Hur går jag fri?

Countrystyle

Trådstartare
Har råkat ut för en oseriös haguthyrare (lösdrift)och efter en tids misskötsel valde jag att i fredags flytta min häst därifrån. Då jag kom dit fick jag inget skriftligt kontrakt, bara en muntlig uppgörelse om att uthyraren skulle hålla med fri tillgång på hösilage, vatten, saltsten och mineraler. Saltsten och mineraler har jag aldrig sett till, vattnet är ofta slut och hösilaget har utfodrats sporadiskt på oregelbundna tider. För hästarnas skull har jag fixat hösilagefodring och fyllt på vatten när jag varit där en gång om dagen, men har nu tröttnat på att själv få utföra de tjänster som jag faktiskt betalar för.

Jag sa upp mig den 26e november och fick sedan den 29e november 2 mess av uthyraren. Ett där hon påstår att hon den 26e november fattat ett beslut om att införa en uppsägningsmånad, samt att jag skulle ha fått veta detta av en annan hyresgäst samma dag. I det andra messet talar hon om att beslutet om uppsägningsmånad som fattades den 26e november började gälla från och med 25e november.

Det här är en solklar efterkonstruering av henne för att fiska ut mer pengar än hon har rätt till då någon uppsägningstid ej fanns med i det ursprungliga avtalet.

Jag har pratat med 2 jurister samt konsumentombudsmannen och samtliga säger att jag inte är betalningsskyldig och ska bestrida uthyrarens faktura.

Nu påstår uthyraren att hennes revisor sköter det hela och att jag får dröjsmålsränta och betalningsanmärkning om jag inte betalar.

Men kan det verkligen stämma då hon ju på flera punkter brutit mot det muntliga kontraktet? Hon har ju inte utfört de överenskomna tjänsterna och hon har inte meddelat mig regeländringen innan den trädde i kraft. Enligt juristerna och k.o. upphör ett kontrakt att gälla om kontraktsskrivaren bryter mot det.

Är det någon här som känner till vilka regler som verkligen gäller, hur jag går till väga för att gå fri, eftersom jag inte är betalningsskyldig, samt vilka lagparagrafer som stödjer dessa regler?

/Countrystyle

Sv: Hur går jag fri?

Tyvärr så är det jättelätt att ge dig en betalningsanmärkning om du inte betalar. Revisiorn i det här fallet skickar bara in fakturan till KF som då utfärdar ett föreläggande om att du ska betala inom en viss tid. Betalar du då inte utan bara bestrider det hela så kommer det att registeras som en betalningsanmärkning. Fortsätter du att bestrida det så går det till Tingsrätten och oavsett om du vinner där eller inte så har du en betalningsanmärkning hos KF. Det enda som kan hindra det är att revisorn (indirekt stallägaren) återkallar kraven från KF och det lär de inte göra om du inte har betalat. Så tyvärr sådan är lagstiftningen när det gäller sådant här och anmärkningen kommer då att ligga kvar ett par år. Jag kommer inte ihåg om det två eller tre år.
Enklast och billigast blir nog för dig att betala om du inte vill riskera en anmärkning och kostnader för en förhandling i Tingsrätten. Har själv varit den sitsen och helt oskyldig fått en anmärkning för en skuld som inte fanns. Med facit i handen hade det varit billigare för mig att ha betala med en gång än att hävda min rätt.

Ok, tack för ditt svar. Men finns det inte något sätt som jag kan bevisa min oskuld på då?

Hej det är inte så lätt att få en betalningsanmärkning.Tur är väl det. Då det inte finns ett skriftligt avtal är det svårt för motparten att hävda din skuld. Spara alla mess, från henne. plocka fram alla dina betalningar/fakturor du fått av henne. Bestrid kravet så fort du fått det. Anmäl henne samt revisorn till polisen för bedrägligt förfarande.

Det är brottsligt att skicka fakturor utan grund (det vet revisorn om). Det går inte att ändra ett avtal genom tredje part samt antedatera beslut som du inte har diskuterat med henne om.

Plocka fram så mycket vittnen du kan.

Revisorer måste passa sig väldigt noga och hålla sig till lagar och avtal. Prata med de övriga i stallet.

Tyvärr finns det alldeles för mycket ohederliga (okunniga) stallägare om vad som gäller på en avtalsmarknad.

Jag har varit i samma sits som du och det gick bra för min del. Skillnaden mellan oss var att jag hade ett skriftligt avtal med stallägaren samt att jag påvisade alla mina betalningar för hela perioden (år) jag stått i det stallet.

Lycka till

Nanne/:banana:

Glömde en sak Ha en skriftlig konversation med henne ha alltid med ett senaste svarsdatum (ex svara inom 10 dagar). Är det en telefon konversation/muntlig skriv ned din syn på samtalet och skicka en bekräftelse på ert samtal (som du har uppfattat det) som hon ska svara på.

Lycka till det kommer att gå bra.

Det är så lätt att få betalningsanmärkning. KF kollar inte underlaget som kommer i om den sökande betalar sina avgifter och drar inte tillbaka något heller som redan kommot in. Man kan bestrida men inte få det återkallat om inte den som skicka in gör det. Då går det till Tingsrätten och KFs föreläggande ligger kvar.

Det man kan hoppas på är att de bara hotar med KF och aldrig skickar in ansökan dit.

Nja, det är faktiskt inte så lätt att få en betalningsanmärkning som privatperson.

OM vederbörande skickar in sin (påstådda) fordran till KFM (gäller fordran privatperson) och den är stridig (sedan tidigare, man har protesterat till den som skickat fakturan eller om man bestrider till KFM) ska fordran fastställas i tinget. Om fordran där inte kan fastställas blir det ingen betalningsanmärkning enligt den information jag dubbel och trippelkollat (på förekommen anledning). Om man däremot förlorar i tinget är det kalkat.

MEN om fordran är stridig kan KFM inte gå vidare utan fordringsägaren beslutar att man ska gå vidare till tinget.

Va bra om det är så numera. Jag har hört tidigare att man pratat om att ändra på reglerna för det var för lätt att få anmärkning. Så då har det kanske skett nu så att det inte på rent djävulskap går att ge någon en anmärkning.

Eftersom inga kontrakt är skrivna kan hon ej kräva dig på pengar eftersom hon inga bevis har att du ska betala.. vilket du iNTE ska.. man kan inte hålal på så där som hon gör.. Hur skulle välrden se ut då??

Kan jag ju sitta hemm aoch skicka ut en massa räkningar hej vilt till männsikro och påstå att dom är skyldiga mig summan annars kommer jag skicka räkningen till inkasso...
Tja vilken affärsidé varför jobba och slita när amn kan ligag i soffan å posta kravbrev till folk;) :rofl:

Så om jag var du skulle ajg säga så här till denna knäppa brud.. Vi har INGE muntligt övernänskommelse om uppsägning så jag vägrar betala.. Hej då!

Du det finns dom som gör det. Fast dom som lyckas bäst skickar till företag och på mindre belopp som lätt slinker igenom systemet. Men det finns dom som skickat till privatpersoner också.

ja men du kan aldirg få en betalningsanmärkning av dessa..
Detta är sk bluffrakturor har fått en själv och var nära på att betala när jag såg att kontonummret ej stämde:crazy:

Dessa sätter man ju dit=)

Denna stallägare har inget att gå på nada är hon dum och skickar in och vill betala avdokatkostnader och att skicak in till kronolle kosatr förresten pengar.. nått på 500.. så att kräva in smusummor kosatr mer än de smakar:crazy:

Förmodligen känner du redan till det men utifall inte: Det finns möjlighet vid tvistiga fordringar att deponera pengar till länsstyrelsen i visa fall. Om du har möjlighet att göra detta är jag lite osäker på men kolla upp det i vart fall är ett tips. Ifall det fungerar anses det nämligen som att du fullgjort din betalningsskyldighet genom att förvara pengarna hos länsstyrelsen tills tvisten är löst, eventuellt i domstol. Lycka till!

Hej! TACK! För alla svar.Jag har bevis i form av SMS där hon själv förklarar hur beslutet om uppsägningsmånad har fattats, i övrigt står mest ord mot ord. Jag har ett vittne på min sida i form av ytterligare en missnöjd kund som flyttat, de övriga i hagen jamsar tyvärr med uthyraren och vågar inte stå för sina åsikter.
Betalningen har skett kontakt, inga kvitton finns, tyvärr. Jag har bara stått där i 2 månader.

Jag kommer att höra med konsumentombudsmannen samt krofogdemyndigheten imorgon om nuvarande gällande regler i frågan och hur jag lämpligen bör gå tillväga.
Nu har jag i alla fall fått lite mer hopp om att vinna fallet! Tack än en gång!

Förlorar jag detta fallet så kommer min tro på det svenska rättsväsendet att försvinna för gott!

MvH Countrystyle.

Det blir lite lättare för för dig, tyvärr står ord mot ord. Jag har försökt att slå lite i böckerna här hemma och kommit fram till några lagar som kan vara tillämpliga i ditt fall. Prisinformationslagen
(2004:347) Marknadsföringslagen(1995:450) Avtalsvillkorslagen
(1994:1512) Konsumentköplagen (1990:932) Konsumentköplagen hänvisar även till Lag (2002:587).

Min böcker har några år på nacken så det finns nog nyare litteratur att tillgå, men det är en indikation. Det första du ska gör nu är att skriftligt kräva kvitton med moms på dina gjorda betalningar. Det finns inte en revisor/ekonomibyrå som kan ta in något i bokföringen utan underlag/kvittenser. Du ska även kräva in Organisationsnummer. (För din egen bokföring). Du kan ta upp det i din deklaration under övriga upplysningar Ta med stallägarens namn och organisatonsnr samt adress.

Skattemyndigheten är efter svartjobbare. du kan även skriva dit om du vill. Eftersom du gett henne pengarna kontant och inte fått kvitto kan man ju ana att det är svarta pengar det handlar om.

Lycka till.

PS tänk på att vittnen är under ed i en tingsförhandling. Det är hårda straff på mened i sverige.ds

Du måste nog tyvärr först betala och sedan bestrida fakturan för att inte drabbas av anmärkning... är uthyraren beredd att betala 500kr för att lämna det till KF???

Fel Man ska inte alls betala när man bestrider fakturan, den enda gången man har omvänd bevisföring i Sverige är till Skattemyndigheten. Stallägaren skall bevisa att Countrystyle är skyldig pengar. Vilket kommer att bli svårt för den s.k fodringsägaren då inget är skriftligt.

Hej! Ja, det är hon säkert, för hon tänker inte logiskt och är sur över att hon inte får som hon vill./Countrystyle

Vad jag menar är att de andra jönsarna inte tycker att uthyraren begått något fel, trots att deras hästar ofta står törstiga utan vatten och så. De är tyvärr inte så nogräknade och månar inte om sina djur på det sätt som jag gör. Då de var med och fattade det felaktiga beslutet om uppsägningsmånad och inte själva tänkt flytta sina hästar så ser de ingen anledning att bråka. En till har hamnat i samma sits som jag men tyvärr har jag inget telefonnummer till henne, vet bara vad hon heter i förnamn./Countrystyle.

Nej nu tror jag inte att detta stämmer riktigt, vid krav kan den som krävs bestrida skulden antingen till den som kräver eller KF. Vid ett bestridande kan skulden komma att skickas vidare till tingsrätten, där avgörs om skulden skall betalas eller inte . Först då kan man även räkna med ev dröjsmålsränta som kan påräknas skulden.

Min man har fn en sådan skuld att driva in, den har bestridits av den person som mannen ställt kravet på. Nu kan man välja att skicka den vidare till KF eller skicka den direkt till tingsrätten, jag tror mannen väljer tingsrätten eftersom lagen stödjer skulden i detta fall. Dvs den personen har inte fullföljt sitt åtagande enligt lagen, och därför fått denna skuld.

Först måste fordringsägaren framställa sitt krav (vanligen faktura). När du får denna faktura återsänder du den tillsammans med ett kortfattat meddelande att du bestrider fakturan och varför.

Om du inte bestrider hela beloppet (kanske ska du betala någon del som foder du använt eller liknande) behåller du fakturan, skriver ett brev där du bestrider beloppet du inte vill betala och meddelar kortfattat varför.

Nu kan fordringsägaren besluta om denn* vill skicka fordran till KFM. DOCK är fordran stridig, och KFM kan inte driva ärendet vidare utan utslag. Då måste fordringsägaren beluta att driva ärendet i tingsrätten, vilket är kostsamt och troligen (i detta fallet med tanke på sms-konversation) inte kommer att utfalla till fordringsägarens fördel.

PM´a mig gärna om du vill ha mer tips och råd, jag sitter i nästan samma sits som du.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka