Hur gör ni som har lösdrift...

J

janta

...men har hästar som behöver väldigt olika mängd med foder?
Hur har ni löst det?
 
Jag har lösdrift hemma. Har löst problemet genom att sätta upp en hagsluss i anslutning till andra hagen! Eftersom jag bara har två hästar för tillfället (väntar föl den 2/4) funkar det genom att det dräktiga stoet får komma in i hagslussen o äta medan ungponnystoet får stå inne i vindskyddet.

Hur vi ska göra när det blir fler pållar måste vi fundera vidare över. Förmodligen blir det nån slags uppbindning inne i vindskyddet? Eller så får vi helt enkelt (nåja) ta in dem i stallet när det är dags att fodra.
 
jag gör så att jag tar in mina två och två i stallet (har två boxar och två spiltor inne i stallet) på så vis får dom stå därinne och äta utan att dom blir stressade, dels av att dom andra hästarna försöker ta deras mat och dels slipper dom va själva. så de funkar superbra!! :banana: :banana:
 
Hejsan! Jag har fri tillgång på hösi och binder upp dem vid krubborna som jag har i lösdriften vid kraftfoderutfodringen en gång per dag. Då passar jag även på att borsta av och titta över hästarna.
 
Hej!

Mina tre ponnyer går på lösdrift och har fri tillgång till höet. En gång om dagen får de kraftfoder. Jag öppnar då haggrinden och de går själva in i ett litet stall precis intill hagen. Där har jag förberett maten som är i hinkar som står i bildäck. De välter hinkarna annars. ;) Varje hink står i ett hörn så de inte ska stressa varandra. Den ponny som först blir färdig motar jag ut i hagen. På så sätt får alla ha sin mat ifred. Hälsar Inelin.
 
:idea: bra ideer men en av mina äter 14 kg hö/dag och de andra två 6 och 3 kg. Om det bara var kraftfodret skulle det gå bra. Mrn jag ska pröva med era ideer först. Det kanske går skitbra.Hur gör ni med såna som är väldigt ranghöga och inte släpper de lägre i vindskyddet? Dom e ju aldrig där å andra sidan.
 
Hos oss äter flera olika mängd hö, det är blandat från shettis till Freiser, vi lägger ut den mängd hö varje häst skall ha och sedan så äter de som de vill. En del äter säkert mindre och en del lite mer, men hur de än gör så är alla i bra kroppslig kondition inte en enda är vare sig för fet eller mager, så de verkar sköta det bra.

MVH/
 
Hur gör ni med såna som är väldigt ranghöga och inte släpper de lägre i vindskyddet? Dom e ju aldrig där å andra sidan.

Viktigt med två ingångar till ligghallen, eller en bred ingång till vindskyddet så att även ranglåga hästar får tillgång till skydd. Jag har en lång foderkrubba med hö så att alla får plats att äta.
 
utfodrar du med kraftfoder bara en gång per dag? då hoppas jag att det är mindre än 400 g per giva..
 
Fri tillgång på hö och sen regleras det som behövs uppåt med kraftfoder.

Vi ger våra en gång om dagen men om någon av de skulle behöva MYCKET mat så löser vi det så att den får två gånger. Kommer bli så med det dräktiga stoet och treåringen i vår men då bor jag där så det blir lätt att fixa.

Patsy får 0,75kg krafft breed :)
 
400 g per giva? Det måste väl bero på vad hästen väger? Kommer inte ihåg, men visst är det väl någon maxgiva/100 kg häst och fodring?? :confused:
 
Man får ge max 0,4 kg spannmål (kraftfoder) per 100 kg kroppsvikt och tillfälle
 

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
318
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 294
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp