Hur går jag vidare???

S

Sara-Ida

Som några av er vet har min häst - drygt 170 hög och lång i kroppen - aldrig känt sig trygg i trailern. Hon har särskilt de två senaste åren varit mycket svårlastad och bara gått in under direkt tvång, efter en lång kamp. Så hände då det som inte fick hända för 3 veckor sedan: Efter en lång stunds slagsmål gick hon in i trailern. Väl där hoppade hon till av rädsla när jag stängde den övre luckan, med resultat att hon fastnade med ena hoven uppe på bommen. Efter en stunds paniskt sparkande åkte andra frambenet över och sedan var katastrofen ett faktum... Hon krängde över mellanväggen och bommen med bakbenen och lyckades till sist ta sig ut genom skötarluckan med en rad omfattande sårskador och chock som följd.

Nu till frågan: är det någon idé att träna denna häst - som jag tror lider av klaustrofobi i trailern - att gå in i en transport igen? Ofta när jag lastar ur står hon och skakar och svettas. Hon tycker uppenbarligen att det är fruktansvärt.

Sv: Hur går jag vidare???

Om du ska träna kanske det är bäst att ta en annan typ av transport? T ex hästbuss, där står ju hästarna annorlunda.
Eller att du tar hjälp av ett "proffs" (t ex NH-tränare med bra rykte), allt för att undvika att hästen kopplar det med incidenten. (blir ju lätt så att det finns kvar i ens eget huvud och att man påverkar hästen)

Att bara ge upp med lastningen känns egentligen inte som ett alternativ, hur går det om man inte kan ha kvar hästen och måste sälja? Eller om hästen måste till klinik? Man kan sällan räkna med att rida hela vägen... :crazy:
Men låt det ta den tid det tar och undvik situationer där du *måste* lasta. Ha inte som krav att hästen till varje pris måste på, en dag kanske det räcker med att den står i närheten av transporten och tittar in utan att dra iväg.

Om du ska träna kanske det är bäst att ta en annan typ av transport? T ex hästbuss, där står ju hästarna annorlunda.
Eller att du tar hjälp av ett "proffs" (t ex NH-tränare med bra rykte), allt för att undvika att hästen kopplar det med incidenten. (blir ju lätt så att det finns kvar i ens eget huvud och att man påverkar hästen)

Jag har planerat att köpa hästbuss, orkar inte slåss med henne i fortsättningen och är livrädd att hon hoppar igen. :crazy: Jag bara undrar om det är någon idé att träna henne att åka trailer eftersom hon uppenbarligen hatar det. Kan man ändra på sådant?

Usch, stackars häst :(

Ta hjälp av lastkunnig människa som du litar på, använd en hästbuss alt. en transport med urlastning fram (så hästen kan gå igenom transporten till at börja med)

Jag tror personligen att det ska gå att träna bort klaustrofobin, om man tar det lugnt, inte tvingar och får hästen trygg igen.

Som ovanstående skrev, hur ska du göra med hästen om man blir tvungen att åka till klinik? Eller sälja? Egentligen finns inte alternativet att låta bli. Det skulle vara att blunda för ett problem som man själv skapat.

Vårt sto har lagt sig ner i trailern ett antal gånger och jag fick åka med henne ett tag. Hon var mycket svårlastad och vi var aldrig säkra på i vilket skick trailern eller vi skulle vara när vi var klara (hon klarade sig alltid fantastiskt bra).

Vi började med att köra utan mellanvägg, Lasta med fronturlastningen öppen, le henne igenom släpet otaliga gånger, ha bomullstussar i öronen, alltid göra likadant (min man leder in henne, jag står med longerlina utanför) alltid få in henne fast hon krånglat, däremot har vi inte alltid bundit upp henne, men in skulle hon.

Nu har vi skaffat större trailer och det går bra (även om hon blev förbannad för att hon inte kom loss förra veckan och lyckades få frambenen över mellanväggen). Hon åker med kompis, vill gärna gå in men kastar sig ur när vi är framme, så vi har lite att jobba med.

Mina tips till dig är att prova större trailer, skaffa travtussar till öronen (det har vi nu, det är kanon, det är hög bullernivå i släpet vid körning), använd bara väldigt hästvana medhjälpare, ha en plan om något händer (vi har alltid kniv i närheten osv), använd hjälm och säkerhetsväst själv, lasta ALDRIG under tidspress, använd många gånger till att gå in och ur osv utan att sätta fast hästen, ta bort mellanväggen om du kan.

A

Mina tips till dig är att prova större trailer, skaffa travtussar till öronen (det har vi nu, det är kanon, det är hög bullernivå i släpet vid körning), använd bara väldigt hästvana medhjälpare, ha en plan om något händer (vi har alltid kniv i närheten osv), använd hjälm och säkerhetsväst själv, lasta ALDRIG under tidspress, använd många gånger till att gå in och ur osv utan att sätta fast hästen, ta bort mellanväggen om du kan.

Tack för tipset! Men hur vågade du åka med i trailern? Hade jag varit där när hon hoppade hade jag varit död... :eek:

Mitt sto la sig ju och visade inga tendenser att vilja över frambommen. Jag rekommenderar dock inte detta till någon.

Man stänger lilla luckan försiktigt om den inte är van.

Hann ni inte stänga skötardörren eler vad?
förstår inte. Det går ju bara inte:confused::eek:

skulle köra utan inredning förutom fram o bakbom.
O köpa ett sånt där säkerhetsbälte åt den.

Man stänger lilla luckan försiktigt om den inte är van.

Hann ni inte stänga skötardörren eler vad?
förstår inte. Det går ju bara inte:confused::eek:

skulle köra utan inredning förutom fram o bakbom.
O köpa ett sånt där säkerhetsbälte åt den.

Hon är van vid att vi stänger luckan, hon har transporterats många, många gånger, men hon skyggade ändå till. Dock är hon lång i sin rygg och får liksom inte plats att ta ett steg framåt, vilket gjorde att hon hamnade fel... (Dessutom är det svårt att stänga den försiktigt om man inte är 1,90 lång.) Vi kunde ju inte bara stänga skötarluckan när hästen hade fastnat med hoven på bommen och inte kom loss, eller vad menar du? Detta hände omedelbart då bakluckan stängdes. Då var min mamma fortfarande kvar där framme och försökte få loss henne.

en nära vän till min hade en mycket svår transporterad häst(ca175cm), gick över bommer ett antal gånger och förstörde hela trailern.
Dock upptäckte dem att hon stod helt still när hon fick sällskap i trailern av en liten minishettis. Sen var de tvugna att avliva shettisen efter som den bröt benet i hagen :(
Då kom problemet tillbaka.
Då gjorde ägarna en chansning och köpte en lastbil. Vet inte om det är för att hästen står baklänges eller om det känns annorlunda för henne men hon har aldrig vatt så lugn under en transport tidigare. Hon står helt stilla!
då kan ju alltid testa med lastbil?

Då gjorde ägarna en chansning och köpte en lastbil. Vet inte om det är för att hästen står baklänges eller om det känns annorlunda för henne men hon har aldrig vatt så lugn under en transport tidigare. Hon står helt stilla!
då kan ju alltid testa med lastbil?

Jo, jag har nästan bestämt mig för det. Stor kostnad, men då kan man ju dessutom ta med en häst till som sällskap utan att det blir trångt. Det känns dessutom säkrare. Problemet är väl om jag skulle bli tvungen att sälja henne någon gång. Så det är därför jag funderar på om det är mödan värt att träna henne att åka transport på vanligt vis.

Jo, jag har nästan bestämt mig för det. Stor kostnad, men då kan man ju dessutom ta med en häst till som sällskap utan att det blir trångt. Det känns dessutom säkrare. Problemet är väl om jag skulle bli tvungen att sälja henne någon gång. Så det är därför jag funderar på om det är mödan värt att träna henne att åka transport på vanligt vis.

jag förstår.
men det finns gamla billiga lastbilar, dom är inte så snygga men det går lätta att piffa upp dem:)
med lite fantasi och krativitet kan man renovera den ganska enkelt och det behöver inte bli fruktansvärt dyrt.
men såklart, man måste ju ha annat körkort också och om du inte har det så blir det ju kostnader där också.

Jag hade börjat med att låna en fronturlastad transport. Och dag 1 övat endast genom att leda igenom släpet. Strippa det om hästen känner sig bättre till mods.

Tränat detta 2-3 dagar. Sedan lagt på frambommen, serverat middag i transporten. Transporten är alltså matplats. Man stannar där och äter, och sedan får man gå ut när man är någorlunda avslappnad. Fortsatt med detta i en vecka. Ingen bakbom. Möjligen provat att stänga fram om hästen är lugn.

När detta är OK hade jag provat att ha stängt fram, fortsatt servera måltiden inne i släpet, och börjat föra väsen och gå bakom. Prata, gå på lämmen, bankat lite lätt på väggarna etc.

När även detta är OK, är det dax att lägga på bakbommen. Fortfarande med rutinen att ett mål mat serveras i transporten.

Jag har planerat att köpa hästbuss, orkar inte slåss med henne i fortsättningen och är livrädd att hon hoppar igen. :crazy: Jag bara undrar om det är någon idé att träna henne att åka trailer eftersom hon uppenbarligen hatar det. Kan man ändra på sådant?

Visst kanske det finns något extremfall där det verkligen inte går, men rent generellt så går mycket mer än man tror när man hittar rätt metod och har tålamod.
Men just för att man måste hitta rätt metod så kan det löna sig att ta hjälp av "proffs" som kan testa nya metoder på hästarna än de man själv redan provat. Och som sagt så borde risken vara mindre att ens egen negativa erfarenhet av situationen smittar av sig.

Fast om den är på väg över frambommen måste man ju stänga allt framtill o få den att tänka bakåt.
jag har snabbutlösande bommar både fram o bak-utifrån. Har aldrig behövt använda den i fram, men det är ändå bra att ha.

vet inte om en lastbil är bättre om den inte är stor C-kort.
Många spiltor i dessa är ännu trängre.
Är ditt släp av ngt äldre modell?min stora 184- får plats gott o väl i mitt.
Den på 168-har en 30- cm kvar till bakbommen.

PSJag vet att du är rutinerad.DS

man får noga börja om från början- som Lovisael..... menar.

Senast ändrad:

Jag hade börjat med att låna en fronturlastad transport. Och dag 1 övat endast genom att leda igenom släpet. Strippa det om hästen känner sig bättre till mods.

Tränat detta 2-3 dagar. Sedan lagt på frambommen, serverat middag i transporten. Transporten är alltså matplats. Man stannar där och äter, och sedan får man gå ut när man är någorlunda avslappnad. Fortsatt med detta i en vecka. Ingen bakbom. Möjligen provat att stänga fram om hästen är lugn.

När detta är OK hade jag provat att ha stängt fram, fortsatt servera måltiden inne i släpet, och börjat föra väsen och gå bakom. Prata, gå på lämmen, bankat lite lätt på väggarna etc.

När även detta är OK, är det dax att lägga på bakbommen. Fortfarande med rutinen att ett mål mat serveras i transporten.
knapplån

till ts

Min häst har också råkat ut för en olycka i transporten, Det var i samband med att hon var med när vi lasttränade en annan häst. Det är en ganska lång historia men innebar sedan att hon var helstirrig när hon väl kommit in i transporten och någon rörde sig i transporten eller utanför. Jag har gjort ungefär som Lovisaleonora beskriver i det jag citerar. Det har tagit lång tid, inte frågan om dagar precis. Men nu står hon still och vi kan stänga bakom utan att hon grips av panik. För hennes del har det handlat om att få tid att vänja sig igen. Det ser ut att fungera för henne men gör kanske inte med alla hästar.

Fast om den är på väg över frambommen måste man ju stänga allt framtill o få den att tänka bakåt.
jag har snabbutlösande bommar både fram o bak-utifrån. Har aldrig behövt använda den i fram, men det är ändå bra att ha.

Nu har jag aldrig varit med om detta förut, det var första OCH sista gången för mig hoppas jag, men jag lovar att det är så dramatiskt och chockerande för både häst och den som lastar att det knappast finns tid att få hästen att tänka bakåt - och i det här fallet fanns det inte heller plats för henne att gå bakåt. En panikslagen häst går inte att kommunicera med och hade inte frontdörren varit öppen hade hon rivit trailern och skadat sig mycket allvarligt. Jag trodde ärligt talat att hon skulle komma ut i delar. Jag är mycket tacksam, trots allt, att hon lyckades kravla sig ut med bara sårskador. Vi har ingen säkerhetssprint på vår transport då vi aldrig har haft hästar som velat gå över bommen förut. Men det misstaget gör jag inte om.

vet inte om en lastbil är bättre om den inte är stor C-kort.
Många spiltor i dessa är ännu trängre.
Är ditt släp av ngt äldre modell?min stora 184- får plats gott o väl i mitt.
Den på 168-har en 30- cm kvar till bakbommen.

Trailern är från -04 och det finns nog inte mycket plats kvar baktill, en decimeter på sin höjd. Hästen är LÅÅÅNG. :eek: Hon får inte plats i en vanlig seminspilta heller och hon är nästan för stor för sin box, 10 kvm. Jag är rätt säker på att hon tycker att det är för trångt på längden ffa. När hon var liten gick hon utan problem in i vilken trailer eller lastbil som helst. Vi ska hyra en lastbil för B-körkort och testa om hon gillar det bättre.

Åker hon brett utan mellanvägg?

Det är ett absolut måste för dessa stora hästar (har haft en lång själv).

Liknande trådar

Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 131
Senast: Fiador
·
C
Hästhantering Hej. Har en halvblods valack på 11 år som är extremt svårlastad. Har tränat med honom i de ca fyra år som jag haft honom. Har provat i...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 018
Senast: Tant Brun
·
Hästmänniskan För tre veckor sedan åkte jag med syrrans unghäst till löshoppning och som många redan läst, slutade den resan med larmtjänst. Två...
Svar
15
· Visningar
1 381
Träning Jag är helt chockad fortfarande, jag vet inte vart jag ska ta vägen eller göra. Kvällen började så bra med att vi lastade den ena...
Svar
12
· Visningar
1 403
Senast: Masec 97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama