Hur går en hältutredning till?

P

Penny

Jag skulle sälja min D-ponny. Vid böjprov visade hon hela 2 graders hälta på ena fram vid låga böjet- var helt ren på longering och när hon sprang i stallgången före böjet. Nu har jag fått tid på klinik för hältutredning och undrar hur en sådan går till. Brukar man alltid röntga ( för då behöver jag ju ha en vuxen ickegravid över 18 år med mig)? Fick Metacam vid besiktningen för att vi skulle börja med att utesluta infektion.

Sv: Hur går en hältutredning till?

håller på att hältutreda en av mina hästar och första gången jag var där så böjdes han, longerades och reds. sen röntgade vi och sen började behandling med cortison och tuppkam, sen är det återbesök var 3-4 vecka. efter 3dje gången brukar man välja om man ska fortsätta att behandla eller inte, man fortsätter naturligtvis om det sker en klar förbättring

hältutredning sker ju antingen genom böjprov, sedan så kan man spruta smärtstilalnde i den leden man tror de har ont i böja på nytt och se vad det är för skillnaad och sedan röntga.

han vi brukar vara hos böjjer inte hästarna utan de får springa på rullband så bedömmer han ifrån deras fria rörelsemönster och ev röntgar ultraljudar.

passar på att slänga in ett par frågor..

*vad kostar en hält utredning? (förstår att de kan vara olika pga behandlingar osv, men på ett ung.)

* Gäller försäkringarna för att göra en hältutredning?

Om du åker till Täby kliniken på hältutredning så brukar dom säga att man skall vara två stycken just för att de brukar röntga. Lika bra att vara två tycker jag.

Lånat från Mälarkliniken

HÄLTUTREDNING
Den vanligaste orsaken till att hästen inte presterar vad den brukar kunna göra är någon form av överansträngning. En diffus rörelsestörning, ovilja att hopppa, hänger på en töm eller går inte i rätt form.
En bra sjukdomshistorik kan hjälpa veterinären på rätt spår.
Först tittar veterinären på hästens exteriör och känner igenom senor och ligament. Hästen får skritta och trava på löpargången och den kanske longeras i ridhuset. Travhästarna körs på löpbandet i högre tempo. För att komma fram till var problemet sitter gör man ett för hästen helt ofarligt böjprov, d.v.s. man böjer dess leder under en viss tid och låter den sen trava på löpargången.
När hältan lokaliserats sker oftast en led- eller nervbedövning och man upprepar böjprovet efter ett tag för att se om bedövningen släckt den tidigare noterade hältan.Ofta framkommer nu tidigare maskerade hältor och proceduren upprepas till dess hästen kan röra sig utan att visa någon rörelsestörning.
Innan behandling, vid misstanke om skelettskada görs ofta en röntgenundersökning.Vid misstanke om mjukdelsskada, senor och ligament, användes ultraljudsundersökning för att försöka få svar på underliggande orsak till problemen. Det kan t.ex. vara en lös benbit eller en ligamentskada som stör hästens rörelse. Utifrån vad som nu framkommit styrs valet av behandling och träningsråd.

Det beror ju på helt men minna första besök för hältutredning och behandling i någon led har gått på runt 5000kr

Ja försäkringsbolaget brukar täcka en hältutredning

Tack alla för era svar, nu har jag lite mer koll- var ungefär så som jag trodde. Jag tar med mig maken om det nu blir röntgen. Nu hoppas jag bara att det inte är nåt allvarligt. Har ni vart med om detta förut att hästen är ren initialt, ingen värme, ingen svullnad men 2 graders hälta på låga böjet? Har inte visat nån hälta vid träning varken dressyr eller hopp.

Penny skrev:
Har ni vart med om detta förut att hästen är ren initialt, ingen värme, ingen svullnad men 2 graders hälta på låga böjet? Har inte visat nån hälta vid träning varken dressyr eller hopp.
Jag har ett sto som flera gånger har varit ohalt initialt (men jag bara känner att nåt är lite OFF i ridningen och då åker jag till klinik) och sen har hon ändå varit upp till FYRgradigt halt på böjprov. :eek:
Hon har ALDRIG varit gallig eller varm i benen/hovarna vid de här tillfällena, så visst kan sånt hända.

Lycka till på kliniken och tala gärna om i den här tråden hur det gick.

/JES

Jag har haft en medryttartjej som ridit henne sedan i somras då dottern som är 11 år fått en mindre ponny och jag inte har haft tid att rida själv så jag har inte känt av nåt men väl sett träningar osv . Det jag sett är att hon trängt lite i bogen och inte riktigt velat samarbeta. Nu e hon svårriden och tjejen hade inte ridit henne mycket så jag utgick ifrån att det var för att de inte var överens ännu. Tränaren satt upp på henne för att hon inte ville samarbeta och då gick hon kanon! Svårt det där. Nu känner jag att jag borde anat oråd redan då!

Vad har det varit för fel på ditt sto när hon vart halt på böjprov?

Jag återkommer med information på torsdag kväll om hur det gick på kliniken.

Hej igen, idag har vi varit på kliniken. Hon var mycket bättre i benet nu efter att ha behandlats med Metacam. Hon hade under en grads hälta på låga böjet och förra veckan var det 2 grader! Kotleden bedövades och då var hon ren. Så vi fick röntga bägge benen och hon var jättefin sa veterinären. Kotlederna sprutades ( bägge för när man bedövade vänster fick hon lite reaktion i höger som inte syntes innan - veterinären sa att detta är mycket vanligt att det brukar vara liksidigt). Nu skall hon vila i sjukhage tre veckor och sedan återbesök. Veterinären hade gott hopp eftersom hon dels blivit så mycket bättre på en vecka och dels att röntgen visade att det inte fanns några förändringar eller pålagringar. Känns jätteskönt nu!

Nästa lördag kommer en ET och skall titta på henne och se om hon kan hitta någonting som stör någonstans. Bör jag tänka på nåt mer?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar