Hur går det med era tvååringar?

gismo

Trådstartare
Hej!
Visst känns det konstigt att kalla dem tvååringar, min är exakt 1år och 8 månader nu. Och har nu en viloperiod från allt grejande över jul o nyår, stolt matte kan nu berätta att hingsten hemma nu kan longeras med sadel träns och benskydd i båda varven, skritt o trav, kan tömköras av en person dvs ingen behöver gå framme och lyssnar fint på hjälper både i paddock och naturen. Har inga problem med saker som låter tex presenning över kropp runt ben och efter sig när han leds, inte heller smällare o raketer. Ibland undrar jag om det är en 20-åring i den lilla kroppen, men det kommer nog såsmåningom ;)
Nu går han hemma med sin kompis i hagen och busar och äter mat och får göra det någon månad nu, sen är det dags för lite löshoppning och lite mer transportåkande kanske till ridhuset nån sväng sen börjar det väl bli dags att släppa på bete, vi har en lösdrift på betet så vi kan släppa dem tidigt och fodra någon månad innan det växer till sig ordentligt och då öppnar vi upp hela beteshagen och då blir det semester för pojkarna och då får de en hingstkompis till så det blir nog fullt ös i hagen i sommar!!
Berätta en massa om era ungpållar, det är så kul att veta hur andra gör med sina "bebisar"!
MVH/Gismo

Sv: Hur går det med era tvååringar?

Min är lika gammal som din! Han är inne i en period där han inte busar så mycket , han bara äter och växer! Och är jättetrött på kvällarna.
Har vant honom vid träns, promenader på egen hand med matte och bröstsele. I helgen blir det tömkörningspremiär. Han är stencool och tar det mesta med ro. :love:

Min dam är lika gammal som din, född 14 april 03.

Har haft en viloperiod från allt nu i vintras, men lagom tills vi skulle ta tag i det igen så kom ISEN och med den vurpan och muskelskadan. Och där är vi nu. Jag svär över isen, hon är inte helt fräsch och vi väntar på hovslagaren som är på julledighet.

Så planeringen har fått ändras, och just nu står hon bara bokstavligt talat, rör sig inte spec i hagen heller.

Men sen när vi är tillbaka på banan igen så blir det sadelvänjning, bettvänjning och tömkörning. Sen en period av vila igen och insittning till hösten.

Jag har inte känt någon brådska med bett, sadel och gjord och ligger 'i tid' med min planering. Jag har faktiskt inte gjort spec mycket 'nytt' alls sen hon var ett halvår, vi finslipar det hon lärde sig som liten. Dvs står uppbunden/lös, åka transport, gå fint i grimma och grimskaft, backa undan för tryck, allmänt sköta sig, gått promenader, haft täcke, benskydd, lindor osv. Jag satte grunden redan när hon var ett par månader till ett halvår gammal och sen har jag underhållit och finslipat den. Men inte någon 'nyinlärning' alls egentligen på ett år.

Och när grunden sitter brukar det inte bli problem sen med saker som sadel, gjord, sele, tömkörning, insittning och inridning.

Men, nu är det dags för termin två i vuxenskolan som sagt. Och det börjar då lite oplanerat med att få skor och brodd på fötterna.

Min lilla älskling har också trillat i hagen!!! Han är 1,5 år och igår vurpade han i hagen och kunde inte ta sig upp! Försökte sanda runt honom och hjälpa honom upp, men det gick inte, så det var bara att ringa räddningstjänsten som fick komma och vinscha upp honom. (Såg väldigt otäckt ut.) Nu är han på benen med en mörbultad kropp och en del svullnader och hoppas att han blir helt återställd snart.

Annars har han blivit tömkörd, gått små promenader och hade tänkt att löshoppa honom lite mer nu, men det får vänta ett tag till.

Min är tömkörd lite i grimma med medhjälpare, men hon fattar ganska fort. Löslongerad. Annars är det mest promenader vi har övar mycket på, gå undan för tryck, ställa upp sig m.m. Nu har dock träningen legat nere. Patellaopererades förra torsdagen, så nu är det full fart. Sa väl sätta igång snart igen och få henne i vagn.

Aladdin skrev:
Min lilla älskling har också trillat i hagen!!! Han är 1,5 år och igår vurpade han i hagen och kunde inte ta sig upp! Försökte sanda runt honom och hjälpa honom upp, men det gick inte, så det var bara att ringa räddningstjänsten som fick komma och vinscha upp honom. (Såg väldigt otäckt ut.) Nu är han på benen med en mörbultad kropp och en del svullnader och hoppas att han blir helt återställd snart.

Annars har han blivit tömkörd, gått små promenader och hade tänkt att löshoppa honom lite mer nu, men det får vänta ett tag till.

Usch vad otäckt, jag slapp ju iaf se damens vurpa, hade ju inte en aning om att hon vurpat om det inte vore för skadan.

Skönt ni fick upp honom iaf och att han verkar ha klarat sig oskadd. Den här vintern är verkligen förjävlig mot småttingarna utan skor (och därför jag skor som sagt) =/

Min lille dam är lite yngre (född i augusti 2003) men hon har också hunnit med en del.

Har precis bytt stall=transport!
Tömkör på egen hand på skogsstigar.
Naturligtvis fotlyft och stilla vid borstning o sånt uppförande.
Haft täcke och gått med benlindor.
Haft träns på sig men ej använt mig av det.
Vi har även börjat stretcha om det räknas!!! :D

Hon får just nu lite vila eftersom vi precis bytt stall. På det nya stället finns det en longervolt och där vill jag gärna jobba lite med henne lös. Sen vill jag köra med slanor hängandes efter och så småningom vill jag att hon ska dra nåt lätt efter sig. Sen blir det löshoppning. Detta vill jag försöka hinna med innan sommaren men jag får ju se hur mkt tid hon behöver.
På hennes 2 årsdag hoppas jag att hon kan gå med rockard och mig sittandes i typ 15 min. :banana:

Min tvååring blev tömkörd för första gången igår. Lika stencool som vanligt. Lite svårt att gå framför matte för det får man ju inte men det kommer väl. Han var iallafall otroligt duktig och blev väldigt stolt över allt beröm. Annars har han haft sadel på sig på promenad och även hoppat lite med sadel på. Inga reaktioner. Har inte börjat longera än men det är bara en kort tidsfråga. :bump:

Min gubbe är 1,8 född maj 03.
Han har haft bett fungerade bra direkt.
Gjord fungerade bra.
Tömmkörde första gången för ett tagsedan. Nu har han vilat ett tag. Han har varit lite brötig. Han växer så det knakar. Lite slö i hagen gillar inte lerig hage.
men vi skall taoch börja snart igen. Han kan stanna och frammåt till hundra nu.
Vi hade endrag häst med första turen vid tömmkörningen på vägen.Det fungerade

Men vi försökte longera. Men vi får honom inte att gå i från oss . HU GÖR MAN ??
Sedan blir det en lång sommarvila.

Rotterö skrev:
Men vi försökte longera. Men vi får honom inte att gå i från oss . HU GÖR MAN ??
Sedan blir det en lång sommarvila.

Man är två stycken. En står i mitten med linan, medhjälparen leder hästen runt ute på spåret. I början är det mest medhjälparen som håller hästen på spåret, men efter ett tag börjar de fatta och då räcker det att medhjälparen går bredvid med slakt grimskaft och bara rycker in om det behövs. Sen kopplas grimskaftet av och medhjälparen går längre och längre bort från hästen.
Det VIKTIGA är att medhjälparen ALDRIG gör något förrän linföraren gett signal!

Sen, det går att lära dem utan medhjälpare med men är onödigt bökigt om man har möjlighet att vara två (jag som har egets tall och alltid är själv får ta den långa, omständigare vägen dock =))

Ja, det känns konstigt att kalla dem 2-åringar!! :D

Min ena, som jag haft sedan födseln, kan allt det där vanliga, som uppbindning, lyfta ben osv.
Sedan är han tömkörd i somras och har då haft travsele & träns på. Även är han van vid sadel och täcke.

Min andra, som jag köpte i höstas, kan oxå "det vanliga", men är lite krånglig med benen ännu.
Han är van vid att ledas, men är nog lite bortskämd hos förra ägaren. ;)
Har haft träns på sig. Provade täcke igår och det tyckte han INTE om. Försökte dra av det med tänderna och rullade sig gång på gång. Lika förvånad var han varje gång han reste sig, och täcket fortfarande låg kvar på hans rygg! :D

Hej!
Jo det där med täcke är spännande, min pålle lyckades krypa ur sitt en kväll, utan att öppna något spänne alls! Han är en liten rackare på att göra sånt, pillar på benskydd och smakar på allt. Han har fått ett gammalt regntäcke som jag haft till hans mamma, tänk att han kan ha det redan (visserligen lite stort) men det går. Så han växer nog om henne snart, uscha bara det inte blir ngn jätte!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: jerseyko
·
Hästvård Min treåring har en naturligt bra skritt, avspänd o fri. Men nu det senaste när vi vart ute o promenerat o hämtat i hagen har jag märkt...
Svar
2
· Visningar
735
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka