Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

L

Lillemim

Hej
Ni kunniga på området (me being a dummy ;) )....Om man vill gödsla i beteshagar hur skall man gå till väga?

Det gäller c:a 2 hektar gammal (läs inte gödslad på minst 10 år) beteshage med mycket ( säkert 50%?) maskrosblad och klöver jämfört med gräs.

---Vad skall man använda? (kväve?) - vi i stallet skall inköpa.
---Kan man strö ut för hand (jag vet 2 hektar, men ingen annan möjlighet just nu)
---Hur länge innan hästarna kan gå där?
---Blir det ökad risk för t ex fång pga att gräset som kommer blir kraftigt? Vi hade tänkt börja släppa om ca 2 veckor.

Mycket tacksam för svar :bump:
Hälsn Lillemim
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

Jag har träffat hästägare med hästar som gått på samma marker i många år utan minsta fångtendens som sen plötsligt fått fång på flera stycken efter gödsling. Kan det ha samband?

Det finns ingen riktigt bra enstaka undersökning om det utan man får lägga ihop data från många studier. Det finns en del belägg för att risken för fång skulle öka om man gödslar en beteshage som hästar snart ska gå i.

När man gödslar med kvave och fosfor ökar tillväxttakten i gräset påtagligt. Det blir då inte en högre koncentration av de till fångrisk kopplade sk ickestrukturella kolhydraterna per kg ts. Det finns flera studier på det.

Men gräset växer ännu fortare än vad det annars skulle gjort. Det blir alltså en snabbare ökning av den mängd ickestrukturella kolhydraterna bl a fruktan som hästen kan sätta i sig per dag än vad det skulle blivit utan gödsling. Detta är en möjlig mekanism bakom ett möjligt samband mellan gödsling och fång.

Sen måste man ju se till den egna situationen. Har du inte mat till hästarna utan gödsling måste du ju gödsla förståss. Är det en hästras där fång är ovanligt eller vanligt får man också ta med i beräkningen.

Men har du betesmarken inväxt av alla möjliga örter kanske det rent av är mer näring i det än ett rent gräsbete.

Om det växer mkt maskros är ju inte markerna kväve utarmade. Maskros är energirikt men innehåller dock rätt mkt av fruktaner.
Klöver är väldigt näringsrikt och innehåller små mängder av de ickestrukturella kolhydraterna (dock mer på hösten).

Själv skulle jag inte gödsla en mark där lättfödda hästar snart ska gå, även om det troligen ofta går bra. HH
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

Hej,
Tusen tack för svaret, men nu blev jag nervös.,
Har ett lättfödd halvblodsto som aldrig haft fång.
Stallkamraten har ett mindre lättfött halvblod och en ponny också.
Om man låter gräset växa så det blir längre då, är det mindre risk då eller kanske inte nej...huga Vill ju att de skall kunna gå ute länge på gräs så det räcker men är samtidigt rädd för fång...sen vill man ju inte att de skall få näringsbrist heller om det nu saknas viss näring i gräset..
Men tack för svaret.
Hälsn, Lillemim
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

Vi brukar sprida kalksalpeter på våra beteshagar innan betet samt någon gång mitt i sommaren, under en regnperiod under den tid gräset börjat tappa gnistan. På så sätt får vi fint sensommar/höstbete också.
Vi brukar som sagt sprida under regnväder, låta det sjunka ner och vänta med att släppa hästarna minst en vecka. har det under den veckan varit regnigt och fuktigt är det nog lugnt, annars får man väl vänta ett tag till.
Vi har denna sommar en fånghäst, och den hagen han ska gå i kommer inte gödas. Känns tryggare att ha en mager, "närinmgsfattig" hage eller vad man säger.
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

Lillemim skrev:
Hej
Ni kunniga på området (me being a dummy ;) )....Om man vill gödsla i beteshagar hur skall man gå till väga?

Det gäller c:a 2 hektar gammal (läs inte gödslad på minst 10 år) beteshage med mycket ( säkert 50%?) maskrosblad och klöver jämfört med gräs.

---Vad skall man använda? (kväve?) - vi i stallet skall inköpa.
---Kan man strö ut för hand (jag vet 2 hektar, men ingen annan möjlighet just nu)
---Hur länge innan hästarna kan gå där?
---Blir det ökad risk för t ex fång pga att gräset som kommer blir kraftigt? Vi hade tänkt börja släppa om ca 2 veckor.

Mycket tacksam för svar :bump:
Hälsn Lillemim

Kväve gödsling gör att proteinhalten ökar i gräset eller hö vallen. Därmed ökar fång risken.
Jag tror säkert det går bra att gödsla förhand eftersom jag har gödslat potatislandet med kväve gödsel, just för hand.
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

supergladis skrev:
Kväve gödsling gör att proteinhalten ökar i gräset eller hö vallen. Därmed ökar fång risken.
Jag tror säkert det går bra att gödsla förhand eftersom jag har gödslat potatislandet med kväve gödsel, just för hand.

Nej, proteinhalten har inget med fång risk att göra.Det är totala mängden s k ickestrukturella kolhydrater, särskilt de som kallas fruktaner som är förknippade med risk för fång.

Dessutom är det inte alltid så att proteinhalten ökar när man gödslar. Man måste över en viss mängd kvävegödsel per hektar för att vara säker på att proteinhalten går upp. Då ökar råprotein värdena med ett par % alltså rätt marginellt.

Smågödslar man går proteinhalten snarare ner. HH
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

Visst kan man gödsla för hand, det har jag gjort i flera år då vi tog hö i våra hagar innan hästarna fick gå där men numera har jag dom bara till bete och gödslar inte.
Min granne som hade en shettis gödslade sin hage ett år och då fick shettisen fång, så det är nog ingen bra ide. Då dom inte behöver något kraftigt bete. Tror för övrigt inte att större hästar heller behöver det om dom inte arbetar extremt hårt. Men det var inte det jag skulel diskutera jag vill bara berätta hur jag gjorde ifall du ska gödsla dina hagar.

Ta en hink inte alltför stor, häll i gödningen där som du köper hos granngården som också kan hjälpa dej med vilken typ du ska använda.
Håll hinken på armen, lättast att hålla armen runt hinken (hoppas du förstår hur jag menar.
Ta med andra handen gödningen ur hinken och släng från hinken och ut åt sidan med halvöppen hand (du får snart in den rätta knycken)
Gå genom hagen fram och tillbaka man ser ganska bra var man har slängt om hagen är hårt nerbetat sen förra säsongen.
Det låter kanske jobbigt men det är inte farligt alls. jag har som sagt gjort så i flera år och det har fungerat bra. Och tar man med sej en kompis så kan man gå och snacka under tiden så är arbetet lite roligare.
Men du ska nog som tidigare sagt fundera en extra gång om det verkligen behövs.
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

Jag vet inte hur det är med gödning men kan tipsa om att så om hagen iaf. Det finns säckar med betesvallfrön hos bla Granng***en som man administrerar på samma sätt som mårran berättar att hon gödslar. Innehåller alla möjliga växter som hästar äter och jag tycker att det fungerat bra. Marken vi sådde hade vilat i flera flera år så det kan hända att det var näring i den redan men inget särskilt gjordes med den innan och det enda underhållet den fått är lite mockning, putsning (innan betet precis (ca en v innan) för att se till att det korta gräset som hästarna äter kommer fram, en gång mitt i sommaren och en gång på hösten när de betat klart. Utsådd sker nu på våren, det får inte vara för kallt bara. Hästarna hade bete juni tom september förra året utan att de ville ha hö, sen blev det lite kallare på nätterna men de åt ändå bara några få kilon tillsammans (två stora + en shettis).

Om det är mycket maskroser kan det vara bra att så MEN jag vet inte om maskroserna tar över och kväver gräset, där är det nog bäst att klippa ner innan de börjat blomma så att man kanske kan få bort dem. Lite maskroser gör inget, min häst tex gillar dem, men det är kanske inte så bra om hela hagen är full utav dem.

Usch vad jag svamlar, det kan inte vara hälsosamt att vara uppe så här tidigt på en lördag! :angel: ;)
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

Hur har du sått fröna ?? Bara kastat ut dem ?
Äter inte typ fåglar upp dem om man inte täcker met tex. jord ??
Skulle verkligen behöva fixa min hage som oxå börjat få mycket mossa :(
Någon som har ett tips mot det ?
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

höns skit e super bra,de använder gannen på gärdena här,växer som ogräs.. mums:)
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

Kan man gödsla med kodynga, alltså åhh vad heter det.....:confused: som samlas upp i cisterner, lös gojja.
Jag har gammal åkermark i mina hagar, alltså ängar som kor har gått på i många år utan att man sått eller plöjt. Bra för ridhästar och ponny men unghästarna behöver nog lite mer "kräm" i betet.

Funderar på att sprida ut löst kogössel men vet inte vad hästarna tycker om detta, eller om det är en dålig ide. Skulle göra det nu i så fall så det får ligga 1 månad. Vad tror ni?

Mvh Hanna
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

Du kan gödsla med sväm som det heter:smirk: , MEN då bör det göras relativt tidigt på säsongen, innan gräset har hunnit komma så långt +att det helst ska regna ett par gånger innan hästarna släpps där.
 
Sv: Hur gödsla beteshage? (där hästar snart skall gå)

Vi har kastat ut fröna bara, inte märkt att fåglarna skulle vara där mer än vanligt. Man får kolla hur det blåser bara så att alla frön inte hamnar utanför staketet. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Vi står inhyrda på en anläggning där ägarna inte själva är hästinsatta, men mycket kommunikativa och villiga att investera och lägga...
2 3
Svar
55
· Visningar
17 554
Senast: Trix
·
A
Hästvård Nu närmar det sig betesdax med stormsteg. Jag vet dock inte vilket bete jag skall välja och jag behöver hjälp! :bow: Jag vet inte...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: jenn1e
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp