Hur går jag fri?

Sv: Hur går jag fri?

För det första så ska du inte acceptera att betala någon annan dröjsmålsränta än den lagstadgade, som oftast är mindre än vad som skrivs i fakturan!
Den utgår inte förrän efter 30 dagar, enligt lag.

För det andra får du inget betalningsföreläggande eller anmärkning om du bestrider fakturan, vilket du absolut ska göra i detta fallet!
Du kommer med största sannorlikhet få rätt!

Och någon betalningsanmärkning får du inte direkt ändå, du får papper från Kronofogden först.

Ofta funkar det med sådana här hotelser, för folk blir rädda, vill inte ha anmärkning, och betalar! Ofta helt i onödan!

Har du dessutom en gång betalt en faktura från ett specifikt ställe med ej lagstagad dröjsmålsränta, så räknas det som att du har accepterat detta från det företaget och då kan du inte neka detta vid ett senare tillfälle, om du nu skulle få fler fakturor därifrån.
Men det behöver du nog inte bry dig om i detta fallet, för jag tycker inte du ska betala denna fakturan alls.
Det viktigaste är att du bestrider den istället för att strunta i den. Så länge du gör det händer ingenting!

BESTRID!

Blev själv fakturerad för något jag inte skulle betala enligt ett muntligt avtal.

Ringde jurist som sa att jag skulle bestrida fakturan skriftligt. Så länge ord står mot ord ska man inte kunna få betalningsanmärkning eftersom det först måste gå upp i tingsrätten.

Skulle man ändå få en betalningsanm. så är det felaktigt förfarande och då kan man stämma presonen som skickat fakturan. Fick jag förklarat för mig iaf.

Oftast handlar det om så små summor att det aldrig är lönt för den som fakturerat att dra upp till rätten.
Kostar mer än det smakar i slutändan.

Hej!
Då det rör sig om en ogiltig uppsägningsmånad och hästen redan är flyttad så är jag inte skyldig henne något alls,det foder hästen ätit betalades i förskott till förra månaden, däremot skulle jag enligt jurist kunna kräva henne på ersättning för de tjänster som jag betalat för att få utförda, men som hon inte fullgjort, jag har delvis fått utföra tjänsterna själv.

Jag har nu även pratat direkt med kronofogden och de säger att jag inte kan få betalningsanmärkning så länge jag bestrider fakturan.
Hon har inte skickat någon faktura ännu, så vi får väl se om hon vågar driva ärendet vidare eller om hon tagit sitt förnuft till fånga.

MvH Countrystyle

Skulle tro att du kan vara lugn... förmodligen vet hon att det är lönlöst men ville prova skrämselmetoden! :smirk:

Där ser du att de ordna sig!;)
Se bara till att spara sms och sådant ifall människan inte skulle ge upp.
Hon kommer ingenstans med sitt krav!
Antagligen trodde hon att du skulle bli skraj och betala utan att protestera.

/ Nanne:banana:

Hej!

Ja, nu känner jag mig lugn för faktureringsbiten, nu är jag mer oroliog för min stackars lilla häst! Jag flyttade henne ju ifrån denna hemska lösdrift förra fredagen, men hon hann tyvärr skada sig under sista dygnet hon var där. På fredagen hade hon ett stort fult sår högt upp i pannan. Hon hade gräsligt ont så jag fick inte röra vid det. Det såg ut som en sparkskada och att huden spruckit som ett Nike-tecken. Bara det att i måndags fick hon hög feber och när veterinären kom och kollade henne (dramatik, för hon drabbades dessutom av allergishock mot det lugnande medlet och stod trots motmedel och cortison och hyperventilerade och kunde inte stå upp utan stöd i över en halvtimme) visade det sig att såret bestod av en rejäl sårflik. Det gjordes rent och hon fick antibiotika. Efter det´ta har hon faktiskt låtit mig rengöra såret. Men igår hade det varat så mycket att pannluggen satt fast i såret så jag fick lösa upp det med ljummet vatten i flera omgångar. Jag fick tillslut bort nästan allt äckel och DÅ såg jag hur jäkla djup sårfliken egentligen var! Den sträcker sig flera centimeter uppåt (inte inåt) och hade verkligen behövt sys, men det gick det ju inte att se i fredags. Nu är det för sent att sy, och jag hoppas innerligt att det kan läka snyggt ändå utan ett fult jätteärr! Det som gör mig så jäkla förbannad är att NU inser jag ju att det inte alls rör sig om någon sparkskada, utan att hon har skurit sig på kanten av det alldeles för låga plåttaket till det sk godkända vindskjulet på lösdriften! Med andra ord ytterligare en HELT onödig skada med stort lidande för hästen pga stallplatsuthyrare som inte kan ta sitt förbannade ansvar att se till säkerheten på sina anläggningar! Ursäkta språket, men ikväll är jag mer än lovligt uppretad! En häst som står rejält tilltygad och kommer att vara så länge och troligen kommer bli rejält ärrad, julen ihop med familjen många mil härifrån hotad då jag inte kan åka om hon inte läkt tillräckligt till dess och en fin räkning på totalt 3000 (självrisk 2500, medicin 500) bara för att nån är för lat för att rätta till säkerhetsrisker som de vet om! Fnys!

Maila mig gärna den som vill så får ni veta vart lösdriften ligger!
Önskar jag kunde sätta stopp för den för gott!
tigerheart_75@passagen.se
/Countrystyle

Men varför flyttade du dit hästen öht då? Du måste väl ha sett redan då att taket var för lågt/en säkerhetsrisk eller?

Jag har för mig att om du betalar en del (exv en krona) så kan dom inte gå till Kronofogden med det utan det måste utredas.
Men samtidigt så kan de tses som att du accepterar fakturan men inte beloppet. Kolla med insatt person!

Fast det är väl ändå hästägaren som har det yttersta ansvaret. Visste du om att lösdriften var låg så borde du inte ha låtit hästen gå där.

skulle inte förvåna mig om kärringen skrämt hästen så den kutat in i nånting o fått jacket för att hon är sur på dig...:S:mad: :eek: verkar inte riktigt riktig...o du har fått mail av mig...
escodobe: hon kunde ju inte veta att uthyraren inte skulle hålla sitt avtal??:eek:

Enligt uthyraren skulle skjulet byggas om inom rimlig tid, bara det att det var bara vackra ord!

Jag tänkte inte på skjulet som en riskfaktor förrän en av hästarna lyckades knuffa omkull den bärande stolpen till taket så att hela rasket säckade ner....

Jag påpekade en hel del annan skit i hagen (plåtar, tex) som efter hand togs bort (delvis av mig). Min häst är rätt liten så jag trodde inte att just hon skulle kunna nå upp till takkanten, men det måste hon ha gjort, eller om det fanns nån mer oupptäckt plåt nånstans i hagen, för en vass plåtkant känns som enda vettiga förklaringen till skadans uppkomst. Jag flyttade henne dit dels för att jag var desperat för stallet som jag stod i innan höll inte heller sina löften vad gäller hagar så Goldie stod varenda dag i en liten rasthage på 7x8 meter och vantrivdes nåt hemskt så jag ville flytta henne snabbt.
Dels var lösdriften billig och uthyraren var duktig på att lägga orden väl. Det fanns flera andra unghästar i hagen så jag godtog de mindre bra delarna till förmån för alla de bra. Problemet är bara att alltfler problem och missförhållanden dök upp ju längre jag stod där och till sist fanns det inga fördelar kvar, bara nackdelar och då flyttade jag.

Det blev dessutom avsevärt lerigare och besvärligare där än jag nånsin kunnat drömma om och det fanns varken vatten, el eller belysning och ingen torr, kladdfri plats att sköta sin häst på när jag var där heller, bara högt över fotknölarna i stinkande suglera och dy.

Jag är mest sur på mig själv över att jag inte flyttade henne därifrån tidigare! Första månaden var bra, det är efter det som det stadigt blivit allt sämre.

Jag vet att min hästs säkerhet är mitt ansvar, men jag trodde förstås på uthyraren när hon sa att skjulet skulle fixas.

När stöttestolpen vält så var det jag och min sambo som fick försöka få upp den och taket igen, uthyraren struntade i saken, uttryckligen, för jag sa till henne hur taket såg ut. Jag hade redan då börjat leta ny stallplats. Men detta är min lilla häst i ett nötskal: finns det minsta lilla skaderisk nånstans så skadar hon sig, garanterat! Nuvarande stallet känns så säkert som ett stall bara kan bli så nu hoppas jag att hon håller sig skadefri hädanefter!

Det är lätt att känna sig desperat när tredje veterinärbesöket på 3 månader ska betalas.... Av dessa 3 består 2 av helt onödiga skador som hade kunnat undvikas om uthyrarna tagit sitt ansvar.

(hon fastnade med underkäken i en täckeshängare på boxdörren och slet ut 2 mjölktänder veckan innan jag flyttade henne från det första stallet till lösdriften, länsstyrelsen hade sagt att de skulle tas ner, när de besiktade stallet, men det gjordes inte.3 dar senare skadade sig Goldie på den.)

/MvH Skadetrött Countrystyle

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka