Hur ger ni morötter?🙂🥕

Jag ger bara frystorkade morötter som får svälla med betfor. Jag är allergisk mot morötter och kan inte hantera färska. :crazy: Men hästen är nöjd så det är väl det viktigaste.:D
Ibland får hon morötter av andra och då blir det oftast stora bitar så att hon får tugga lite.
 
2-3 morötter i bitar om ca 3 cm. Det går så mycket morötter annars... och så delas det ibland med både boxgrannen, lillshettisen och matte 😁
 
Jag ger min 1-2 st morötter per dag i småbitar som jag biter av. Ger de vid träning och sadling/ täckning som min häst hatar.
Vet folk som har skalat och skivat i fina skivor men vet inte varför det skulle vara bättre 🤔
 
Jag ger dem hela men håller i moroten och låter hästen få bryta av bitar själv.. Sist jag gav morötter var jag lite stygg och smaskade i mig halva moroten själv. Jisses vad hon blängde på mig. Man skulle nästan kunna tro att hon ätit blängsylta och inte morötter. :D
 
Konstig rubrik???? Ja, hur ger ni morötter? Hela? I bitar? Skivor? Riven? Morotsskal efter att ni skalat dom till eget bruk? Är ni rädda för att era hästar ska sätta i halsen?
Brukar bryta den i lite mindre bitar men inget jättenoggrant. De är ju hästar så de löser oftast att tugga i sig en morot, har de problem med tänder eller liknande är det ju bra att dela i mindre bitar men behövs ofta inte mer än att bryta isär den lite. :)
 
Håller i den så hästen får bita av bit efter bit, alternativt att jag bryter av den i bitar (långsmala formen som de är), skär aldrig i slantar! Morfar lärde mig för länge sen att man absolut inte gör så för risken med foderstrupsförstoppning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 578
Senast: mily
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 908
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 068
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 658
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp