Hur går det för era 07:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur går det för era 07:or?

Jag är alldeles för gammal.:D

Och så ska lille Snuskelot och Toby få kulorna knipsade imorgon. Nu är det slut på snusket! Inga mera amorösa eskapader med alldeles för gamla ston för Lanzelots del.:devil:

Men jag tror att man kan lära sig en hel del om avel öht, men det är ju fokus på halvblodsaveln :)

Under september har min lilla tjej bla hunnit prova träns 2 gånger och hon har följt med ut i skogen i en dryg timme för att plocka svamp :D
Här kommer ett bild bevis på att hon haft träns på sig, ett mycket vackert sådant....
20080915432.jpg

Hur har det gått för grabbarna och deras kulor?

Här har Lotta varit jätteduktig!
Bild från igår:
dsc00561.jpg

Blev lite longering och halterträning inför nästa veckas tävlingsdebut. Wrangler som håller i hästen på bilden.

Kulorna är uppeldade.

Nu har vi två vallacker i hagen istället. Lill-Johan har flyttat idag så det är hingstfritt här.

Är allt bra med Lancelot efter kastreringen? Jag ska nog ta och kastrera mina två odågor snart. Hade först tänkt spara dem för att ev. visa på rådgivande, menden ena är gipsad efter en besvärlig hovböld och den andra är alldeles för ojämn i kroppen för att komma till sin rätt. Så nån visning blir det inte.
Och det är ganska bökigt nu när de börjar bli hingstiga, så det blir kulor bort :D

Lägger in bedömningen på Syrias senaste utställning o en profilbild hemmifrån i skum vinkel men nu kanske skulle kunna påpeka något annat oxå, nu när hon äntligen gått upp lite i vikt.
Benny Freme dömde
Arabtyp: 17 Feminin
Aktivitet i skritt o trav: 16 Bra skritt med god takt, ngt kort i traven
Korrekthet i ben o rörelser: 16 ngt obetydligt utåttåad
Huvud o hals: 16 Lång hals, ngt rakt huvud
Överlinje o kropp: 17
Totalt 82 poäng
23778322.jpg

undrar hur kastreringen gick till, har bara varit med om två tidigare den ena fick läggas på klinik o en annan ståendes hemma båda över 3 år...hur blev det för er? fick ni välja?

Lägger in bedömningen på Syrias senaste utställning o en profilbild hemmifrån i skum vinkel men nu kanske skulle kunna påpeka något annat oxå, nu när hon äntligen gått upp lite i vikt.
Benny Freme dömde
Arabtyp: 17 Feminin
Aktivitet i skritt o trav: 16 Bra skritt med god takt, ngt kort i traven
Korrekthet i ben o rörelser: 16 ngt obetydligt utåttåad
Huvud o hals: 16 Lång hals, ngt rakt huvud
Överlinje o kropp: 17
Totalt 82 poäng
23778322.jpg

undrar hur kastreringen gick till, har bara varit med om två tidigare den ena fick läggas på klinik o en annan ståendes hemma båda över 3 år...hur blev det för er? fick ni välja?

De va ju en bra bedöming! :) Hon är så söt :)

Jag kommer nog aldrig att kunna förlika mig med arabdomarnas fifflande med benpoäng för att påverka hästarnas placering.

För övrigt kan jag ju tycka att en häst vars värsta fel på benen är att den är "ngt obetydligt utåttåad" är värd mer än 16 poäng...

Vallacker är ju lite lättare att ha, de kan ju gå ihop med ston.

Men det känns lite sorgligt att kastrera Lanzelot, han är inte alls pjåkig, verkligen inte. Även om han ser för jävlig ut just nu och rör sig illa. Och skulle hans tjusiga fysik och gång komma tillbaka får jag trösta mig med att han hade ju iallafall inte så himla roligt mödrene. Man vill ju ha lite prestation på mödrenet också.

Och det har ju du på dina iallafall. ;)
Vore kul om du kunde spara en av Myrras hingstungar. Den siste fick du ju jättebra poäng på!

Jag kommer nog aldrig att kunna förlika mig med arabdomarnas fifflande med benpoäng för att påverka hästarnas placering.

För övrigt kan jag ju tycka att en häst vars värsta fel på benen är att den är "ngt obetydligt utåttåad" är värd mer än 16 poäng...

För mig som är totalt oinsatt, vad innebär 16 poäng? Vilken skala använder man? Är det fler än en sak som bedöms i det?

Förresten, Lanzelot har haft täcke på för första gången.

Som den tvättäkta fjolla han är så blev han smått svimfärdig när jag kom med det. Kliade honom lite på ryggen och kunde till slut lägga på det. Han fick stå med det medans jag tempade Toby. Han verkade tycka att han blev fin, lekte lite med täcket på båda sidor men drog inte av det.

Och det här med tempningen... Toby är manlig, han äter manligt och så, och vill verkligen inte ha något uppkört i röven. Lanzelot tycker däremot att det är ganska trevligt. Kliar kanske.:rofl: Jag kan bara inte sluta skratta åt dem, de är som helan och halvan. Eller He-man och Fjollan.

Håller med dig full o helt, utåttåad på unghäst är "bra" tycker jag då hästen väl breddar så blir det rakt o fint sedan. men håller med.
Men vad kan man göra för att få det bättre igentligen?

Nu börjar min lilla flicka o den andra hästen på betet lessna, bara de två där ute nu, inge kul, men bara en vecka kvar så ska hon få komma hem o då ska jag mäta henne!

För mig som är totalt oinsatt, vad innebär 16 poäng? Vilken skala använder man? Är det fler än en sak som bedöms i det?

Man använder 20-poängsskala, men jag har aldrig sett en häst få lägre än 12 poäng och tom det är extremt ovanligt. Majoriteten ligger på 16-19. (Och benen oftast på 16-17 oavsett hur bra/dåliga de är upplever jag det som).

Följande moment bedöms:
Arabtyp
Aktivitet i skritt och trav
Korrekthet i ben och rörelser
Huvud och hals
Överlinje och kropp

Poängskala: ....... 1 - 20
Maxpoäng: ......... 100 (5 x 20)
1 - 10 p ............ mycket grava fel
11 - 13 p ........... mindre god
14 - 16 p ........... god
17 - 18 p ........... mycket god
19 - 20 p ........... utmärkt

Ibland har man dessutom koefficent på de olika poängen, så arabtyp kan vara värt 1,25 och rörelser bara 0,75 (vilket jag personligen inte gillar). Vanligtvis är det dessutom tre olika domare som man räknar ett medelvärde på (det är däremot inte så dumt).

Senast ändrad:

Idag gick vi ner med hästarna till stallet, kanske 4-5 kilometer! En red och jag och pappa gick med Amazing :) Vi gick en del på bilväg och under en tunnel osv men Amazing var inte det minsta rädd! :love: Hon kollade och var nyfiken men man blir verkligen glad av att hon litar så på en! :love::love: Det enda hon tyckte var lite konstigt var övergångstället! Hon fattade inte riktigt hur man skulle gå över det och försökte sätta en fot i varje rad, ungefär som att det var bommar! xD

STOLT! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka