hur gammal kan en häst bli??

X

XELINA

Hej min första häst jag hade hette Mango och han blev 32 år. Jag undrar om ni vet någon annan häst som blivit äldre, eller är äldre!
:love: ;)

Sv: hur gammal kan en häst bli??

Jag vet en häst som är född -72 som levde i höstas åtminstone.

Hingsten Irco Marco blev 33 år.

Aaaah den hästen har jag nog hört talas om! ;)

det finns en häst som hette old billy som dog när han var 62 år! :)

Vet en vars shettis levde i 35 år...:)

kl

Känner några som har en C-ponny. Tror han fyller 35 i år. :rofl: Han är frisk och kry, jättepigg! Ägarna blir avbockade lite då och då... :angel:

Hej min första häst jag hade hette Mango och han blev 32 år. Jag undrar om ni vet någon annan häst som blivit äldre, eller är äldre!
:love: ;)

Generellt sett: En häst sliter sina tänder hela tiden och så växer de ut motsvarande slitaget fram till hästen är ca 20 år då de slutar växa och hästen får hushålla med de tänderna den har, de slits ner på ca 10 år vid normalt slitage, sedan kan inte hästen äta längre och dör. Men vanligt är att hästen dör av andra orsaker tidigare.

min ena shettis är 36 år :love: vi har haft henne i 27 år. hon va inne på tandkoll (hälsokontroll) för någon vecka sedan, inga problem alls ;) enligt min vet. har hon goda utsikter att leva många år till. hon rids och körs fortfarande i mellanåt. hon finns på bild (förra våren) på min "profil" som "lilla gumman" (hon står på lösdrift med fri tillgång av hösilage och lite betfor för att få i sig mineraler)

Ååå va roligt att det finns fler som mig och min familj som verkligen älskar sina djur och gör allt för dem! Det klart att de har rätt till att leva faten de är gamla, man avlivar ju tex inte sina gamla släktingar bara för att de har gått i pension och inte kan flänga runt som de gjorde när de va unga!
Min mango va så pigg enda in i det sista vi släppte honom i padocken lite några dagar innan han dog å då började han galoppera runt runt och där råkade det stå ett hinder, så ahn hoppade över det och såg hur lyklig ut som hälst.
Han hade dock lite problem med att äta, inte så mycket problem, men det tog lite lägre tid för honom att äta,men inte tycker jag att man ska bethöv avliva dem bara för det.
HAn somanade in av sig själv i hagen och hela familjen var med och han ligger nu begravd på gården. :p

är lite orolig att jag inte "kan se själv" när det är dax med henne :love: därför gör jag regelbundna hälsokontroller på kliniken (några st/år) när vi är där med någon annan, så att veterinären kan tala om när något är fel. förra året gjordes tom. böjprov u.a. därimot har hon fått diagnosen curshing nu i vinter, men hon har inga problem med svettningar el. dyl. än, så några år till trode veterinären. hjärta, lungor, leder och tänder funkar ju än ;)

min veterinär har en granne som har en shettis som är 42 år och fortfarande frisk :) en vänninas gamla russ blev 39 år, så nog finns dom (gamlingarna) ;)

min ena shettis är 36 år :love: vi har haft henne i 27 år. hon va inne på tandkoll (hälsokontroll) för någon vecka sedan, inga problem alls ;) enligt min vet. har hon goda utsikter att leva många år till. hon rids och körs fortfarande i mellanåt. hon finns på bild (förra våren) på min "profil" som "lilla gumman" (hon står på lösdrift med fri tillgång av hösilage och lite betfor för att få i sig mineraler)

Åh ,sånt är så härligt att höra, det måste vara underbart att få ha samma ponny i så många år :love:

Min mammas häst blev 30 år..
Han var en holsteiner men fick tyvärr cancer i ögat.:cry:
Men han var pigg o glad fram till han blev 29 då så började det bli sämre.
Fast när han var 28 nästan 29 så red mamma honom lite lätt.:)

Vi lånade en häst till ridskolan som sades vara 10 år gammal. Vi lämnade snart tillbaka henne eftersom hon var i så dåligt skick.

Fick senare (Ca ½ efter) kontakt med en tjej som hade lånat henne, och hon gjorde en genomförlig vet. kontroll där det visade sig att hästen var i 30årsåldern :eek:
Och hade hjärtproblem, felvinklade ben, och fler saker därtill :cry:
Tack o lov så avlivades hästen samma sommar.

Min första sköthäst blev 32 år gammal och hette ekran. :) Han var en korsning mellan fullblod och något och var pigg och kry ända tills han dog (dog av en ovanlig kolik som han fick på sommarbetet:( ). Han reds av mig och min kompis några gånger i veckan ända tills han blev sjuk (vi var ca 8-9 år då). :) Hans tänder hade dock blivit ganska dåliga de senaste året, så han skulle säkert ha behövts avlivas även om han inte fått kolik.

Det är härligt med hästar som blir gamla och fortfarande är pigga och glada.

Ägaren till det stall jag hade min häst i förut har en shettis vars mamma blev 39 och mormor över 40 år (inte helt säker på exakta åldern, men däromkring).
Hon brukar skoja om att den shettisen kommer hon få ha med sig på ålderdomshemmet (den är 10 år nu) :D .

Kul att se att många har sina gammla hästar kvar. Jag tror man ser när en häst har gett upp själv genom att den slutar äta. Inte sjutton avlivar vi alla människor som kanske är lite halta och lytta. Har en häst ont och mår dåligt då äter den inte längre.

fast där håller jag inte med dig. är hästen halt så har den bevisligen ont (men slutar inte äta för det)går det inte att "läka" så blir det ju smärtsamt. jag vill att min lilla pålle ska få avsluta sitt liv utan plågor, jag tänker inte vänta tills hon slutar äta pga. av plågor. det är så mkt. som kan ge problem på gamla hästar (och människor som tyvärr inte har den "fördelen" att få avsluta innan plågorna blir för stora) därför tar jag henne på veterinärbesök med jämna mellanrum. har haft samma veterinär i många år (han känner mig och mina hästar väl) och när han säger att det är dax, då blir det så.

men jag tycker det är ett stort privilegium att fortfarande få ha henne kvar, frisk och kry :love: :love:

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 049
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
930
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
556
Senast: sweep
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Avstå jobbresor
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur