Hur gör man om man bara har två hästar?

L(i)FE

Trådstartare
Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på en gård. Eller att man har en och så ska man skaffa en till och dom ska bo på en gård som bara som två kommer bo på.
Då vill man ju att dom ska kunna vara kompisar och dela hage osv. Men det kan man ju inte VETA efter som att dom inte känner varandra?
Är det bara att ha dom i varsin hage i början och hoppas att dom kan bli kompisar sen då? Eller finns det nånting man kan göra så att dom lättare kan bli det? Alltså om det tillexempel är större chans om det är två ston eller ett sto och en valack osv.
Det kan ju inte vara så jätte o vanligt att man bara har två hästar eller? Och det är ju inte så kul ifall man köper en häst och dom inte trivs med varandra ALLS. Vad gör man då? Är det bara att sälja den nya då? Eller kan hästarna må BRA även ifall dom går i egna hagar bredvid varandra även om dom inte tycker om varandra? Själv klart så vet jag att många har sina hästar själva i hagen och så men nu undrar jag om dom mår BRA av det eller bara okej liksom.
 
Jag tror att man löper större risk att få två överdrivet sammansvetsade hästar om man bara har två än att behöva oroa sig onödigt mycket för att de aldrig kommer att komma överens. Ta det lugnt med ihopsläpp, de kan ju gå så de kan nosa över tråd och stå på box bredvid varandra ett tag först, sen ihop på bra med yta och helst gräs. Vet man med sig, inte alltid man vet, men om man vet, att man har en ranghög häst, så kanske man kan försöka undvika en ranghög till.
 
Jag tror att man löper större risk att få två överdrivet sammansvetsade hästar om man bara har två än att behöva oroa sig onödigt mycket för att de aldrig kommer att komma överens. Ta det lugnt med ihopsläpp, de kan ju gå så de kan nosa över tråd och stå på box bredvid varandra ett tag först, sen ihop på bra med yta och helst gräs. Vet man med sig, inte alltid man vet, men om man vet, att man har en ranghög häst, så kanske man kan försöka undvika en ranghög till.
Ja det är såklart en risk också!
Om den hästen som man har är lugn med att vara själv och så och man är noga att den nya som man köper också kan vara själv i stallet och i hagen osv. Tror du att det ändå är en stor risk då att dom blir som över be roende av varandra?
 
Ja det är såklart en risk också!
Om den hästen som man har är lugn med att vara själv och så och man är noga att den nya som man köper också kan vara själv i stallet och i hagen osv. Tror du att det ändå är en stor risk då att dom blir som över be roende av varandra?
Nu har jag visserligen tre men jag har varit noga med att låta mina vara ensamma då och då just för att de ska (fortsätta) vara vana vid det. Jag tror att just det problemet är större risk om man har tre hästar, har man bara två och rider och pyssla med dem borde de fortsätta vara lugna tänker jag :)
 
Ja det är såklart en risk också!
Om den hästen som man har är lugn med att vara själv och så och man är noga att den nya som man köper också kan vara själv i stallet och i hagen osv. Tror du att det ändå är en stor risk då att dom blir som över be roende av varandra?
Om de var trygga med det innan så tror jag som Blyger sa att bara man fortsätter med det så borde det inte vara några problem :)
 
Jag har två hästar och det funkar utmärkt. De har båda fått lära sig att vara ensamma hemma och båda kan lämna gården och den andre hästen utan problem. Men det krävs de del arbete att få dem så trygga. De går på lösdrift och funkar super ihop. Två valacker, 4 och 7 år.
 
Jag har två hästar hemma och har haft sen jag flyttade hit 2012. Tränar båda enskilt och de bryr sig inte. Förra sommaren delades de inte på över tre månader när jag brutit handleden men det var inga problem utöver några gnäggningar när vi satte igång igen.
 
Jag föredrar att ha samma kön på hästarna när jag har få, jag har insett att hagar utan könsblandning alltid är lugnare. Men jag har haft en hingst, ett sto och en valack också... Självklart då fördelade i olika hagar, valacken kunde gå med båda. Jag håller med om att det är sällan två hästar inte kan gå tillsammans, och att det är viktigt när man har få hästar att ensamträna dem. Det har lyckats bra med alla hästar jag haft, och det börjar bli ett gäng vid det här laget.
 
Jag hade två hästar i eget stall i många många år. Generellt inga problem men någon kunde inte gå med kompis och någon pallade inte att vara själv. Då får man helt enkelt vara beredd på att sälja om det inte går att lösa på annat vis
 
Tack så jätte mycket för era svar!!
Den hästen som vi redan har är ett d-ponny sto som iprincip tycker om alla. Jag kommer inte håg nu hur gammal hon är men tror ungefär runt 12.
Och den andra hästen kommer nog också vara ett ponny sto. Men HELST så skulle den vara av en o vanlig ras som man kanske måste köpa ifrån England så det skulle ju inte vara så kul om man gjorde det så funkade dom inte ALLS med varandra så man var tvungen att sälja den. Men det kanske inte skulle vara nån jätte stor risk om man tänker att den kanske är runt 5-8 är och ganska så lika i sättet som den vi har. Utan det kanske iallafall är en stor chans att dom skulle kunna bli vänner då?
 
Tack så jätte mycket för era svar!!
Den hästen som vi redan har är ett d-ponny sto som iprincip tycker om alla. Jag kommer inte håg nu hur gammal hon är men tror ungefär runt 12.
Och den andra hästen kommer nog också vara ett ponny sto. Men HELST så skulle den vara av en o vanlig ras som man kanske måste köpa ifrån England så det skulle ju inte vara så kul om man gjorde det så funkade dom inte ALLS med varandra så man var tvungen att sälja den. Men det kanske inte skulle vara nån jätte stor risk om man tänker att den kanske är runt 5-8 är och ganska så lika i sättet som den vi har. Utan det kanske iallafall är en stor chans att dom skulle kunna bli vänner då?
Min erfarenhet är att vanliga, vettiga hästar som är uppvuxna i flock eller vana att gå med andra sällan är något större problem :)
 
Mina två nuvarande hästar rök ihop ordentligt när de träffades första gången, men 1,5 år senare är de kompisar och gillar varandra. Ston.
De kan gnägga efter varandra och ibland springa lite i hagen när kompisen är iväg men jag tycker överlag att det går bra, och det blir bättre och bättre.

Har haft två hästar i omgångar genom mitt hästliv och tycker det fungerat helt okej.
För hästarnas skull vill jag helst ha en eller två till eftersom två inte blir en riktig flock, men tid och pengar räcker inte till för det just nu.
 
Mina två nuvarande hästar rök ihop ordentligt när de träffades första gången, men 1,5 år senare är de kompisar och gillar varandra. Ston.
De kan gnägga efter varandra och ibland springa lite i hagen när kompisen är iväg men jag tycker överlag att det går bra, och det blir bättre och bättre.

Har haft två hästar i omgångar genom mitt hästliv och tycker det fungerat helt okej.
För hästarnas skull vill jag helst ha en eller två till eftersom två inte blir en riktig flock, men tid och pengar räcker inte till för det just nu.
Vad jobbigt. Hade dom inte visat nånting innan heller att dom kanske skulle börja bråka? Alltså om dom kanske gick i varsin hage först eller nånting.
 
Jag har haft två hästar i taget sedan 2005. Jag har haft sto-sto i tre konstellationer där två fungerade bra men den tredje inte alls. Tur nog var det en lånehäst under en kort period så problemet löste sig av sig själv.
Jag har haft sto-valack i tre konstellationer där den sista konstellationen slutade fungera efter några år då valacken började försöka hoppa på stoet.
Jag har haft valack-valack i tre konstellationer där två fungerade toppen men den tredje konstellationen leker så hårt att de inte kan gå ihop när de inte går på gräs och distraheras av det.

Det är alltid ett vågspel men kan man läsa häst, har lagt sig av med ovanan att tänka i hierarki och har möjlighet att studera hästen man tänkt köpa när hen går i flock och därefter kan veta vilken uppgift den hästen har och om den matchar den hästens uppgift man redan har så är chansen större att det ska gå bra men precis som med oss människor är det kemi som till sist avgör om hästarna blir vänner eller inte. Tyvärr är det väldigt sällan sådan möjlighet finns och alldeles för få vet vad deras häst har för uppgift i flocken för de är fast i hierarkiträsket och tror att hästar har rangordning.
 
Om man har två hästar som inte funkar ihop får man ju ha dem i varsin hage. Det är självklart sämre än att de går ihop, men det är ju så man får göra. Det är oavsett rätt praktiskt att ha marken uppdelad i några olika hagar, även om hästarna går ihop. Då man man rotera hagarna.
 

Liknande trådar

L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 397
Senast: gulakatten
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 544
Senast: SiZo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 621
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp