Hur går jag tillväga?

F

frazze

Dottern kan inte ha sin 4 åriga kastrerade hankatt, kvar pga av jobb på annan ort. Det är en innekatt som hon har tagit som omplacering. Han är uppväxt med hund och annan katt, är lite blyg ibland. Och han ska få flytta hit.

Men jag har själv 2 kastrerade katter, en hona + hane, syskon på 5 år och de är utekatter. Har även hundar. Vi bor på landet i stort hus och en bit från trafikerad väg.

Nu undrar jag hur vi ska göra så det blir så bra som möjligt att det ska fungera mellan framför allt katterna? Hundarna tror jag inte blir några problem. Har haft främmande katter här förut, rymmare, som har fått vara inne tills ägarna hämtat dem och det har inte varit några problem.

Tanken är att även Klas, som han heter, ska få bli utekatt om han vill senare. Hur länge behöver han hållas inne tro, förstår att det är individuellt, så han inte blir vilsen på vart han bor? Har bara haft kattungar förut, så det här är nytt för mig.

Tar tacksamt emot alla tips!
 
Sv: Hur går jag tillväga?

Det finns en tråd med bra tips hur man får vuxna katter att acceptera varandra: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1151235

Tänk på att det med lite otur kan ta lång tid att få dem till en fungerande grupp, och under den tiden riskerar du också att utekatterna bestämmer sig för att byta revir. Jag hade varit väldigt försiktig med att släppa ut en vuxen innekatt, det är inte alls säkert att han är streetsmart nog att klara sig ute. Mina egna hade tex glatt gett sig på första bästa hund eller klättrat upp någonstans de inte klarar sig ner ifrån. När de lärt sig hur farligt det är är det redan försent.
 
Sv: Hur går jag tillväga?

Vi har helt nyligen introducerat en vuxen hankatt i gänget och det var inga problem alls. Lite spotta och fräsa och raggen på ända men ingen som varit i närheten av att slåss. Vi hade alla katter inne tills de lugnat ner sig och sedan fick de gamla gå ut som vanligt och den nya fick vänta lite till. Han kom från katthem men hade levt ute innan dess.
Du får bara vara med och passa dem vid första mötet så ger det sig nog ganska snabbt hur det går. De brukar oftast klara det själva och det är bäst att inte lägga sig i om det inte går över styr förståss.
 
Sv: Hur går jag tillväga?

Tackar så mycket för svaren :) Tog kontakt med Djurskyddet här i länet och frågade om råd. De borde ju vara experter på katter. Berättade hur jag hade tänkt osv.

De rekommenderade att inte göra nån affär av det och att man ska hålla dem under uppsikt till att börja med. Bra att ha en vattenflaska i närheten i fall att, men att det brukar lösa sig utan problem.

Vill han prova att gå ut om nån vecka, så var det inga problem, de lär sig fort vilka faror som finns mm.

Nu får vi hoppas att allt går bra och att Klas kommer att trivas i vår stora flock. Som består av en massa människor, hundar, katter och höns i varierande åldrar ;)
 
Sv: Hur går jag tillväga?

Jag hade min katt inne i ett par år som innekatt men när vi flyttade till hus så fanns möjligheten att han kunde få gå ut. Jag gjorde ingen grej av det utan öppnade dörren och lät honom själv gå över tröskeln ut. Enligt min gamla mormor som haft katt i "århundranden" :) så är det allra bäst att en katt själv få gå över tröskeln ut så den vet vart den bor. En del vill gärna lyfta ut den och sätta den på gräsmattan. Inte vet jag om det gör någon skillnad egentligen, men jag ville inte chansa. ;-) Det tog någon timme innan han vågade sig ut. Han satt där på tröskeln och kikade på allt spännande. Vi hade aldrig några problem med honom. Han lärde sig jättefort och hade aldrig några skador eller dylikt.

Det kommer säkert att fungera utmärkt med din katt. Lycka till! :)
 
Sv: Hur går jag tillväga?

Klas har nu varit här i ca 5 tim. Träffade katten Gäsper på en gång, lite morr och inget mer :) Nu har han träffat den andra katten, inga problem, även hundarna.

Trodde han ev skulle bli bekymrad för min Vita Herdehund på 45 kg, men honom var han minst rädd för :)

Taxen däremot har han stenkoll på. Zixten älskar att leka med våra andra katter och tänkte nog JIPPI!!! Ännu en lekkompis, vilket Klas inte uppskattade.

Trodde det skulle bli mer morr och så, men det är väldigt lugnt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
833
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp