Hur går jag till väga?

Matilda94

Trådstartare
Hej!
Det är såhär. Jag ska nu bli medryttare och börja rida en 12-årig varmblodstravare några gånger i veckan.
Jag "test red" henne för några dagar sedan endast i skritt och uppfattade henne som väääldigt spänd. Så fort det var något som blänkte till, eller en sten som låg vid vägkanten så ryckte hon till. Huvudet var jättehögt och öronen spända framåt.
Hon är väldigt tittig.
Ägaren har själv ridit in henne så hon ska kunna alla grunder. Dock är hon inte dressyr tränad pga ägarens okunskap i det.
Hur börjar jag?
Först och främst vill jag ju att hon ska lita på mig.
Sen vill jag kunna rida henne lugnt utan att hon sticker.
Sen vill jag gärna träna dressyr med henne.
Vilket sätt är det bästa, hur hade ni gjort?

Jag hade velat lärt känna henne först innan jag började rida mer seriöst. Nu vet jag inte hur begränsad du är som medryttare, men jag startar alltid på marken med en häst. Sedan angående att rida henne, var lugn själv ända in i "själen". Smygghåll inte hästen, sitt lugn och tryggt i sadeln och hon kommer känna det. Blir hon rädd så försöker du bara ignorera det hon blivit rädd för. I traven brukar det fungera bra att rida lugnt och långsamt lätt. Spelar ingen roll om hästen vill trava snabbare, rider du långsamt lätt kommer hästen också oftast sakna ner (väldigt viktigt att själv tänka "långsamt" också, rikta din energi bakåt när hon går fram för snabbt). Men, träna på att få henne slappna av och vara trygg med dig. Håll hennes huvud också upptaget hela tiden medan du rider så hon aldrig kommer få tid att låtsas bli rädd för saker osv.

Hade jobbat med henne från marken och lärt känna hästen först. Jag gjorde så iaf när jag började hjälpa till med en fjantig dressyrhäst som hade stått i nått år.
Jag borstade honom i början bara och sen när jag kände att jag var redo började jag longera honom. Efter en eller två veckor började rida han- Mycket skritt i början och bara kände igenom honom och tränade en massa övergångar. Men ja jobba från marken hade jag gjort..

Jag hade velat lärt känna henne först innan jag började rida mer seriöst. Nu vet jag inte hur begränsad du är som medryttare, men jag startar alltid på marken med en häst. Sedan angående att rida henne, var lugn själv ända in i "själen". Smygghåll inte hästen, sitt lugn och tryggt i sadeln och hon kommer känna det. Blir hon rädd så försöker du bara ignorera det hon blivit rädd för. I traven brukar det fungera bra att rida lugnt och långsamt lätt. Spelar ingen roll om hästen vill trava snabbare, rider du långsamt lätt kommer hästen också oftast sakna ner (väldigt viktigt att själv tänka "långsamt" också, rikta din energi bakåt när hon går fram för snabbt). Men, träna på att få henne slappna av och vara trygg med dig. Håll hennes huvud också upptaget hela tiden medan du rider så hon aldrig kommer få tid att låtsas bli rädd för saker osv.

Okej! Vad är bäst att göra från marken då?
Vad bra, då tänker jag rätt då! Handla långsamt och vara lugnet själv liksom..
Nästa steg, hur tränar jag en travare på bästa sätt? (Ingen erfarenhet av travare sedan innan)

Hade jobbat med henne från marken och lärt känna hästen först. Jag gjorde så iaf när jag började hjälpa till med en fjantig dressyrhäst som hade stått i nått år.
Jag borstade honom i början bara och sen när jag kände att jag var redo började jag longera honom. Efter en eller två veckor började rida han- Mycket skritt i början och bara kände igenom honom och tränade en massa övergångar. Men ja jobba från marken hade jag gjort..

Var det under varje dag i 1-2veckors tid?
Mycket skritt alltså.. Tempoväxlingar och volter, halter och sådär? Fler tips?

Börja med att gå på promenader, gå samma slinga du sen ska rida. Lär känna hennes reaktioner och hur du lättast reder ut situationer.

På ridbanan kan du ha mycket skoj med bommar, koner och presenning. Kolla upp momenten för bruksridning, working equitation och miljöträning och börja med en i taget. Först från marken, sen uppsuttet.

Longera hade jag inte gjort med en nyinriden travare, det är svårt för dom pga brist på rätt muskler och det blir lätt en negativ upplevelse.

Om du är intresserad av "dressyr från marken" så kolla upp akademisk ridkonst :).

Var i samma läge som du i september, dock inte fullt lika sprättig medryttarhäst men väldigt tittig. Jag började med att promenera henne för hand par ggr/v. Mest för att lära känna varann och se vad hon reagerar på och hur. Har en gammal ridskada så min rygg o nacke pallar inte massa skvättande hit o dit. Tog även hjälp av 1 lektion NH-träning för att befästa ytterligare och få än mer verktyg i hanteringen. Matte lät mig även testa på tomkörning. Efter en månad på backen kör vi nu uppsuttet sedan en tid, men jag skrittar fortfarande fram henne från backen så att jag kan börja jobba henne mer effektivt direkt när jag väl är uppsutten. För på henne handlar det om att aktivera, aktivera och ännu mer aktivera för att få henne att släppa allt runt i kring o istället lyssna på mej och vad jag vill. Det går inte många steg innan jag aktiverar henne med nytt. Tempoväxlingar, volter, halt, fram fyra steg, halt, serpentiner, böjningar, små volter..Hon måste distraherasHELA tiden annars knäpper hon totalt av och letar saker att titta på istället...och om jag dessutom jobbar och är fokuserad blir jag själv mindre osäker och fladdrig, vilket ger positivt resultat på hästen som annars lätt känner av min egen osäkerhet. Med denna vrålaktivering får jag även igång hennes bakkärra som en positiv bieffekt. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar