Hur gör man bäst 2 boxar här (bild)?

bettysmatte

Trådstartare
Vårt nya stall ser ut så här:


Det ska stå en shettis och en d-ponny där. Ignorera de gamla boxar som är ritade nu. Det är antagligen inget vi kan använda. Ena boxen måste vara minst 4 kvadratmeter med en sida minst 1,6 m. Den andra boxen minst 7 kvadratmeter och en sida minst 2,2 m. Vill helst behålla alla dörrar, men den till höger kan sättas igen om det är nödvändigt.

Hur hade ni tänkt för att bäst utnyttja ytan???
 
Hur blir det om du har boxarna till vänster,där det redan nu är två boxar om jag förstår rätt? Hur långt är det från vänstra väggen till dörren på väggen uppåt?

Då blir ju iofs högra hörnet outnyttjat, men du kanske har t.ex skottkärra och sånt som behöver stå i stallet? Alternativt göra en skötselplats där.
 
Jag gissar (vi har inte flyttat in ännu så detta är alla mått jag har) att dörren är ca en meter bred och sitter på mitten av väggen. I så fall borde det ju vara nästan 2,5 meter från vänstra väggen till dörren. I så fall kunde det ju absolut kunna vara en lösning :) . Jag behöver ju ändå en uppbindningsplats också, och det kunde ju få plats på hägersidan då.
 
Vilken av dörrarna är den logiska entrén? Om det är dubbeldörren så har jag två förslag.
1. boxarna mot väggen mittemot. De blir då 2,5-3m x 2,9m om de görs symmetriska. Annars gör man en större till D-ponnyn och en något mindre till shettisen. 2.5-3m beror på dörren till höger... Uppställningsplats blir då till vänster utanför boxen.
2. boxarna mot vänster sida, samma sak där antingen två symmetriska eller två olika stora. Där går det ju enkelt att göra en box 3x3 och då blir den andra 2.4x3.
DSC_0590.jpg
 
Förslag nummer ett funkar tyvärr inte eftersom dörren i väggen längst bort måste få vara kvar. Den går nämligen ut till gödselplattan och är väldigt praktisk att ha kvar :) .
 
Förslag nummer ett funkar tyvärr inte eftersom dörren i väggen längst bort måste få vara kvar. Den går nämligen ut till gödselplattan och är väldigt praktisk att ha kvar :) .
Är dörren möjlig att flytta? I så fall kan ju alternativ 2 kanske vara något att fundera över.
 
Vårt nya stall ser ut så här:


Det ska stå en shettis och en d-ponny där. Ignorera de gamla boxar som är ritade nu. Det är antagligen inget vi kan använda. Ena boxen måste vara minst 4 kvadratmeter med en sida minst 1,6 m. Den andra boxen minst 7 kvadratmeter och en sida minst 2,2 m. Vill helst behålla alla dörrar, men den till höger kan sättas igen om det är nödvändigt.

Hur hade ni tänkt för att bäst utnyttja ytan???
Jag hade gjort nåt sånt här och definitivt satt skjutdörrar.
Nu vet jag ju inte om det är innermått du angett och exakt var dörrarna sitter. Men jag hade absolut prioriterat vettig boxstorlek.
 
Nu har vi påbörjat jobbet :) ! Just nu håller vi på med det mycket slitiga och smutsiga jobbet att ta ut innertaket. När jag stod och kollade i stallet häromdagen kom jag på att dörren till gödselstaden ju faktiskt kan vara inuti den större boxen (ser inga större nackdelar med det?) och, vips, så hade jag löst problemet. Den ena boxen blir då ca 4 x 2,2 meter och den andra ca 3 x 2 m. Det borde ju bli hur bra som helst till en d-ponny och en shettis, tycker jag :) ! Hela bredden blir alltså boxar, och sedan blir det kvar en liten gammal box i vänsterhörnet som kan användas till hö/redskapsförvarning samt en hyfstat stor yta framför d-ponnyns box som kan bli uppbindningsplats. Tror att det kan bli riktigt bra :) !

Sadelkammaren kommer att vara i en annan del av bygget.
 
dörren till gödselstaden ju faktiskt kan vara inuti den större boxen (ser inga större nackdelar med det?)
Det kan säkert funka, bara man hittar en bra lösning på själva dörren. Om det inte är en ståldörr så behöver den förstås förstärkas så den klarar sparkar tänker jag (även karmens infästning i väggen), och att man hittar en bra variant på handtag/låsning som dels är omöjligt för hästen att öppna och dels inte går att fastna i eller skada sig på.
 
Det kan säkert funka, bara man hittar en bra lösning på själva dörren. Om det inte är en ståldörr så behöver den förstås förstärkas så den klarar sparkar tänker jag (även karmens infästning i väggen), och att man hittar en bra variant på handtag/låsning som dels är omöjligt för hästen att öppna och dels inte går att fastna i eller skada sig på.
Fast den behöver väl inte klara mer än en vanlig boxdörr? Angående lås, så borde vanligt boxlås funka för det har hon aldrig lyckats få upp hittills.
 
Fast den behöver väl inte klara mer än en vanlig boxdörr? Angående lås, så borde vanligt boxlås funka för det har hon aldrig lyckats få upp hittills.
Nej, det behöver den förstås inte klara. Men persondörrar i allmänhet är ju oftast inte lika stryktåliga som boxdörrar. Och boxlås funkar säkert fint, tänkte bara på risken att skadas på utstickande delar inne i boxen. Går dörren inåt så behövs ju en låsläpp på väggen, och går dörren utåt så behöver man kanske tänka på låsets infästning i dörren (så att låset inte släpper från dörren vid tryck eller spark),
 
Nej, det behöver den förstås inte klara. Men persondörrar i allmänhet är ju oftast inte lika stryktåliga som boxdörrar. Och boxlås funkar säkert fint, tänkte bara på risken att skadas på utstickande delar inne i boxen. Går dörren inåt så behövs ju en låsläpp på väggen, och går dörren utåt så behöver man kanske tänka på låsets infästning i dörren (så att låset inte släpper från dörren vid tryck eller spark),
Jag var förbi huset en sväng och kollade då dörren lite extra. Den är riktigt rejäl och ca 5 cm tjock. Förhoppningsvis är det okej?
 
Vårt nya stall ser ut så här:


Det ska stå en shettis och en d-ponny där. Ignorera de gamla boxar som är ritade nu. Det är antagligen inget vi kan använda. Ena boxen måste vara minst 4 kvadratmeter med en sida minst 1,6 m. Den andra boxen minst 7 kvadratmeter och en sida minst 2,2 m. Vill helst behålla alla dörrar, men den till höger kan sättas igen om det är nödvändigt.

Hur hade ni tänkt för att bäst utnyttja ytan???

Som sagt. 2,2 är inte särskillt brett, speciellt när hästen ska rulla sig. Jag bygger f d-ponny o shettis men vill kunna ha D-ponnyn i den lilla boxen också. Den blir 2,60 invändigt och det känns på gränsen.
 
Som sagt. 2,2 är inte särskillt brett, speciellt när hästen ska rulla sig. Jag bygger f d-ponny o shettis men vill kunna ha D-ponnyn i den lilla boxen också. Den blir 2,60 invändigt och det känns på gränsen.
Möjligt att det är så, men det håller ju minimimåttet för vad som krävs, om jag inte missförstått? Å andra sidan blir ju boxen ca 4 meter lång, så 8,8 kvm totalt. Hennes nuvarande box är nästan kvadratisk, ca 3 x 3,1 meter. Så ytmässigt är de ju rätt likvärdiga... Får väl helt enkelt se hur det känns när det är färdigt!
 
Möjligt att det är så, men det håller ju minimimåttet för vad som krävs, om jag inte missförstått? Å andra sidan blir ju boxen ca 4 meter lång, så 8,8 kvm totalt. Hennes nuvarande box är nästan kvadratisk, ca 3 x 3,1 meter. Så ytmässigt är de ju rätt likvärdiga... Får väl helt enkelt se hur det känns när det är färdigt!

Samtidigt rekommenderas att man ökar måtten med ca 20% för bättre komfort (alltså kortaste sida ca 2,65). Det är ju minimimått och inte idealmått som anges. Men har man inget val så får man ju anpassa sig till omständigheterna. Jag hade velat ha större boxar men ytan är 5,60 x 3,6 så det får bli frontmått 2,95 och 2,65 för d-ponny resp. shettis. Väl tilltaget för shettisen, men det kanske inte alltid ska bo en så liten häst där.
 
Samtidigt rekommenderas att man ökar måtten med ca 20% för bättre komfort (alltså kortaste sida ca 2,65). Det är ju minimimått och inte idealmått som anges. Men har man inget val så får man ju anpassa sig till omständigheterna. Jag hade velat ha större boxar men ytan är 5,60 x 3,6 så det får bli frontmått 2,95 och 2,65 för d-ponny resp. shettis. Väl tilltaget för shettisen, men det kanske inte alltid ska bo en så liten häst där.
Självklart vill man ha så stort som möjligt. Jag hade helst sett att d-ponnyns box var typ 4x4 meter... Men den hon har i nuläget, som är ca 3,1x3 meter känns faktiskt rymlig, så jag hoppas att det inte känns väldigt trångt i den nya boxen med de lite annorlunda dimensionerna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 195
Senast: Ajda
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 206
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 923
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp