hur går jag till väga?

M

Mandis3n

´hej alla!

En fråga till er nu. Jag har köpt en vbl valack på 6 år. han har vart ridhäst i ca 3 år men han har bara gått då och då, mest i skogen.
Nu har jag tagit över honom från min syster och vill börja på allvar med honom. Har hört av min hovslagare att det är jättebra att rida westen med travare just för att de ska lära sig att trampa under sig.
nu till någon som vet.
Hur ska jag göra? Någon som kan ge mig förslag på några bra "westen" övningar som är bra för att samla sig och trampa under sig osv.

mvh Amanda

ps. Någon som vet en bra westen tränare i uppsala?

Sv: hur går jag till väga?

Det är som jag brukar säga till alla som frågar just denna fråga: det bästa är att ta kontakt med en westerntränare så att du får hjälp direkt av en kunnig person. Det kan vara väldigt lätt att missförstå en sak/övning som någon förklarar genom internet om man inte har så stor koll på ridgrenen innan...
Men jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för er och att du når det mål du vill uppnå! :) Så Lycka Till!

Grundträning ,det första du kan börja med e att den ska komma ner och men det följer baken med.Jag har själv en som jag börjat med det nu.Lärt av en tränare men det finns säkert fler varianter.
Kör i skritt först

Du rider på volt yttertygel lågt som du även bromsar med.

Innertygel högre o längre ut (överdriv i början).

Mycke innerskänkel (du kan få banka på rejält om du inte använder sporrar) för att få hästen att ge huvudet ,det kan ta tid o det kan gå fort beroende på hur jobbigt hästen tycker det e o hur envis den e.Samma tryck i båda tyglar ,håll emot tills den ger efter.
Så fort hästen ger i nacke släpp efter skänkel o tyglar..

Upprepa många gånger...När hästen blir starkare så orkar det gå längre med bra form.
Sen räcker det med att man höjer tyglar och lite skänkel så dyker den ,det e målet iallafall... en som väntar...

Svårare för hästen e det på rakspår men det e lika där hög och ut med innerhand + skänkel o låg ytterhand som oxå e bromsen .

Det e vanligt att hästen helt släpper huvet o börjar gå med den i backen stundvis det e nog mindre jobbigt för den ,men det gör inget när man tränar upp den man hittar rätt tillslut

Senast ändrad:

Det där lät märkligt? Dra i tyglarna och banka med skänklarna är väl inte önskvärt i NÅN ridning?! :confused: Nu är jag inte westerryttare, men ändå..

Grundträning ,det första du kan börja med e att den ska komma ner och men det följer baken med.Jag har själv en som jag börjat med det nu.Lärt av en tränare men det finns säkert fler varianter.
Kör i skritt först

Du rider på volt yttertygel lågt som du även bromsar med.

Innertygel högre o längre ut (överdriv i början).

Mycke innerskänkel (du kan få banka på rejält om du inte använder sporrar) för att få hästen att ge huvudet ,det kan ta tid o det kan gå fort beroende på hur jobbigt hästen tycker det e o hur envis den e.Samma tryck i båda tyglar ,håll emot tills den ger efter.
Så fort hästen ger i nacke släpp efter skänkel o tyglar..

Upprepa många gånger...När hästen blir starkare så orkar det gå längre med bra form.
Sen räcker det med att man höjer tyglar och lite skänkel så dyker den ,det e målet iallafall... en som väntar...

Svårare för hästen e det på rakspår men det e lika där hög och ut med innerhand + skänkel o låg ytterhand som oxå e bromsen .

Det e vanligt att hästen helt släpper huvet o börjar gå med den i backen stundvis det e nog mindre jobbigt för den ,men det gör inget när man tränar upp den man hittar rätt tillslut

Undrar om man kan testa sig på den övningen med en stel dressyr/hoppponny ? Har nämligen nyss tagit henne och funderar nu på att börja lite med western :)

Dra i tyglar ska du väl inte göra men man måste ju hålla mot lite tills hästen släpper efter ingen häst går väl i form om man inte lär den . man kan väl inte rida på lösa tyglar o tro att den fixar det själv.Då springer han väl me huvet i luften av glatta livet.och inner skänkeln måste man använda och man ska inte ha ett konstant tryck utan släppa o trycka det kan upplevas som o banka speciellt eftersom hästen lätt blir trött av att börja tänka o jobba.för o få hästen o ge efter om man rider på en volt.man kanske måste ta i lite med inner skänkeln tills hästen ger med sig och som man vet e hälen inte alls hård för en häst den e rund o go .Men med en sporre kan man bara lägga till.
man måste använda ben det har man väl hört till leda på alla clinics man vart på.
Man måste driva samt hålla emot för att hästen ska ge efter e det så konstigt.
Sen ska det väl räcka med att bara gunga benen så går hästen ner.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka