Hur gjorde ni.

K

Krulidut

fram med era sätt att lära in

Galopp
Ställande och böjande hjälper
Formen - arbeta bakifrån

kom gärna på mer :)

jag börjar som ni säkert läst, rida in en 5-6 årig gosse som jag vart med från början, import 2003-4.
Började inridning 2007 då han var väldigt bångstyrig då vi longerade med mig på ryggen. Tacka gud för min balans :angel::bow:
iallfall så tycker jag att han funkar bra och är trevlig.
Vi kan väll lite nu så som skritta frammåt, trava med tre växlar sakta, normal och snabb, svänga, stanna den lätta grunden. Skritta kan han väll i 3 växlar med

men nu är frågan hur ska man lära in galoppen måntro?
Jag har tänk på att (rider i en hage som är större än paddock..) ta med annan häst när man kommer till galoppinlärning så att jag lägger framm galopp skänkel samtidigt som ägaren fattar galopp på den andra hästen och sedan göra några galopp fattningar på det viset

eller

Galopp skänkel fram ställa till ex. vänster för att fatta höger (få han att snegla åt det hållet och på dt viset låsa vänster bog.) sedan "jaga" fram galopp. tror i och försig inte att han är så svår att fatta på efter som att han har fler växlar inlärda.

Spö är inte med på menyn kan jag säga då jag tror att han skulle bocka så in i :devil: då han är bakskygg och antagligen blivit slagen när han importerades från estland :smirk: så inte gärna.

när vi lärde in galoppen på en annan import. från samma stuteri hade vi en lååång inhängnad gång då vi "jagade" fram galoppen mot stallet, men nej känns inte som ett alternativ xD ja den ägaren var oseriös och jag fattade ingenting.
men pollen lärde sig galopp iallfall fast hon fattar den hon vill :smirk: där av min misstänksamhet till att jaga fram att de väljer själva och fattar lite sådär i förbifarten istället för att lära sig höger vänster

jag kommer få hjälp men jag måste ju fatta galoppen själv :D det kan inte människan på baken göra ;)

fram med tips nu

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gjorde ni.

puttar *stånk och stön*

vad skulle ni gjort

1/ ha med en annan häst

2/ ställa och sedan "jaga" fram

3/ lång gång och jaga fram mot stallet :smirk: inget riktigt alternativ men endå XD

4/ Annat altrnativ

puttar

hur får ni dem att slappna av och ge efter ni nacken och söka sig till bettet då? :D :angel: koooom igen

aja ingen svarar men jag skriver

idag red jag ut en sväng i en stor hage och ägaren gick, han fick sepe ryck när lillebror gnägga då han bara knyckte till och stack, jag red på halvlånga tyglar (altså inte super korta utan mer normal långa/korta) och gjorde då felet att vicka hans hals mot stallet och inte från stallet. sååååå jag åkte av i en buske :D weei.
hoppade upp igen och red i den lilla hagen, han sökte sig ner till bettet flera gånger - villket jag villl då han är så spänd.

Travade lite men han bröt av hela tiden - tips motages
och frös fast, vek då halsen på han och drev.
Han spände sig så mycket så att när vi travade idag så var det antingen vagga fram i nått trav liknande eller skutta fram spänd som en pilbåge :smirk:

Jag lärde in galopp på ridtur i skogen. Vi travade på och där det var dags för galopp bara fattade vi galopp, hade med sällskapshäst. Var inga bekymmer alls. Lära in vilken de ska ta får man ju ta lite senare när man fått mer direkta fattningar, då lägger man ju in vikthjälper och är mer precis och bryter av och gör om ifall de fattar fel. Men i början ska ju all galopp vara positiv så då 'skiter' man i vilken det blir.

Precis så...
Behöver inte "jaga" men ändå komer det tillslut..
Att söka sig neråt kommer då han börjar få mer förståelse för gas o broms...då du blandar dessa sedan jue..:) Rid på känslan o driv hästen framåt i ett gott arbetstempo, utan att hetsa! Så kommer de sig....lär du honom flytta för skänkeln(samma sätt som du lärde hoinom drivande) så fromar du honom mred det sedan...

Lycka till!

Jag lärde min unghäst fatta galopp på kommando vid longering först. När han kunde det började jag lära honom fatta när jag red, då i hörnet just när vi va påväg ut på långsidan mot stallet. Jag sa tydligt galopp och om det behövdes petade jag lite med spöet. Viktigt att man liksom inte kastar sej fram o jagar, utan sitt som vanligt o släpp ev lite på innertygeln så hästen kan "häva sej iväg", beröm mkt när den förstår och upprepa på samma plats tills det sitter.

Min stannade oxå hela tiden i början när vi skulle trava. Tror det är för att dom har svårt att hålla balansen i början. Det kommer bli bättre allteftersom, men man kan ju hjälpa dom genom att hålla sej på rakt spår eller stooora volter, o va noga med att man sitter rakt och i balans.

fast udag longerade jag han och han kunde trava (han har någon jogging trav..) så jag undrar om det är så att han reagerar på vikten på ryggen, för rakt sitter jag :D

galoppen kommer inte vara några problem märkte jag idag :rofl:
travade över en 20 cm hög träbom och efter det stack han :angel: ocj jag drev, han var för stark s¨kah drev på han tills jaghade kontroll och bröt av :smirk:

jag skulle börja med att lära hästen att fatta galopp för rösten ex.vis vid longering, ett "galopp" samtidigt som man "jagar fram" hästen lite med pisken.
när det sitter använder man samma kommando när man sitter ovanpå, i kombination med skänkelhjälpen för en vanlig galoppfattning

ställande böjande hjälper och "formen" är inget man lär hästen rakt av utan ngt som kommer när hästen är väl på grundhjälperna och stark nog

Jag satt liksom du och funderade hur fasiken jag skulel lära galoppen på min häst...I går så var då de dags..Jag travade i paddocken när jag kom till hörnet och skulel trava ut ifrån de manade jag bara på och sa smack och hon fattade galopp på en gång.
Detta gjorde jag 3 ggr och hon fattade galoppen på en gång när ja manade på och sa smack..

Jag har lärt henne från marken att smack betyder från stillastående skritt. från skritt betyder de trav och från trav galopp.

Proo betyder stanna ett pro trav ett till skritt och för att hon ska stanna säger ja Hauooo(stavas???)

Alt 4) Longera, lära in röstkommando för galopp där. sedan när det sitter, dvs inte efter ett eller två pass i lina, rida på eaxkt samma ställe som jag longerat på, rida lätt eller två i lätt sits för att inte störa, INTE skänkla, fäppla med tyglar el annat utan bara ge röstkommando för galopp.
Att galoppera så en period och sedan kombinera galoppskänkel och rösthjälp en period innan man tar bort rösten.

Man behöver inte "lära" hästen att arbeta i form, man lär den att ta kontakt med bettet och det genom att vara mjuk i handen så att hästen vågar söka kontakt. Sedan kommer formen när man ställer dem i hörnen, serpentiner osv, arbetar bakifrån gör de när man ber dem aktivera bakbenen, höger skänkel för höger bak och vänster skänkel för vänster bak. Det är inget man aktivt tränar på, gör man rätt kommer det automatiskt, mina har sökt formen i skritt och trav redan efter 10 - 20 uppsuttna pass...

första man gör när man rider själv är att man lär hästen att flytta fram-bakdel-sidförande och halt i skritt. att man INTE lär hästen att så fort det kommer ben så blir det gas! och det är minst lika viktigt att lära hästen att bettet betyder inte bara sakta ner!

först måste hästen vara befäst i skritt-trav-galopp halt, gasa minska på lina.

när du sedan kommit så långt att du ska gallopera så gör du helt enkelt ljudet för galopp och "gungar" lite.

så har jag gjort med den häst jag ridit in. 3dje gången så var han mkt bättre än många "svenssonhästar"(som bara går fortare när man vill flytta och tappar bjudningen så fort man tar i bettet).
jag är lite av uppfattningen att hästar börjar bocka/vilja ha av sina ryttare om man går för fort fram när hästen inte är redo och eller i kombination med dåligt ledarskap.

puttar

hur får ni dem att slappna av och ge efter ni nacken och söka sig till bettet då? :D :angel: koooom igen

läs min tråd på western, visst e jag dålig på att förklara men det funkar super på hästen jag ridit in. redan första ridturen själv så sökte han sig nedåt.
enda gången han höjjer upp huvudet är när han kommer i obalans (har inte riktigt fått in takten än i traven)
jag kanske har suttit på han 10-15ggr totalt (inkl när jag blev ledd första gångerna) så vad mer kan man vänta sig...

knapp

kommer antagligen inte rida hästen så ofta då den bor för långtt borta, ägaren arbetar och han är aldeles för svår som första rida in objekt.

Alt. 4
Rid ut i skogen med sällskap och sen är det bara att smacka och hänga med ;) Ute får hästen en helt annan frammåtbjudning och de allra flesta hästar tar själv initiativet att börja galoppera, då är det bara att berömma och hänga med :)
Samtliga hästar jag ridit in har jag gjort så med, börjar väl närma sig 30-talet nu.
Lycka till!

Hur rakt du än sitter kommer han ha problem att hitta den nya balansen med ryttare. Någon jämförde det en gång med att springa runt med en jätte tung rygga, det blir en ny balans att finna.. så har han svårt att trava utan dig så har han antagligen jättesvårt att trava med dig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 655
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 380
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17