Hur gammal blir en katt?

Inte_Ung

Trådstartare
Förra året så avlivade vi vår 16 år gamla katt.
Han var då mager och eländig trots all upptänklig vård.
Redan som liten hade han problem med magen, så det var ändå en hög ålder för honom.

Nu så har Mamma-katten fått struma hon är 14 år.
Så vi matar på allt vad vi kan för att hon skall hålla hullet trots sin höga ämnesomsättning.
Och än så länge ser det riktigt bra ut.
Hon är rund och fin.

Nu är min fråga.
Om nu katterna INTE skulle bli sjuka som de två ovan, hur länge kan man tänka sig att de har ett bra liv då?
Om inte Mamma-katten hade fått struma, hur många förväntade år hade vi haft kvar med henne då?
Som det är nu, så tror vi att vi kan hålla henne i bra skick i kanske ett år till.
Sedan så kommer hon inte att kunna äta så mycket som hon förbränner.

Sv: Hur gammal blir en katt?

Våran var 26 år, eller på det 26:e året. Hon hade både dålig syn och hörsel och var mkt senil, både till munterhet och förtvivlan för oss övriga familjemedlemmar. Till slut så det ohållbart för det var oss, pappa tyckte att behöva hjälpa henne på toaletten där gick gränsen för honom. Men det var mkt till som gjorde att beslutet togs.

Katter lever för alltid - så det så! :mad:

Matte, däremot, får hjärtstillestånd så fort kattpojken inte kommer hem om natten eller rentav blir huggormsbiten... När lillkissen går vilse i skogen och inte törs gå hem för att det är mörkt, är det inte heller bra för stackars matte som i svartaste natten, med risk för sitt eget liv, måste ge sig ut i skogen för att finna sin bortsprugna pälskling. Att bli väckt av att en 5-kilos katthanne (om än kastrerad) drömmer om slagsmål och använder ens underarm som sparringpartner, det kan inte vara särskilt hälsosamt. Att sedan samma katt använder ens hår som stege upp i sängen kan man väl uthärda, men när två lekfulla katter beslutar sig för att leka kull på mattes mage klockan 02:37 - precis när hon har en otäck mardröm - då vet man att man åldras i förtid.

Att ständigt dras med oro och förtvivlan, i kombination med avbruten nattsömn, risk för diverse benbrott och ständig infektionsrisk måste väl ändå slita på människokroppen.

Så den riktigt stora frågan är: Hur gammal blir en kattägare?

Min förra katt blev 13 år. Den äldsta jag har nu är 7 år och han kommer ta världsrekord i att bli friskast och äldsta katten :love: :angel: :p

Mina föräldrars katt blev 19 år (tog bort honom i mars)
Aldrig sjuk förräns på slutet då njurarna slutade fungera.
Han började bli döv vid 17-årsåldern och var stendöv på slutet. Lite dement var han nog också sista året. Annars pigg och glad, bortskämd som bara den.
Vår honkatt blev 17 år, men då hade hon juvertumörer sista åren. T
Fick 5 kullar, den sista när hon var 13 år.

Mina blev sjuka och avlivades av veterinär "redan" vid 11 resp. 14 års ålder. Hade GÄRNA haft kvar dem friska i många, många år till, köpte dem från katthem när de redan hade några år på nacken. Har för mig att jag i samband med äldsta kattens bortgång läste att katter blir "äldre" redan vid 7 år och att då börjar njurproblemen uppkomma.

Vår katt hemma var jättegammal och togs bort när den var 12 år.

Lillkatten vi har nu (sonens ögonsten) skall bli minst 20 år, om den bara överlever sin vilda barndom nu först....

Det finns inga kattägare. Bara kattägda. ;) :p

Hade för längesedan en katt som blev 23 år. sen en morgon vaknade han aldrig mer... :cry:
Min ena nuvarande katt blir snart 14 år.

Houdinie skrev:
Katter lever för alltid - så det så! :mad:

Matte, däremot, får hjärtstillestånd så fort kattpojken inte kommer hem om natten eller rentav blir huggormsbiten... När lillkissen går vilse i skogen och inte törs gå hem för att det är mörkt, är det inte heller bra för stackars matte som i svartaste natten, med risk för sitt eget liv, måste ge sig ut i skogen för att finna sin bortsprugna pälskling. Att bli väckt av att en 5-kilos katthanne (om än kastrerad) drömmer om slagsmål och använder ens underarm som sparringpartner, det kan inte vara särskilt hälsosamt. Att sedan samma katt använder ens hår som stege upp i sängen kan man väl uthärda, men när två lekfulla katter beslutar sig för att leka kull på mattes mage klockan 02:37 - precis när hon har en otäck mardröm - då vet man att man åldras i förtid.

Att ständigt dras med oro och förtvivlan, i kombination med avbruten nattsömn, risk för diverse benbrott och ständig infektionsrisk måste väl ändå slita på människokroppen.

Så den riktigt stora frågan är: Hur gammal blir en kattägare?

:bow: :bow: :D :D
Svaret på din fråga är; Inte så värst gamla :crazy:
Får jag inte en hjärtinfarkt av rädsla så hamnar jag på psyket pga trassliga nerver.
Blodtrycket hamnar på vanskliga nivåer när man väcks mitt i natten av att kattungen biter en i näsan och varje bortviftningsförsök från min sida resulterar i en attack på handen istället :crazy:
Jag har lärt mej och när katten börjar attackera mina kroppsdelar så ligger jag helt still och uthärdar både smärta och impulser att putta ned katten på golvet -det är helt enkelt det bästa sättet av agera på.. man tråkar ut katten :cool:

Får jag lov att lägga till en följdfråga - hur vanligt är det att katter dör av ren "ålderdom" alltså inte av sjukdom? Bara somnar in lugnt och stilla utan att ha lidit alls. Någon som vet?? :o

Våran Moltas blev 18 år! Sista månaden var han döv och väldigt mager, ock kunde klnappt resa, och lägga sig själv! Så då fick vi ta bort våran ögonsten!

min killkompis har en katt som är 18 och pigg och glad än så han lever nog ett tag till

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
529
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 137
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 376
Senast: ameo
·
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
753
Senast: Joppsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka