaterat och beror naturligtvis också på hur du vill rida din häst. Din hovslagare som (om du haft honom /henne länge) kan din hästs hovar kan förmodligen komma med en ganska kvalificerad gissning om hur det skulle fungera med boots just på din häst. Sen kan man ju alltid prova oavsett vad hovslagaren tror.

Varmskoning
Bättre eller lika bra som kallskoning? Vi kör kallskoning och det funkar bra!

*Sidokappor(två) istället för tåkappa,hindrar hovens naturliga arbete?Tycker att tåkappa är bättre än sidokappor pga att häste får en päron hov. Hoven blir längre men smalare, man vill ju ha runda fina jämna hovar. Men därimot om hästen tappar och trasar sönder hoven är sidokappor bra för dom tappar skorna sällan. Detta är MIN personliga åsikt.

*Boots istället för skor(typ Boa)någon som provat/har?
Hur funkar det? Har inte provat men jag håller mig till skor

Kram Favina :bump:

min kallskor lr vad man ska kalla det och INGA sidokappor
kör kallskoning-ser ingen anledning att skifta -dessutom e d lättare för hovslagern att fuska om de varmskor

Ingasidokappor,trycker in när hoven växer

Barfota
dvs varken sidokappor, tåkappor glödgat järn eller sömmar.

Har tidigare använt mig av boots och det fungerade utmärkt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 207
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka