Hur ger ni era hästar foderjäst?

Sv: Hur ger ni era hästar foderjäst?

Jag ger pållarna Hippos foderjäst ;) Eftersom jag handlar foder på travet (Hippos produkter) då blir det så.

Hm, då kan vi ju inte jämföra alls, kanske...:(

Jag har iaf bestämt mig för att ge 4 dl, alltså 360 g som mest, för att se om hon blir bättre.

Hur snabbt bör man märka att magen blir stabilare? 1 vecka?

Jag gör iordning 2 dl betfor i hinken, med ganska mycket vatten, och lägger sedan jästen ovanpå utan att blanda. (Lägger sedan lusern och mineraler ovanpå jästen...)

Vill helst inte att jästen når kanterna på hinken, då det kläggar fast ordentligt och blir svårt att diska ur, plus att hästen ju inte får i sig allt.

Elvira tycker att det är jättegott och puttar bort lucernet för att komma åt "ölet" först. Kanske ska ta med henne nästa gång vi går på krogen...;)

Jo, det finns ju olika sorts foderjäst! :idea:
Verkar som att hästar föredrar äta foderjäst framför lucernet :angel:
Märren min tar bort lucernet för att komma åt betforn + foderjästen. Sen går hon till foderhäcken o äter hösilaget, men inte åt hon upp lucernet heller... :eek: Märkligt....Kanske borde man byta ut lucernet mot sojamjölen istället. För hon äter helst betfor med foderjästen för det är sååå gott, tycker hon själv. De andra foder går bort.
När jag kommer med hinken med maten i står hon vid grinden o väntar, sen följer hon efter o när jag hällt maten i krubban äter hon bara betforn o foderjästen men inte lucernet.
Har provat ge först bara betforn o foderjästen, sedan la jag i lucernet (lucern piller, det är danskt. Behöver inte blötas ner, eftersom hon var trött på "kladdig" mat som Krafft lusernpellets) men hon åt inte upp lucernet. :crazy:

Men äter hon inte lusernet alls, eller tar det bara lång tid innan det försvinner?

Jag tycker snarare att det är positivt om hästen äter riktigt sakta och går ifrån krubban mellan varven, hellre det än att ha en häst som kastar sig över krubban och slänger i sig fodret som om det var den enda mat den fick...;)

Elvira kan spara sitt lusern länge, hon äter gärna hö mellan tuggorna och kan ha kvar lusern fram till nästa utfodringstillfälle. Så länge hon inte sparar över natten (då hon ju har lång tid på sig att äta upp) så tycker jag att det är ett helt ok ätbeteende. :)

Jag har ju en shettis, som gärna smiter dit o sno åt märrens lusern som finns i krubban som hänger :devil:
Sen är lusernet redan slut när jag kommer tillbaka efter 5min för o se om han snott vilket han har gjort. Den lille :devil: :crazy:

Men det är nog för att märren tycker väl att lusernet är tråkigt foder.....:angel:
Får väl åka o köpa sojamjölen, som man kan blanda i betforn med de andra. Kräsne märren, med andra ord ;)

Någon som kan svara på detta?
Hur snabbt bör man märka att magen blir stabilare? 1 vecka?

Funderar nämligen på att även prova loppfrön, men vill såklart ge jästen en chans först...

Ja som rubriken lyder. :D

har förstått att vissa ger det torrt och andra blandar i betfor osv.
Vill gärna veta hur ni gör för att det ska slinka ner! :bump:

Min pålle, som visserligen inte är speciellt kräsen så får han lite kraft ponny och 3 dl foderjäst sen blandar jag det med vanligt kranvatten :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
635
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka